بایدها و نبایدهای سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 4116028
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
نماینده ولی فقیه در لرستان تشریح کرد

بایدها و نبایدهای سبک زندگی اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه در امر تشکیل خانواده دین، ایمان، تقوا، عفت و امانت‌داری حرف اول را می‌زند، گفت: رضایت‌مندی، گذشت و احترام متقابل سبب مودت و مهربانی زوجین نسبت به یکدیگر و تحکیم پنیان خانواده می‎شود.

حجت‌الاسلام احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎فقیه در لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا در بیان سبک زندگی اسلامی، گفت: خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی در پایه‌ریزی سبک و شیوه زندگی اسلامی نقش مهم و تأثیرگذاری دارد.

وی با بیان اینکه زن و مرد که خانواده را تشکیل می‌دهند در صورتی موفق می‌شوند که هم شأن و در اصطلاح کفو همدیگر باشند، افزود: از مصادیق هم شأن بودن زن و مرد این است که در دین و ایمان به هم نزدیک، مؤمن و مؤمنه، باتقوا و دیندار و امین یکدیگر باشند کمااینکه رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «اگر کسی به‌عنوان خواستگار به منزل شما آمد از دین، ایمان و امین بودن او مطمئن شدید با این ازدواج موافقت کنید».

شاهرخی ادامه داد: اهمیت دین ایمان و تقوا به حدی است که رسول گرامی اسلام(ص) در کتاب وسائل‌الشیعه جلد ۲۰ صفحه ۵۱ می‌فرماید: «مَن تزوّجَها لِدینِها جَمَعَ ‌الله لَه ذلِک؛ کسی که به خاطر دین و ایمان زنی با او ازدواج کند خداوند نیازهای دنیای او را فراهم می‌کند».

وی با بیان اینکه علت این تأکید بر ازدواج با مؤمن و هم‌شأن بودن هم در کلام دیگر آن حضرت نهفته است که در جای دیگری فرمود: اگر مرد مؤمن همسرش را دوست داشته باشد به او احترام می‌گذارد و اگر بین آنها محبتی هم نباشد به همسرش ظلم نمی‌کند»، ادامه داد: در امر تشکیل خانواده دین، ایمان، تقوا، عفت و امانت‌داری حرف اول را می‌زند.

امام‌ جمعه خرم ‎آباد با اشاره به اینکه سلامت خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی در سلامت جامعه نقش مهم و تأثیر زیادی دارد و سبک زندگی اسلامی در درون خانواده به جامعه می‌رسد و سرایت می‌کند، گفت: سلامت روحی، روانی، دینی و ایمانی در درون خانواده خودش را در رفتار و گفتار نمایان می‌کند و این رفتار و گفتار در شکل‌گیری جامعه تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: این سلامت در رفتار و گفتار زوجین باعث می‌شود هم خانواده و هم جامعه از استحکام برخوردار باشند و آرامش، دلسوزی، دوستی و محبت در آن مجموعه‌ها حکم‌فرما باشد و زندگی آنان با صفا و صمیمیت استمرار پیدا کند.

شاهرخی افزود: زندگی مشترک مولی‌الموحدین امیرالمومنین علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) برای بشریت الگوست به این دلیل است که آن‌طور که در بحارالانوار علامه مجلسی جلد ۴۳ ص ۱۳۴ آمده است: «امیرالمومنین(ع) سوگند یاد می‌کند که هرگز همسرم را به خشم نیاوردم؛ او را به انجام کاری مجبور نساختم؛ او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی‌ام نکرد، بلکه هرگاه در کنار یکدیگر می‌نشستیم غم و غصه و اندوه‌مان برطرف می‌شد».

نماینده ولی فقیه در لرستان اضافه کرد: زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) از آن رو برای زوجین الگوست که طرفین هیچ‌گاه همدیگر را به خشم نیاوردند، همدیگر را به کاری مجبور نساختند، از یکدیگر نافرمانی نکردند و در کنار یکدیگر غم و غصه و اندوه‌شان برطرف می‌شد.

وی با بیان اینکه زورگویی، ظلم، پرخاشگری، بدزبانی و تلخ‌زبانی از طرفین ممنوع است، گفت: در فرهنگ اسلامی و فرهنگ نبوی، علوی و فاطمی در درون خانه جایی برای زورگویی، پرخاشگری، تلخ زبانی و بد زبانی وجود ندارد بلکه محیط خانه محیطی برای به‌کار بردن‌ کلمات ‌محبت‌آمیز نسبت ‌به ‌یکدیگر، نشان ‌دادن مهر و علاقه ‌قلبی با سخنان‌ زیبا که حاکی از احترام، مهر، محبت و عاطفه است کمااینکه اینگونه سخنان و رفتارها در تحکیم پایه‌های خانواده نقشی مهم، تأثیرگذار و سازنده دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به این فرموده از نبی مکرم اسلام «ما أَکرَمَ الناس إلّا کریم و لا اهانهنَّ إلّا لئیم؛ مردان با شخصیت و بزرگوار همسران خود را گرامی می‌دارند[با زبان محبت‌آمیز با آنها صحبت می‌کنند و رفتارشان حاکی از مِهر قلبی است] و افراد پست و فرومایه به زنان خود اهانت می‌کنند»، اظهار کرد: اینکه مردی با صدای خشن و کلفت و به‌کارگیری قوت و زور جسمانی ظلم و ستم کند در فرهنگ اسلامی او را لئیم و پست و فرومایه خطاب می‌کنند که می‎طلبد این سخنان گهربار نبی مکرم اسلام در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود و سخنوران و نویسندگان بنویسند نیز پیرامون جایگاه  حقوق زن در فرهنگ اسلامی اطلا‌ع‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) نیز فرموده است: «فَدارِها عَلى كُلِّ حالٍ؛ با زن حتی در صورت بد زبانی و تلخ زبانی‌اش مدارا کن» و نیز فرموده است: «وأحسِنِ الصُّحبَةَ لَها لِيَصفُوَ عَيشُكَ؛ یعنی با نیکویی با او مدارا کن تا زندگی‌ات با صفا باشد» که این سخنان بیانگر این است اگر درون خانه بدزبانی و بدرفتاری حاکم شد این زندگی به جهنمی سوزان تبدیل می‌شود.

امام‌ جمعه خرم آباد با اشاره به این فرموده پیامبر اسلام(ص) که «در روز قیامت هیچ شفیعی از رضایت شوهر برای زن نجات‌بخش‌تر نیست»، افزود: اگر بانوان شفیعی می‌خواهند آن رضایت شوهر و همسر است این در حالی است که اگر زنی شب را به صبح برساند و شوهرش از او ناراضی باشد و حق شوهر را ادا نکرده باشد نماز او قبول نیست تا رضایت شوهرش را به دست بیاورد.

وی با بیان اینکه در اسلام در حقوق زن و مرد توازن وجود دارد و حقوق اسلامی برای زن و مرد براساس عدالت و اعتدال است، ادامه داد: رضایت‌مندی، گذشت و احترام متقابل سبب مودت و مهربانی نسبت به یکدیگر می‌شود، اساس و پایه خانواده را تحکیم می‌کند و چنین خانواده‌ای از آسیب اجتماعی مصون می‌ماند.

انتهای پیام
captcha