کرسی‌های تلاوت در کاهش استرس متسابقان تأثیرگذار است
کد خبر: 4115066
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
نگاهی به وضعیت فینالیست‌های مسابقات قرآن اوقاف/ ۵

کرسی‌های تلاوت در کاهش استرس متسابقان تأثیرگذار است

فینالیست رشته ترتیل چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه اضطراب مانع اجرای تلاوت بی‌نقص او شد، گفت: برپایی کرسی‌های تلاوت و دعوت از قاریان در محافل مختلف راهی برای کنترل استرس متسابقان است.

محمد محمدی

فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف از ۲۲ تا ۲۸ دی‌ماه در رشته‌های ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء و ترتیل به میزبانی اهواز در حال برگزاری است. استان مرکزی در این رویداد قرآنی ۸ نماینده دارد که ابوذر کرمی و عادله شیخی در رشته‌های حفظ کل و ترتیل ۲۴ دی در جایگاه حاضر شدند. محمد محمدی، دیگر فینالیست استان در رشته ترتیل چند روز پیش در جایگاه حاضر و تلاوت خود را ارائه داد. خبرنگار ایکنای استان مرکزی در تماسی تلفنی با محمدی و محمد شریفی، دیگر نماینده استان در رشته ترتیل گفت‌و‌گوی کوتاهی انجام داده است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

محمد محمدی، فینالیست رشته ترتیل، تلاوت خود در این مرحله از مسابقات را خوب توصیف کرد و افزود: متأسفانه با وجود تمرین بسیار از مرحله مقدماتی تا فینال، استرس اجازه نداد آن‌طور که باید و شاید تلاوتی که در توانم بود را ارائه دهم.

وی با اشاره به اینکه سطح برگزاری این دوره از مسابقات با وجود ترتیل‌خوانان حرفه‌ای بسیار بالاست، ادامه داد: با وجود اینکه تاکنون جزو رتبه‌ها هستم، اما نتیجه تا آخرین روز مشخص نیست و ترتیل‌‌خوانان حرفه‌ای 27 دی تلاوت دارند و با وجود این افراد توانمند کسب رتبه بسیار ضعیف است.


بیشتر بخوانید:


محمدی اضافه کرد: متأسفانه استرس دست خود قاری یا حافظ نیست. با وجود اینکه اصلاً انسان استرسی در زندگی نیستم، اما در زمان اجرا استرس دارم و به نظرم این امر به اجرای کم نمایندگان استان در محافل و جلسات و کم‌توجهی به آنان در اراک بازمی‌گردد. قاریان تهران و مشهد به دلیل تلاوت‌های بسیار بدون استرس و کاملاً حرفه‌ای و مقتدرانه تلاوت کرده و از جایگاه خارج می‌شوند. همیشه براین باور بودم که فقط خودم اضطراب دارم، اما در مسابقات متعدد شاهد بودم که متسابقان سایر استان‌ها که هم‌تراز با استان ما هستند با این مشکل مواجه‌اند.

وی ضرورت برپایی کرسی‌های تلاوت در مراکز شهری و دعوت از قاریان جهت اجرا در محافل مختلف را رمز خروج شرکت‌کنندگان از استرس دانست و ادامه داد: داشتن استرس با تمرین حل‌شدنی نیست و برای کاهش این اشکال باید تدابیری اتخاذ شود تا نمایندگان راحت‌تر در جایگاه حاضر شوند.

محمدی افزود: در یک ماه گذشته در کرسی‌های تلاوت اساتید اراک شرکت کرده و بدون کمترین استرس تلاوت کردم، اما دیروز نشد همان تلاوت را ارائه دهم. اگر روز گذشته، با همان روانی و راحتی تلاوت می‌کردم قطعاً امتیاز بهتری می‌گرفتم.

وی میزبانی استان خوزستان و شهر اهواز را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: سیستم صوت در روزهای اول و دوم متسابقان را اذیت کرد، اما دیروز کمی از روزهای قبل بهتر بود، اما بازهم آن‌طور که باید باشد، نبود.

محمد شریفی، فینالیست رشته ترتیل، نیز در خصوص تلاوت محمدی به ایکنا گفت: محمد محمدی یکی از چهره‌های خوب استان است که می‌تواند آینده‌دار باشد. دیروز هم تلاوت خوبی داشت و تا امروز جزو رتبه‌هاست. امیدوارم که این قاری بتواند حائز رتبه‌های خوبی برای استان باشد.

شریفی ادامه داد: حسن ختام مسابقات با تلاوت بنده است و فردا، 27 دی در جایگاه حاضر می‌شوم. تمام امید ما به جوانان هم‌استانی است و بسیار امید داریم دست پر از مسابقات بازگردیم. تلاش خود را فردا به کار خواهم گرفت تا تلاوتی عارفانه و مورد رضای خداوند متعال داشته باشم و ثواب آن را به پیشگاه امام عصر(عج)، امام راحل، شهدا و پدرم تقدیم می‌کنم.

مرتضی سعیدی، در رشته حفظ 20 جزء، شیما احمدی در رشته ترتیل و شیما مهرآبادی در رشته حفظ‌20 جزء، روز گذشته، 26 دی با سایر شرکت‌کنندگان به رقابت کردند و امروز، 27 همین ماه نیز محمد شریفی در رشته ترتیل و هانیه قناتی در رشته حفظ 20 جزء در جایگاه حاضر می‌شوند.

انتهای پیام
captcha