رمضان ماه تقویت اراده‌ الهی در وجود انسان است
کد خبر: 4129585
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
آیت‌الله صفایی‌بوشهری:

رمضان ماه تقویت اراده‌ الهی در وجود انسان است

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» معروفات و منکرات دنیوی و اخروی را برشمرد و گفت: ماه مبارک رمضان ماه متقی شدن و ماه رسیدن به درجه تقوای الهی در وجود انسان است.

منبر سخنرانی معارفی آیت‌الله صفایی‌بوشهری

به گزارش ایکنا از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، امروز، سوم فروردین‌ماه، بعد از اقامه‌ نماز جماعت ظهر و عصر در جمع روزه‌داران مسجد امام حسن‌مجتبی(ع) محله لیان منطقه یک شهر بوشهر، با اشاره به اینکه ماه رمضان پیوسته متصل به نیت جزئی و نیت کلی است، اظهارکرد: باید تا قبل از زوال اذان ظهر فرد نیت روزه‌داری را کند و روزه را به‌جا آورد.

امام جمعه شهر بوشهر با بیان این مطلب که هر عبادت الهی یک فلسفه تربیتی بر پایه خدامحوری دارد، افزود: پس هر عبادت یک وجه تشویقی و یک وجه تربیتی دارد و لذا تربیت مهم‌ترین وجه در امر عبادت و بندگی برای پاک ماندن و منزه شدن است.

وی در ادامه بیان کرد: اعمال مناسک حج و همچنین نیز روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دارای یک وجه فلسفه تربیتی است که همان عمل به پیام قرآنی آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با اشاره به اینکه فلسفه تربیتی ماه مبارک رمضان برای ساختن انسان تقوایی و الهی شدن است، گفت: زندگی بدون سقوط و پرهیز از گناه و شوق به خدا و قرآن و پیامبر خدا به‌عنوان یکی از ویژگی‌های انسان‌های اهل تقوا است.

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» معروفات و منکرات دنیوی و اخروی را برشمرد و تصریح کرد: دنیا انسان را اساساً ثروت‌گرا، شهوت‌گرا، شهرت‌گرا و قدرت‌گرا به بار می‌آورد و انسانی که در جلوی این قدرت‌ها و شهرت‌ها و ثروت‌ها و شهوت‌ها قرار گرفت دیگر توان و اراده مقاومت در مقابل این جاذبه‌های دنیایی را ندارد.

وی با بیان این مطلب که شیطان یک جامعه‌شناس فوق‌العاده قوی و زینت‌بخش جاذبه‌های دنیوی برای فریب دادن انسان‌ها است، اظهارکرد: زینت‌های اقیانوس دنیوی و پوچ بوده و اساساً انسان را غرق شهرت، قدرت، ثروت و شهوت می‌‌کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر ماه مبارک رمضان را ماه متقی شدن و ماه رسیدن به درجه تقوای الهی دانست و افزود: ماه مبارک رمضان ماه اقتدار و قوی شدن اراده صحیح و مقاومت در وجود انسان است و به عبارتی ماه رمضان اراده انسان را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت در زندگی انسان‌ها بر محور مواظبت کردن و مراقبت کردن بنا‌گذاری شده است، گفت: ثواب و داشتن نیت خوب باید اثر تربیتی و تربیت تقوایی داشته باشد و این‌طوری نباشد که در مقابل جاذبه‌های گناه بلغزیم.

يادآور می‌شود، این محفل قرآنی و منبر سخنرانی معارفی تا پایان ماه مبارک رمضان امسال بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد امام حسن‌مجتبی(ع) برقرار است.

حامد فکوری 

انتهای پیام
captcha