چرا صدق الله العظیم؟
کد خبر: 4134143
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
یادداشت

چرا صدق الله العظیم؟

چند روز پیش یونس شاهمرادی قاری ایرانی، مقام اول رشته قرائت را در مسابقات عربستان کسب کرد. علاوه بر جایزه بالای این مسابقات که توجهات را به خود جلب کرد، این مسابقه حاشیه دیگری نیز داشت. قاری ایرانی قرائتش را با صدق الله العظیم ختم کرد و وصف العلی را برای خداوند ذکر نکرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام مهدی مسائلی، پژوهشگر حوزوی یادداشتی درباره علت به کار بردن عبارت «صدق الله العظیم» توسط قاری ایران در مسابقات عربستان نوشته است که در ادامه می‌خوانید؛

چند روز پیش یونس شاهمرادی قاری ایرانی، مقام اول رشته قرائت را در مسابقات عربستان کسب کرد. علاوه بر جایزه بالای این مسابقات که توجهات را به خود جلب کرد، این مسابقه حاشیه دیگری نیز داشت. قاری ایرانی قرائتش را با «صدق الله العظیم» ختم کرد و وصف «العلی» را برای خداوند ذکر نکرد. همین موضوع موجب شد تا بعضی در فضای مجازی به او توهین کنند و اتهام تبعیت از اهل‌سنت و حتی وهابیت به او بزنند.

غالب افراد معترض می‌پنداشتند که اهل‌سنت به خاطر اشاره این وصف به نام امام علی(ع) آن را در ختم قرآن نمی‌آورند و شیعه باید این وصف را در ختم قرآن خود ذکر کند. از مرور نظرات بدست می‌آمد که بعضی از شیعیان واقعا این وصف را نمادی از نام علی(ع) نیز می‌دانند اما «العلی» یک وصف برای خداوند است و هیچ ارتباطی با اسم علی ندارد، و آوردنش با این پندار که به نام امام علی(ع) اشاره دارد، ضلالتش بیش از آن است که یک سنی با پندار اشاره به نام علی(ع) آن را نیاورند.

ذکر صدق الله العلی العظیم، یک رسم در شیعه است که البته تأکید روایی نیز ندارد و نمی‌توان آن را نماد شیعه قلمداد کنیم، بلکه برعکس در روایتی از امام صادق(ع) در ضمن اعمال نیمه رجب آمده است: «زمانی که قرائت قرآن به پایان رسید، در حالی که رو به قبله است بگوید: صَدَقَ‏ الله الْعَظِیمُ‏ ...)» (شیخ طوسى، مصباح المتهجّد، ج‏۲، ص۸۰۷).

در روایتی طولانی در بحارالانوار نیز ختم قرآن به آوردن «صدق الله العظیم» بیان شده است، اگرچه بعضی ناسخان وصف «العلی» را به آن افزوده‌اند و در نسخه چاپی این وصف در کروشه آمده است. (بحارالانوار، ج۵۷، ص۲۴۳)

پس همان‌گونه ختم «صدق الله العلی العظیم» اشکالی ندارد، ختم «صدق الله العظیم» نیز بدون اشکال است. اما به نظر بنده در دو مکان بیان «صدق الله العظیم» بهتر است: جایی که بعضی از شیعیان ناآگاه فکر می‌کنند، وصف العلی با نام امام علی(ع) ارتباطی دارد. جایی که بعضی از مخالفان شیعه فکر می‌کنند که شیعه این وصف را به خاطر نام امام علی(ع) در ختم قرآنش می‌آورد.

متأسفانه اندیشه گروه اول اگرچه جایی در میان علمای شیعه ندارد، ولی با فکر آنها تسامح می‌شود و غالب علمای شیعه آن‌قدر که دغدغه حفظ و حراست از ولایت دارند و می‌کوشند که به ولایت مردم آسیبی نرسد، دغدغه‌ حفظ و حراست از توحید و مبارزه با اندیشه‌های غالیانه را ندارند؛ و ای‌کاش یک مقدار از احتیاطی که در مقام ولایت می‌کردند، در مقام توحید نیز داشتند و مردم را ارشاد و راهنمایی می‌کردند.

این نکته را نیز بیافزایم که ختم صدق الله العظیم در میان اهل‌سنت نیز یک رسم است که اتفاقا وهابیت آن را نمی‌پسندد و استمرار بیان آن را به نوعی بدعت تلقی می‌کند، پس کار قاری ایرانی را نمی‌توان مطابق میل وهابیت قلمداد کرد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۳ - ۱۵:۲۷
0
1
عالی

وحدانیت رو نباید زیر سوال برد
captcha