مساجد نیازمند حلقه‌های تخصصی قرآن هستند
کد خبر: 4211811
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مساجد نیازمند حلقه‌های تخصصی قرآن هستند

داور دومین دوره مسابقات قرآن «جنات» با تأکید بر اهمیت آموزش تجوید قرآن گفت: مساجد به تلاوت روزی یک صفحه قرآن اکتفا نکنند، بلکه حلقه‌هایی تشکیل بدهند و به‌صورت تخصصی تجوید قرآن را آموزش بدهند و بعد از آن به سمت آموزش فرمول حفظ قرآن بروند.

سید فواد شوکاوی داور مسابقات جنات

سیدفؤاد شوکاوی، قاری و داور دومین دوره مسابقات قرآن «جنات»(مسابقات قرآن مساجد اهواز) در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: مسابقات قرآن جنات طرح بسیار بکر و جدیدی است و اولین بار است مسابقاتی را داوری می‌کنم که شرکت‌کنندگان آن از اعضای مساجد مناطق مختلف هستند. این مسابقات در رشته‌های مختلف و براساس منویات رهبر معظم انقلاب مبتنی بر برگزاری مسابقات قرآن در بستر مساجد شکل گرفته و الحمدلله دومین دوره آن در روزهای گذشته در اهواز برگزار شد. 

وی اظهار کرد: مسابقات «جنات» در دو بخش زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار شد و آمار خوبی از حفاظ قرآن در آن شرکت کردند. این آمار از مشارکت این نوید را می‌دهد که این افراد تا یکی دو سال دیگر، حافظ کل قرآن می‌شوند و این از برکت فعالیت‌های قرآنی درون مساجد و مربیان مساجد است. این اتفاق می‌تواند منجر به شکل‌گیری محله قرآنی و در آینده نه چندان دور جامعه قرآنی شود. 

این قاری قرآن درباره میزان آمادگی متسابقان گفت: سطح شرکت‌کنندگان از نظر صوت و لحن که داوری آن را بر عهده داشتم، نسبتاً خوب بود و در زمینه حفظ قرآن، شاهد نونهالانی بودیم که ان‌شاءالله در آینده می‌توانند به چهره‌های جهانی تبدیل شوند. لازم است مسئولان برگزاری این مسابقات و استادان قرآن نسبت به افراد مستعدی که در این مسابقات شناسایی می‌شوند اهمیت بدهند. 

وی نقطه ضعف اغلب شرکت‌کنندگان را تجوید دانست و افزود: ما هر چه در حیطه تجوید در آموزش قرآن کار کنیم، ضرر نمی‌کنیم. لازم است استادان متخصص و مجرب بیایند و در مساجد کلاس تجوید برگزار کنند چون اساس کار قرائت، بر تجوید است. اشتباه خواندن آیات در طولانی‌مدت، مشکل‌ساز می‌شود. 

شوکاوی بیان کرد: خوب است مساجد به تلاوت روزی یک صفحه قرآن اکتفا نکنند، بلکه حلقه‌هایی تشکیل بدهند و به‌صورت تخصصی تجوید قرآن را آموزش بدهند، و بعد از آن به سمت آموزش فرمول حفظ قرآن بروند.

یادآور می‌شود، دومین دوره مسابقات «جنات» ویژه مساجد و پایگاه‌های قرآنی اهواز 30 فروردین‌ماه در دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان خوزستان برگزار شد.

این رویداد قرآنی در راستای تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی و تعامل و ارتباط مساجد با یکدیگر و تشکیل جلسات و مسابقات قرآنی بین آنها از سال گذشته آغاز شد. 

هدف این مسابقات که در دو رده سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود، ترغیب نوجوانان و جوانان به فراگیری قرآن کریم است. رشته‌های این مسابقه برای رده سنی زیر ۱۶ سال، تحقیق، تلاوت تقلیدی، ترتیل سوره‌های یس، واقعه، جزء ۳۰، حفظ ۱۵ سوره، ۲۵ سوره، جزء ۳۰، اذان و مکبری و برای رده سنی بالای ۱۶ سال نیز شامل تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰ جزء، ۱۰ جزء، ۵ جزء، ۳ جزء و حفظ کل، اذان و دعاخوانی است.

انتهای پیام
captcha