مشکلات فرهنگی نتیجه کم‌کاری در حوزه‌های دینی است
کد خبر: 4105644
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۸
سیدعلی سرابی:

مشکلات فرهنگی نتیجه کم‌کاری در حوزه‌های دینی است

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: هدایت اعتبارات و منابع مالی و انسانی به سمت فعالیت‌های قرآنی، باید به‌طور جدی پیگیری شود، اگر امروز در مسائل فرهنگی جامعه اختلالاتی می‌بینیم نتیجه کم‌کاری ما در حوزه‌های فرهنگ دینی طی سال‌های گذشته است.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآنسیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به شرایط و وضعیت خاص فرهنگی امروز جامعه و هدایت فضای فرهنگی از آن سوی مرزها، انجام فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه متناسب با قشر جوانان و نوجوانان امروز جامعه یک ضرورت است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با بیان اینکه امروز برخی فعالیت‌های فرهنگی از سوی دشمنان در مقابل ارزش‌های فرهنگی انقلاب اسلامی به خصوص در سطح جوانان و نوجوانان در حال پمپاژ شدن است، افزود: فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی قرآنی از فاخرترین و جذاب‌ترین فعالیت‌ها است.

قائم مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: جاذبه‌های مختلف هنری و علمی که قرآن دارد، با هیچ موضوع و مقوله فرهنگی دیگری قابل مقایسه نیست. امروزه بسیاری از دستاوردهای فرهنگی، هنری و علمی سطح جامعه را حول قرآن کریم می‌بینیم. هنرمندان هنرهای آوایی که در کنار فعالیت‌های خود قرائت قرآن دارند و هنرهای آوایی دیگری که پیرامون قرآن شکل گرفته‌اند جذابیت بسیاری برای قشر جوان دارند، همچنین از موضوعات قرآن در هنرهای تجسمی و نقاشی استفاده می‌شود همه ظرفیت‌های بی‌بدیل قرآن در حوزه فرهنگ است.

سرابی با بیان اینکه در دو دهه اخیر تولیدات نمایشی بسیاری با سوژه‌های قرآنی ساخته شده است، ابراز کرد: باید در این عرصه سرمایه‌گذاری جدی‌تری شود، اگر هدف این است که ارزش‌ها و فرهنگ انقلاب اسلامی در جامعه تبیین شود، زبان هنر بر بستر قرآن بهترین راهکار است، البته این موضوع نیازمند پشتیبانی، کادرسازی و تخصیص اعتبارات و بودجه‌هایی هستند که در این مقولات مورد نیاز بوده و تربیت نیروی انسانی باید انجام شود.

تخصیص بودجه برای حمایت فعالیت‌های اثرگذار قرآنی

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی اضافه کرد: باید در سطوح عالیه نظام در مواردی که هم سیاست‌گذاری و هم اعتبارات کلان ملی در حال مدیریت شدن است، استفاده از قرآن در تولیدات نمایشی و هنرهای مختلف مورد توجه قرار گیرد. برای حمایت از فعالیت‌های اثرگذار قرآنی باید بودجه‌های کافی تخصیص داده شود، البته جامعه قرآنی نیز در این خصوص نقش خاصی دارد.

قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه جامعه قرآنی پیاده نظام و سربازان جهاد تبیینی هستند که رهبر معظم انقلاب سال گذشته و امسال بر آن تأکید داشتند، اظهار کرد: جامعه قرآنی در این زمینه باید مسئولیت خود را به‌خوبی بشناسد و به آن عمل کند. جامعه قرآنی اگر در این شرایط خاص قرآنی بخواهد منتظر تخصیص بودجه و حمایت‌هایی از طرف دولتی‌ها بماند ممکن است فرصت‌ها را از دست بدهیم. جامعه قرآنی با آن دستوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند آتش به اختیار، باید در این عرصه حضور فعال داشته و به آن وظیفه تاریخی خود به بهترین شکل عمل کند.

سرابی در ادامه به مهم‌ترین چالش حمایت از مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: هدایت اعتبارات و منابع مالی و انسانی به سمت فعالیت‌های قرآنی، باید به‌طور جدی پیگیری شود، اگر امروز در مسائل فرهنگی جامعه اختلالاتی می‌بینیم نتیجه کم‌کاری ما در حوزه‌های فرهنگی به‌ویژه حوزه‌های فرهنگ دینی طی سال‌های گذشته است. اگرچه همواره مسئولان، سیاست‌گذاران و مدیران میانی در مورد قرآن و پرداخت به مقوله قرآن حمایت معنوی و لفظی داشتند، اما در واقع آن مقدار که کفایت می‌کرده سرمایه‌گذاری در این عرصه نشده است.

وی اظهار کرد: هرچند فعالیت بالغ‌ بر 3000 مؤسسه قرآنی حاکی از شوق و اشتیاق بدنه جامعه قرآنی و مردمی برای فعالیت در این عرصه است، اما فعالیت در این خصوص امکانات و پشتیبانی‌های خاص خودش را می‌طلبد. متأسفانه تاکنون پشتیبانی‌های لازم که ضرورت داشته از جامعه قرآنی به‌عمل نیامده است، البته این پشتیبانی‌ها الزاماً تزریق مستقیم مالی نیست، یکسری حمایت‌های حقوقی از مؤسسات می‌تواند صورت گیرد که چرخه اقتصادی این فعالیت‌ها را تضمین می‌کند.

قائم مقام شورای عالی قرآن بیان کرد: دولت در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی نباید تصدی‌گری و اجرای مستقیم کند، باید مسابقات و برنامه‌های قرآنی را به بخش مردمی واگذار کند، برای نمونه مسابقاتی که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، اگر به بخش مردمی واگذار شود، می‌تواند چرخه اقتصادی مؤسسات قرآنی را تا حدود بسیاری تأمین کند.

سرابی به موازی‌کاری‌هایی که در برنامه‌های قرآنی صورت می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: در یکسری حوزه‌ها موازی‌کاری و در برخی حوزه‌های قرآنی خلأ وجود دارد، متأسفانه متولیان در برخی حوزه‌ها به وظایف اصلی خود عمل نمی‌کنند. علی‌رغم اینکه از اواخر دهه 80 شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌منظور ایجاد همین هماهنگی و هم‌افزایی‌ها تأسیس و تشکیل شد، تا به امروز 100درصد به آن اهداف دست نیافته، اما بسیاری از عرصه‌ها نیز ساماندهی شده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد که در مؤسسات قرآنی تقسیم‌کار خوبی صورت گرفته است.

ظرفیت و پتانسیل آستان قدس رضوی

وی در ادامه اظهار کرد: آستان قدس رضوی در انجام فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی ظرفیت و پتانسیل استثنایی در اختیار دارد که این پتانسیل در اختیار هیچ نهادی حتی در سطح دنیا نیست و آن ظرفیت امام رضا(ع) است. ارادتی که مردم به امام رضا(ع) و اعتمادی که به دستگاه آستان قدس رضوی دارند، سرمایه بی‌بدیلی است که در اختیار این آستان قرار دارد، آستان قدس رضوی طی یکی دو دهه گذشته از این سرمایه به بهترین شکل استفاده کرده و فعالیت‌های خوبی را برنامه‌ریزی و پایه‌گذاری کرده است.

قائم مقام شورای عالی قرآن تربیت قرآنی کودکان که در قالب مهدالرضا(ع) در حال انجام است را یکی از این سرمایه‌ها دانست و افزود: بالغ‌ بر 1500 تا 1600 شعبه مهدالرضا(ع) در سطح کشور با این عنوان فعالیت می‌کنند و مردم نیز اعتماد کردند. مراکز مهدالرضا(ع) در تربیت نخبگان قرآنی توفیقات خوبی داشته است و یکی از دلایل توفیقات آستان قدس رضوی، علاوه بر تلاش‌هایی که داشتند سرمایه اعتماد مردم به دستگاه خدمتگزار امام رضا(ع) است.

سرابی در پایان گفت: فعالیت‌های قرآنی در زیارتگاه شهید مدرس کاشمر را نیز مطلوب ارزیابی کرد و گفت: زیارتگاه شهید مدرس(ره) مجموعه کاملی از انواع فعالیت‌های قرآنی است که در آستان قدس رضوی انجام می‌شود. بالغ‌ بر 10 کلاس مهدالرضا(ع) در زیارتگاه شهید مدرس(ره) برگزار می‌شود، محافل قرآنی، مراسم ترتیل خوانی ماه رمضان، کلاس‌های قرآنی را در حد توان و بضاعت‌شان با پشتیبانی آستان قدس رضوی انجام می‌دهند.

انتهای پیام
captcha