مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آشنایی با سند راهبردی نظام جامع مسابقات قرآن
کد خبر: 3675421
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آشنایی با سند راهبردی نظام جامع مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: «آشنایی با سند راهبردی نظام جامع مسابقات قرآن» یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، دوم دی‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آشنایی با سند راهبردی نظام جامع مسابقات قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبری با عنوان «آشنایی با سند راهبردی نظام جامع مسابقات قرآن» یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز شنبه، دوم دی‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، دوم دی‌ماه و تا ساعت 14 تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و دو خبر دیگر نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منتشر شده‌اند.
«آشنایی با سند راهبردی نظام جامع مسابقات قرآن» و ««ریحانه ری» اثری از بزرگترین گروه همخوانی کشور» دو خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که تا این لحظه منعکس شده‌اند.
همچنین، ««سه‌شنبه‌های مهدوی» از چهارراه ولی‌عصر تا شهرک غرب» و «تمدید مهلت فراخوان دومین کنگره ملی نماز و سلامت روان» نیز عناوین دو خبر دیگر این صفحه هستند که در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
از سه تیتر اصلی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم نیز که طی امروز به‌روزرسانی شده‌ است، دو خبر قرآنی امروز این صفحه به عنوان تیتر اصلی انتخاب شده‌اند و تیتر دیگر نیز در حوزه معارفی دیگر قرار دارد.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز و تا این لحظه خبری با عنوان «آشنایی با سند راهبردی نظام جامع مسابقات قرآن» را منتشر کرده که رابطه با تدوین سند جامع مسابقات قرآن کشور می‌باشد و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «مسابقات بین‌المللی قرآن یکی از رویدادهای ویژه تبلیغی و ترویجی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. همه ساله پس از پایان مسابقات، رهبر معظم انقلاب در دیدار با شرکت‌کنندگان توصیه و مطالباتی مطرح می‌فرمایند که کشف استعدادهای بالقوه، توجه به قهرمانان قرآنی، ایجاد فضای قرآنی در جامعه و اعتباربخشی به فعالان قرآنی از مهم‌ترین آنهاست.
طرح تهیه و تدوین نظام جامع مسابقات کشور از مجموعه طرح‌های مربوط به ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشور است که ضمن بررسی جامع پدیده‌ای تحت عنوان مسابقات قرآن، ساختار تشکیلاتی و نظام اجرایی مناسبی را به همراه تعیین چشم‌انداز، اهداف و راهبردهای نظام جامع مسابقات قرآن کشور ارائه کند.
طرح حاضر، نه‌تنها سیاست‌گذاری و مدیریت راهبردی جامع مسابقات را شامل می‌شود، بلکه معماری کلان آن را نیز تبیین کرده است. به عبارت دیگر در این طرح برای اینکه بتوان الزامات تحقق ماموریت و چشم‌انداز نظام جامع مسابقات را ایجاد کرد، ساختار و معمار جامع مسابقات ارائه شده است.
تدوین نظام جامع مسابقات قرآن کشور این امکان را مهیا می‌سازد تا علاوه بر شناسایی نقاط قوت، ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو، اقدامات نظام‌مندی را برای بهره‌برداری مناسب از مسابقات، به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تاثبرگذار بر جامعه قرآنی و حتی عموم مردم ایران، طراحی کند».
فارس
هفت خبر امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 257 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز شش خبر دیگر با عناوین «معرفی سند راهبردی مسابقات قرآن کشور»، «بانویی که دو ماهه حافظ کل قرآن شد/ روزانه ۱۴ ساعت حفظ و مرور می‌کردم»، «صرف بودجه جشنواره «مشکات» برای بازسازی مؤسسات آسیب‌دیده در زلزله‌زده کرمانشاه»، «تلاوت «قصری‌زاده» در حرم سیدالکریم(ع)/ آیاتی از سوره «حدید»»، «اسامی برگزیدگان طرح قرآنی «بشارت 1451» اعلام شد» و «۶ قاری مطرح در کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن تلاوت می‌کنند» بر روی خروجی این صفحه از خبرگزاری فارس منتشر شده که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم منعکس شده‌اند.
تیتر اصلی امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، خبری با عنوان «بانویی که دو ماهه حافظ کل قرآن شد/ روزانه ۱۴ ساعت حفظ و مرور می‌کردم» است که در گفت‌و‌گو با زهرا کرباسی، حافظ کل قرآن کریم منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «زهرا کرباسی حافظ کل قرآن کریم و اهل شیراز است. وی از دوران کودکی به واسطه تشویق خانواده همراه با خواهر بزرگترش به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند می‌شود، به طوری که با ورود به مدرسه و یادگیری حروف الفبا، توانایی خواندن قرآن کریم را نیز پیدا می‌کند که در این امر پدرش نقش مؤثری در تشویق وی به یادگیری خواندن قرآن از رو مصحف شریف داشته است.
پس از آن با تلاش پدربزرگش سوره‌های کوچک همچون سوره‌های مبارکه «فیل و کافرون» را حفظ می‌کند اما بیشتر فعالیت این بانوی قرآنی در عرصه مفاهیم قرآن بود تا جایی که تا دوران دبیرستان هم تنها در مسابقات مفاهیم و تلاوت قرآن شرکت می‌کرد.
کرباسی پس از پایان دوران پیش‌دانشگاهی و فراغت از کنکور عزم خود را جذب می‌کند تا حفظ قرآن را آغاز و در مدت کوتاهی به پایان برساند، بر همین اساس چند هفته پس از کنکور به جامعةالقرآن شیراز می‌رود تا در آنجا حفظ قرآن را شروع کند، اما با توجه به استعدادهایی که داشته جلوتر از کلاس پیش می‌رود، بر همین اساس هم با کمک استادش تصمیم می‌گیرد در منزل ادامه حفظ را پیگیری کند که با تلاش و پشتکار وافر در مدت دو ماه موفق به حفظ کل قرآن کریم می‌شود».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است و تیتر اصلی این صفحه نیز خبری با عنوان «آیت‌الله واعظ‌‌زاده جریان تقریب را راهبری کرد» می‌باشد که مربوط به روز 30 آذرماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
«توصیه آیت‌الله بهجت به مردم تهران برای زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)» و «آثار آیت‌الله حائری شیرازی چراغ فروزانی پیش روی جویندگان حقیقت و فضیلت خواهد بود» دو خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند که تاکنون منتشر شده‌اند و هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
همچنین، صفحه معارف خبرگزاری ایرنا طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «آثار آیت الله حائری شیرازی چراغ فروزانی پیش روی جویندگان حقیقت و فضیلت خواهد بود» کرده است که مربوط به پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت ارتحال آیت‌الله حائری شیرازی می‌باشد و در بخش‌هایی از آن آمده است: «خبر فقدان عالم جلیل القدر، مرحوم مغفور آیت الله حائری شیرازی موجب تاسف و تاثر شد.
وی می افزاید: آن مرحوم در زمره روحانیان والامنش و اندیشوری بود که با همت و مجاهدت، از محضر اعلام حوزه های علمیه بهره برده و عمر پر برکت خویش را در ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع) و پیشبرد و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی مصروف داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام ضمن عرض تسلیت رحلت این عالم ربانی به جامعه بزرگ دینی و علمی کشور و سلسله جلیله روحانیت و نیز خانواده، بازماندگان و شاگردان آن مرحوم، از درگاه خداوند متعال، علو درجات و رحمت واسعه الهی برای ایشان و صبر و شکیبایی برای بازماندگان آن مرحوم مسئلت کرد».
باشگاه خبرنگاران جوان
پنج خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند، در حوزه‌های معارفی مختلفی همچون عترت، شهادت و ... قرار دارند و هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم منعکس نشده‌اند.
«کلام رسول اکرم(ص) درباره نشانه‌های مومن و منافق»، «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از ولادت تا وفات»، «بسته شعری ویژه ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)»، «زندگی نامه شهید آذین پور» و «سن ازدواج بالا رفته و سن رابطه‌ها پایین آمده است» عناوین پنج خبر امروز این صفحه هستند که تاکنون منتشر و بیشتر این اخبار نیز با توجه به ایام ولادت حضرت عبدالعظیم(ع)، در این رابطه منعکس شده‌اند.
ایبنا
خبرگزاری ایبنا نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد چهار خبر با عناوین «نسیم ملکوت؛ اشعار 100 شاعر رضوی از قرن 6 تا پیش از انقلاب»، «شاهکارهای دوره صفوی و واقفان بزرگ»، «مجموعه «قوانین و مقررات وقف» رونمایی شد» و «خاطرات منتشر نشده آیت‌الله حائری‌ شیرازی منتشر شد» را بر روی خروجی صفحه دین و علوم قرآنی خود منتشر کرده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی قرار داشته و در حوزه تخصصی قرآن کرمی منعکس نشده‌اند.
مهر
«فراخوان از همه دستگاه‌ها برای ایفای نقش در تحقق اهداف طرح ملی حفظ»، «تقسیم مأموریت دستگاهی برای تولیت راهبردهای حفظ قرآن» و ««محمود فرقانی» قاری و پیشکسوت قرآنی درگذشت» عناوین سه خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند.
خبرگزاری مهر نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «فراخوان از همه دستگاه‌ها برای ایفای نقش در تحقق اهداف طرح ملی حفظ» کرده که مربوط به سخنان محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ می‌باشد و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محمد انجم‌‌شعاع دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ، ضمن اعلام ابلاغ مصوبه تقسیم مسئولیت پیگیری راهبردهای طرح گفت در جلسه سوم ستاد این تقسیم کار صورت گرفت و دستگاه‌های رده اول مسئول در ستاد مشخص شدند و این دستگاه‌ها بایستی اقداماتی را که قبلاً ذیل هر راهبرد تنظیم شده را به‌روزرسانی و به جلسه دو هفته بعد ستاد ارائه کنند.
وی افزود: این به آن معنا نیست که هر دستگاه متولی به تنهایی تدابیر را ذیل راهبرد دنبال می‌کند بلکه بیشتر اقدامات، که در جلسه گذشته مرور شدند، با کمک سایر نهادها به¬ ویژه¬ نهادهای مردمی بایستی عملیاتی شود و صرفاً این تقسیم مسئولیت راهبردها به نوعی توزیع اختیارات ستاد و از سوی دیگر توزیع پاسخگویی بین نهادهاست تا دبیرخانه ستاد می¬ تواند بر نقش اصلی خود که برنامه‌ریزی، هماهنگی و تسهیل و نیز نظارت کلان است متمرکز شود».
میزان
تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که تا این ساعت منتشر شده، خبری با عنوان «آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) کربلای ایران اسلامی است» می‌باشد که در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خوش‌نظر، کارشناس علوم قرآنی در رابطه با زندگی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) منتشر شده است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «اسرار شب و وقت سحر» برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی دارالارشاد، مرکز حفظ و نشر آثار آیت‌الله سیدحسن عاملی در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «خداوند متعال در قرآن کریم با تعابیر جامعی تقوی را یاد کرده است. یکی از این تعابیر «توشه» می‌باشد. «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى». معنی «توشه» آن است که زندگی و عالمی با ویژگی‌های خاص در پیش روست و باید اسباب و آلات آن را در این دنیا تهیه کرد، وای بر مسافری که دست خالی عازم این سفر است.
برای جمع‌آوری توشه راه، خداوند در هر موسم و زمانی، درِ رحمتش را باز و سفره‌اش را پهن کرده است، لذا باید هر فرصتی را برای بدست آوردن توشه راه غنیمت شمرد. یکی از بهترین فرصت‌ها برای جمع کردن توشه، همین شب‌های بلند زمستان و پاییزاست، باید این شب‌ها را غنیمت شمرده و آن را پاس داشت.
از بزرگترین حسرت‌ها در هنگام مرگ، نشان دادن دو چیز به انسان است: اول نشان دادن اعمالی است که اگر شخص آن را انجام می‌داد به برکت آن عمل به مقامات عالی معنوی می‌رسید. دوم نشان دادن آن اعمالی است که اگر شخص آن اعمال را انجام نمی‌داد به مقامات (معنوی) عالی دست پیدا می‌کرد. ندامت و پشیمانی این حسرت را اگر به تمام اهل دنیا تقسیم کنی همه آنها هلاک می‌شوند. یکی از این حسرت‌ها، از دست دادن عبادت در شب‌هاست. خداوند متعال در قرآن کریم به دو دسته به تعبیری چک سفید در اختیارشان گذاشته است.
اولین گروه، افرادی هستند که در هنگام گرفتاری و غم، اندوه و فشارِ سختی‌ها را به حساب خدا گذاشته و صبر پیشه می‌کنند. در این مورد خداوند متعال می‌فرماید «اِنَّما يُوَفَّي الصّابِرُونَ اَجرَهُم بِغَيرِ حِسابٍ» یعنی اجر و مزد اين دسته، در آخرت از حساب خارج است.
دومین گروه؛ اهل نماز‌ شب هستند «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ» خداوند متعال می‌فرماید: «تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنْ الْمَضَاجِعِ‏» که نشان از سخت بودن جدایی از رختخواب است. آیه فوق می‌فرماید یعنی هیچ‌کس نمی‌تواند درک کند که ما برای کسی که در عالم شب از محل خواب خود (جهت عبادت) برخیزد چه چیزهایی را تدارک دیده‌ایم».

captcha