انقلاب اسلامی دفاع جانانه در حوزه شناختی نیاز دارد
کد خبر: 4108145
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
حجت‌الاسلام خاموشی:

انقلاب اسلامی دفاع جانانه در حوزه شناختی نیاز دارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه انقلاب اسلامی، دفاع جانانه و مردانه در حوزه شناختی می‌‌خواهد، گفت: دشمنان انقلاب با تمام ظرفیت خود برای مقابله با جمهوری اسلامی به میدان آمده‌اند همانگونه در زمان جنگ تحمیلی، کشورهای بسیاری از صدام حسین حمایت کردند لذا اساتید دانشگاه علوم و معارف قرآن باید در صف اول دفاع از نظام و انقلاب اسلامی باشند.

سیدمهدی خاموشی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم تقدیر از برترین‌های علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه در دانشکده قرآنی تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ؛ (ای رسول) آیا ندیدی که چگونه خدا کلمه پاکیزه را به درخت پاک و زیبایی مثل زده که اصل ساقه آن برقرار باشد و شاخه آن به آسمان (رفعت و سعادت) بر شود؟» (ابراهیم/ 24) این آیه شریفه ارتباط زیادی با دانشکده‌های قرآنی دارد. قرآن کلمه الله و برترین علم است و الحمدلله که شما در این دانشگاه در زمینه قرآن و معارف اسلامی تفکر، پژوهش، تدریس و تالیف می‌کنید و نتیجه آن را در زندگی خود خواهید دید. امیدواریم این مسیر با قدرت ادامه داشته و در آینده مهمترین دانشگاه جهان اسلام در زمینه پژوهش و تولید علم باشد.

وظایف دانشگاه علوم و معارف در دفاع از نظام

وی ادامه داد: صحبت دیگر بنده درباره رابطه انقلاب اسلامی و دانشگاه‌ها است. دانشگاه معارف اسلامی در زمینه انقلاب اسلامی، موضع اثباتی و دفاعی داشته است و نمی‌‌تواند نسبت به حوادثی که در درون انقلاب اسلامی می‌‌افتد خنثی باشد. دشمنان انقلاب با تمام ظرفیت خود برای مقابله با جمهوری اسلامی به میدان آمده‌اند همانگونه در زمان جنگ تحمیلی، چهل و هفت کشور با ایران جنگیدند لذا اساتید دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم باید در صف اول دفاع از نظام و انقلاب اسلامی باشند.



وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، دفاع جانانه و مردانه در حوزه شناختی می‌‌خواهد، افزود: فتنه اخیر با قرآن سوزی آغاز شد. سؤال این است که چرا این کار را انجام دادند؟ وقتی به اصل قرآن حمله می‌‌کنند بدین معناست که دشمن به صورت تمام قد در حوزه شناختی وارد شده است چراکه دشمن می‌خواهد سخن و افکار باطل خود را با جنگ شناختی به کرسی بنشاند بنابراین دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم باید در خط مقدم باشد.

لزوم توسعه فعالیت‌های پژوهشی

وی افزود: در آیه آخر سوره صف آمده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ ۖ فَآمَنَتْ طَائِفَةٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَكَفَرَتْ طَائِفَةٌ ۖ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ؛ ای اهل ایمان، شما هم یاران خدا باشید چنان که عیسی مریم به حواریین گفت: کیست مرا برای خدا یاری کند؟ آنها گفتند: ما یاران خداییم. پس (با آن همه معجزات) طایفه‌ای از بنی اسرائیل به او ایمان آوردند و طایفه‌ای کافر شدند، ما هم آنان را که ایمان آوردند مؤید و منصور گردانیدیم تا بر دشمنشان ظفر یافتند» این آیه خطاب به من و شماست و این نشان می‌دهد که دانشگاه قرآنی باید در خط مقدم دفاع از اسلام و قرآن باشد. خدا وعده داده است که اهل حق را پیروز می‌کند به شرطی که در مسیر خود ایستادگی کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: بحث دیگر بنده ریل‌گذاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است. بنده این ریل‌گذاری را درست می‌دانم اما معتقدم اساتید این دانشگاه باید هر سال دو مقاله ارائه دهند و در این صورت دانشگاه بسیار پیشرفته‌تر خواهد شد. دانشگاه‌ها با عناوین‌شان شناخته نمی‌شوند بلکه با تولیداتشان شناخته می‌‌شوند لذا هرچه تولیدات پژوهشی شما بیشتر باشد در رسالت خود موفق‌تر می‌شوید و اگر این روند را در پیش بگیرید دانشگاه رقیب هم در کشور نخواهید داشت.

حجت‌الاسلام خاموشی در پایان گفت: مسئله دیگر این است که دانشگاه نباید صرفاً آموزش محور باشد بلکه باید پژوهش‌محوری را همواره در دستور کار داشته و خروجی پژوهش‌ها هم مشخص باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه دشمن در فضای مجازی فعالیت‌های گسترده‌ای علیه ما دارد لازم است این دانشگاه در زمینه فضای مجازی و رسانه نیز فعالیت‌های لازم را داشته باشد. همچنین باید راجع به مسئله‌شناسی علوم انسانی موجود و حل این مسائل بر اساس قرآن اقدام کنید. ان‌شاء الله در این راه توفیقات لازم را کسب کنید.

ایجاد بزرگترین کتابخانه نسخ خطی دیجیتال قرآنی

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سخنانی گفت: ما در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم توانسته‌ایم قدم‌هایی را در راستای بهبود وضعیت پژوهشی برداریم از جمله مجموعاً دویست مقاله علمی و پژوهشی طی سالیان اخیر از سوی اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه منتشر شده است. پژوهشگاهِ دانشگاه هم راه اندازی شده است و در آنجا با توجه به تاکید هیئت امنای دانشگاه، بنا شد بر روی نسخ خطی هم وقت بگذاریم. سفرهای زیادی در این راستا به مشهد و تهران داشتیم و نسخ خطی را دیدیم و تفاهم نامه‌هایی هم نوشته شد و حتی به یکی از دوستان ماموریت دادیم به ترکیه برود تا در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

انقلاب اسلامی، دفاع جانانه در حوزه شناختی نیاز دارد

جمع‌آوی نسخ خطی

وی ادامه داد: تا الان حدود 13 هزار نسخه خطی تفسیری و علوم قرآنی جمع آوری شده است و قصد ما این است به سمت تشکیل بزرگ‌ترین کتابخانه نسخ خطی دیجیتال قرآنی و تفسیری برویم تا هر دانشجویی بخواهد نسخ خطی را به دست بیاورد به راحتی بتواند از طریق دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به این موارد دست پیدا کند. یک نسخه تفسیری از یکی از علمای دوره ملاصدرا توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه و همچنین یک نسخه دیگر که اثری تفسیری بوده است احیا شده‌اند که رونمایی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یادآور شد: این کارها فقط در پژوهشگاهِ دانشگاه انجام می‌شود و همه این موارد از الطاف قرآن است. از حمایت‌ و راهنمایی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر می‌کنیم چراکه این اقدامات باعث شده دانشگاهِ علوم و معارف قرآن کریم به اینجا برسد و قدم‌های ارزنده‌ای در زمینه مسائل پژوهشی بردارد و خود را در میان مراکز اموزشی و پژوهشی کشور مطرح کند.

همکاری سازمان سمت با دانشگاه علوم و معارف قرآن

همچنین حمیدرضا خادمی، مدیر امور پژوهشی و ارزشیابی سازمان سمت در این مراسم گفت: همیشه باعث افتخار بوده که بتوانیم در سازمان سمت به قرآن خدمت کنیم و سعی و اهتمام جدی در به ثمر رسیدن این آثار داشته‌ایم. در دوران مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین نقیب، اقدامات ارزنده‌ای در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم انجام شده است. ما در دوران دانش آموزی نیز در مدارسی درس می‌خوانیدم که مدیریت آن به نوعی با آقای خاموشی مرتبط بود. به یاد دارم در مسابقات قرآنی، دوم کشوری شدم و جایزه را از ایشان دریافت کردم.

وی افزود: جلسات متعددی تاکنون با این دانشگاه داشته‌ایم و امیدواریم از این به بعد هم کارهای ازنده علمی بیشتری در دانشگاه علوم و معارف انجام شود. سازمان سمت هم آمادگی دارد نسبت به انتشار آنها اقدام کند و ما در حد توان خود کما فی السابق خدمت‌رسان خواهیم بود. به سهم خودم از سمت ریاست سازمان سمت و معاونت پژوهشی و همه اقداماتی که در این دانشگاه انجام شده تشکر می‌کنم.

وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه علوم و معارف قرآن

کردی‌وند، کارشناس پژوهشی دانشکده قرآنی تهران نیز در این مراسم گفت: مفتخریم به اینکه 90 درصد دانش آموختگان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشغول به کار هستند و به عنوان مثال می‌توان اشاره کرد که یکی از آنها نماینده مجلس و تعداد زیادی از این افراد، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور هستند.

وی ادامه داد: حداقل 90 درصد از فارغ التحصیلِ مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی تهران در مقطع دکتری نیز تحصیل می‌کنند و این برای ما مایه افتخار است. همچنین جا دارد از کارشناسان بخش پژوهش و سایر همکاران دانشکده تشکر کنم چراکه کارشناسان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همپای اعضای هیئت علمی، در زمینه پژوهشی واقعاً موفق هستند.

انتهای پیام
captcha