رشته‌های منسوخ صنایع دستی در یزد احیا می‌شود
کد خبر: 4146364
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

رشته‌های منسوخ صنایع دستی در یزد احیا می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه رشته‌هایی در این استان وجود دارد که منسوخ و به فراموشی سپرده شده است، احیای این رشته‌ها را در دستور کار این نهاد دانست.

عبدالمجید عربی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، عبدالمجید عربی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، امروز، 17 خردادماه در جمع خبرنگاران، آموزش را یکی از مشکلات این حوزه خواند و گفت: در همین راستا هر ساله دوره‌های آموزشی بر اساس رشته‌های صنایع دستی برگزار شده و آنچه نیاز بازار است، دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: صنایع دستی باید در قالب صنایع دستی کاربردی به جامعه عرضه و در زندگی مردم رونق یابد و لذا دوره‌های آموزشی با هدف خلاقیت، کابردهای جدید، و اینکه ممکن است صنایع دستی کاربردی داشته و اکنون منسوخ شده و باید کاربرد جدیدی برای آن تعریف شود، پیگیری و در اولویت برگزاری قرار می‌گیرد.

عربی، با اشاره به برنامه‌های هفته صنایع دستی، برگزاری شب هنر با هدف معرفی اساتید و پیشکسوتان این عرصه، دیدار با هنرمندان و خانواده آنان، تجلیل از هنرمندانی که نشان ملی و بین‌المللی دارند، را از جمله برنامه‌ها دانست و بیان کرد: 78 نفر از هنرمندان استان نشان ملی و 7 نفر نشان بین‌المللی را دریافت کرده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: به مناسبت 20 خردادماه، روز جهانی صنایع دستی، بازدید از زندان اسکندر و خانه لاری‌ها در یزد رایگان خواهد بود .

عربی در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه وضعیت بیمه فعالان صنایع دستی نیز گفت: هم اکنون 924 نفر از فعالان این حوزه از بیمه برخوردار هستند و البته با پیگیری‌های انجام شده و ارائه لیستی قرار است، 10 هزار نفر در سطح کشور از بیمه برخوردار شوند که امیدواریم این مهم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده 10 رشته‌ای که منسوخ و مغفول مانده، را احیا کنیم بیان کرد: البته اکنون 13 رشته شامل دارایی‌بافی، احرامی‌بافی، زنجیربافی، سنگ‌تراشی، نخ‌ریسی، زرتشتی‌دوزی، خورجین‌بافی و... در معرض خطر هستند و ان‌شاءالله در برنامه‌هایی تلاش می‌شود نسبت به احیای این رشته‌ها نیز اقدام شود. 

انتهای پیام
captcha