مجتمع قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود
کد خبر: 4108031
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵

مجتمع قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود

امام‌جمعه شهرکرد گفت: زمین روبروی مسجد امام رضا(ع) در شهرکرد را که پروانه ساختمان آن نیز اخذ شده است، برای احداث یک مجتمع بزرگ قرآنی اختصاص دادیم و در سفر رئیس‌جمهور به استان مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال مصوب شد که شاهد استقرار و تشکیل مجموعه‌های قرآنی در این محل خواهیم بود.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، «آیین اختتامیه مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و تجلیل از قهرمانان قرآنی چهارمحال و بختیاری»، عصر روز گذشته، ۲۷ آذرماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌همت اوقاف و امور خیریه استان برگزار و برگزیدگان استانی این دوره از مسابقات تجلیل شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد در این آیین با اشاره به متوقف شدن فعالیت شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در پی یک تصمیم در سطح کلان، اظهار کرد: با این‌حال، سال گذشته به‌همت اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، کمیته تخصصی قرآن ذیل شورای فرهنگ عمومی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: این کمیته احیا و به‌روزرسانی سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان را که در طی بیش از یک سال هم‌اندیشی در سال ۹۶ تدوین و تصویب شده اما برای چندین سال مسکوت ماند در دستور کار قرار داد، راه‌اندازی پنج‌شنبه‌های قرآنی در استان یکی از توفیقات خوب بوده است و می‌طلبد تمامی ظرفیت فعالان قرآنی در این مجموعه دیده شود.

نکونام با تصریح اینکه با رصد فضای قرآنی استان به‌نظر می‌رسد اکتفا به فعالیت این یا آن نهاد قرآنی در استان کافی نیست، گفت: زمین روبروی مسجد امام رضا(ع) در شهرکرد را که پروانه ساختمان آن نیز اخذ شده است، برای احداث یک مجتمع بزرگ قرآنی اختصاص دادیم و در سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال مصوب شد که هرگاه این ساختمان احداث شود، شاهد استقرار و تشکیل مجموعه‌های قرآنی در این محل خواهیم بود.

سهم ناچیز فعالیت‌های قرآنی از بودجه

وی با ابراز تأسف از اینکه برخوردار بودن استان ما با بسیاری دیگر از مناطق قابل مقایسه نیست، گفت: بسیاری از استان‌ها در حوزه موقوفات بسیار قوی و متمکن هستند و از صنعت و اقتصاد مطلوبی برخوردارند اما چهارمحال‌وبختیاری چه در زمینه قرآنی و چه در سایر مباحث فقیر است و با آنکه متولیان هم کار می‌کنند اما ضعف در زیربناها و زیرساخت‌ها وجود دارد و حجم مطالبات نیز بسیار زیاد است.

امام‌جمعه شهرکرد با تصریح اینکه بودجه‌های دولتی برای قرآن ضعیف است، گفت: آنچنان چاله‌های بزرگ و معضلات زیادند که سهم حوزه قرآن از اعتبارات اندک و موقوفات نیز که باید در این زمینه به کمک حوزه قرآن بیاید، ضعیف است.

وی با تأکید بر اینکه بیان دغدغه‌ها و مطالبات صحیح است اما باید به‌جا و بر طبق توانمندی استان باشد، افزود: مشکلات آنچنان زیاد است که کارها آنگونه که باید پیش نمی‌رود، با اینحال نباید از مطالبه واقع‌بینانه و منصفانه دست کشید و خسته شد بلکه هر فردی باید وظیفه خودش را به‌خوبی انجام دهد، بنده نیز پیگیر مطالبات هستم.

مطالبه‌گری قرآنی با نگاه امیدوارانه

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: برای بنده بسیار دردناک است که فردی احساس یأس و ناامیدی کند، قرآن و روایات ویژگی مؤمنان را در این می‌دانند که در کلامش هیچگاه ناامیدی جاری نباشد بلکه پیوسته امیدوار باشد، لذا از چهره‌های قرآنی می‌خواهم که مطالبات خود را امیدوارانه دنبال و واقع‌بینانه و منصفانه مطالبه کنند.

نکونام با ابراز خرسندی از بیان دغدغه‌های قرآنیان استان که همان دغدغه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و در راستای ارزش‌های اسلامی و انقلابی است، تأکید کرد: یقین بدانید که اگر هم تک‌تک قرآنیان آثار این دغدغه‌ها را در جامعه نبینند اما اجر آن نزد پروردگار محفوظ است. مؤمن همواره نسبت به جامعه خود دغدغه‌‌مند است و زمانی که می‌بیند شکاف جامعه با مفاهیم و معانی نورانی قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) بیشتر می‌شود، رنج می‌برد.

وی افزود: اگر آفت‌هایی چون اختلاس‌ها و نازیبایی‌ها را در جامعه داریم که دردآور است و دل هر مؤمن را به درد می‌آورد اما در دیگر سو، مؤمنانی را هم داریم که دلسوز و دغدغه‌مند هستند، در صف مؤمنان می‌مانند، مطالبه می‌کنند و ناامید نمی‌شوند. پیامبر(ص) با همین دست از مسلمانان دغدغه‌مند که از شرک و بی‌عدالتی و نازیبایی‌ها نگران بودند، حکومت اسلامی را در مدینه بنا نهادند.

برکات دغدغه‌های مؤمنانه

نکونام با تأکید بر اینکه اسلام در سایه همین دغدغه‌های مؤمنانه دوام آورده و حیات خود را ادامه می‌دهد، گفت: امروز انفعال و ناامیدی، بزرگ‌ترین خطر برای جامعه است؛ جامعه باید پرنشاط پیش برود و نباید خسته شویم تا وظیفه قرآنی خود را انجام داده باشیم.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب راه خود را پیش می‌رود، افزود: امروز در نبردهای همزمان داخلی و خارجی قرار داریم و همانطور که دشمن علیه ما جنگ می‌کند، در داخل نیز عده‌ای دنیاطلب و دنیا محور هستند که نگاه به بیگانه دارند و دل به قرآن و وحی نمی‌سپارند، اینان اندک و ضعیف نیستند بلکه چه بسا از ما رأی می‌گیرند و دولت شکل می‌دهند.

نکونام تصریح کرد: اینان دولتمردانی بودند که در برابر مواضع امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب و در مقابل ارزش‌های انقلاب ایستادند، اختلاس‌ها و نازیبایی‌ها، آفت‌ها و مصائبی که می‌بینیم همگی کشتی است که آنان کاشتند. البته این دست حرکت‌ها به حول و قوه الهی نتوانسته اصل انقلاب را متوقف کند و این نقطه امید ماست.

حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری

تجلیل از ۳۵ چهره قرآنی استان

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در این آیین با اشاره به اینکه در مجموع ۴۰۰ نفر در ۱۲ رشته قرآنی در چهل‌وپنجمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت داشتند، اظهار کرد: مرحله شهرستانی این رویداد قرآنی در اردیبهشت‌ماه و مرحله استانی آن در شهریورماه برگزار شد که مرحله کشوری آن در بخش نغمات دینی هفته گذشته در قزوین برگزار شد و سجاد براتی بنی توانست مقام سوم کشوری را در رشته دعاخوانی کسب کند.

وی با ذکر اینکه در اختتامیه مسابقات قرآن کریم از ۳۵ متسابق برگزیده استانی و کشوری تجلیل می‌شود، ادامه داد: در مرحله داوری استانی بخش آوایی این دوره از مسابقات از ظرفیت ۱۲ داور ملی و بین‌المللی استفاده شد که رضایت متسابقان را به همراه داشت؛ همچنین جلسات آموزشی برای راه‌یافتگان به مرحله کشوری برگزار شد.

امیری با اشاره به‌وجود استعدادهای قرآنی فراوان در استان، بیان کرد: اساتیدی که به استان می‌آیند همگی اذعان دارند که نواها و صداهای قرآنیان این استان اگر آموزش‌ و تمرین لازم را ببینند، در سطح کشوری و بین‌المللی خواهند درخشید؛ این ظرفیت برای استان ما وجود دارد که در سطح ملی بدرخشیم و در رشته‌های مختلف حائز رتبه‌های درخشان باشیم.

شرایط جاری زیبنده قرآنیان نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تصریح کرد: متأسفانه ما نتوانستیم شرایطی را که زیبنده چهره‌های مستعد قرآنی استان است فراهم کنیم و عمده مشکلات ناظر بر کمبود منابع مالی و اعتباری است، متأسفانه در استان از وجود اساتید تراز اول محروم هستیم و منابع مالی نیز محدودند.

امیری با تأکید بر اینکه اوقاف مسئولیتی مبنی بر تربیت و آموزش چهره‌های قرآنی ندارد، ادامه داد: دستگاه‌هایی نظیر تبلیغات اسلامی و ارشاد متولی آموزش هستند.

وی ضعف در موقوفات قرآنی در استان را یادآور شد و توضیح داد: موقوفات می‌تواند پایگاه و پشتیبان خوبی برای حرکت‌های قرآنی باشد اما متأسفانه استان ما حدود یک درصد از سهم موقوفات کشور را دارد؛ به‌علاوه در مقوله موقوفات قرآنی به مراتب ضعیف‌تر هستیم و تنها هشت موقوفه قرآنی منفعتی در استان به ثبت رسیده است که البته درآمد ناچیزی دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: خوشبختانه امسال سه موقوفه بزرگ انتفاعی در شهرکرد، فرخ‌شهر و سامان رفع تصرف و احیا شد که منفعت آنها صرف امور قرآنی می‌شود. در شهرکرد ۱۸ موقوفه انتفاعی، در بروجن و لردگان سه و در فارسان نیز یک موقوفه انتفاعی به ثبت رسیده است. همچنین ۹ دارالقرآن موقوفه در سامانه جامع موقوفات استان ثبت شده است.

امیری گفت: به‌طور متوسط سالانه ۵۰ وقف در استان ثبت می‌شود که البته رضایت‌بخش نیست و جایگاه خوبی را در کشور نداریم، از چهره ‌های قرآنی انتظار می‌رود که ما را در توسعه فرهنگ وقف در استان یاری‌گر باشند. همچنین این قول را به قرآنیان داده‌ایم که دوره‌های آموزشی ماهانه با حضور اساتید برجسته کشوری در استان برگزار شود.

در این آیین همچنین، برخی چهره‌های برگزیده مسابقات سراسری قرآن کریم استان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند. 

انتهای پیام
captcha