مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1366733
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۶
با سخنرانی استاندار بوشهر؛

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس در بوشهر برگزار شد

گروه ادب: مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس با سخنرانی استاندار بوشهر و با حضور جمعی از مسئولان، شاعران و هنرمندان در سالن اجتماعات شهید خوشبخت کانون امام خمینی(ره) مرکز استان برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، روز یکشنبه، ششم بهمن‌ماه، در ابتدای آئین اختتامیه جشنواره، احمد موحد، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر، فرارسیدن یوم‌الله دهه فجر را گرامی داشت و اظهار کرد: هشت فصل عشق یکی از رویدادهای بسیار مهم بعد از حوادث انقلاب اسلامی، حماسه دفاع مقدس است که در مقیاس جهانی، دفاع مقدس یک نور بود.



وی در ادامه با بیان اینکه در دهه‌های گذشته 20 جنگ خانمان‌سوز رخ داده است، افزود: 8 جنگ توسط جهان استکبار و سلطه در دهه اخیر در منطقه و کشورهای همسایه اتفاق افتاده است.



موحد اضافه کرد: آمریکا و مستکبران جهان سلطه نمی‌گذارند که کشورهای همسایه ایران و دیگر کشورهای اسلامی منطقه یک لحظه آرام باشند و آرامش و امنیت در بین مردم برقرار باشد.



مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر بیان کرد: هر نقشه‌ای که استکبار طراحی کرده، به ضرر خودشان تمام شده است که در عراق شاهد این ماجرا هستیم و الگو گرفتن سوریه از ایران و تشکیل نیروی مقاومت مردمی باعث پیروزی سوریه شده است.



دبیر هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس گفت: همه ما در مقابل دفاع مقدس مسئولیم و همه آحاد جامعه مدیون تمامی خانواده شهدا و انقلاب هستیم.



موحد عنوان کرد: بوشهر تنها استانی است که به طور مستقیم و رویارو با استکبار جنگیده است و جنگ برای همه ما یک گنج نا پایان است.



این مقام مسئول اظهار کرد: 161 اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان بوشهر ارسال شد که 10 اثر با داوری اسکندر احمدنیا، حسین دارند، علی هوشمند و محمدرضا احمدی‌فرد به مرحله کشوری راه یافتند.



موحد با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرمودند «لسان شعر بالاترین لسان است»، خاطرنشان کرد: هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس به همت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر و مشارکت معاونت فرهنگی سپاه امام صادق(ع) استان، حوزه هنری بوشهر، فرماندهی ناجا بوشهر، بانک انصار استان، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه بوشهر، فرماندهی دریابانی استان، سازمان بسیج هنرمندان استان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و اداره‌‌کل آموزش و پرورش استان در سه بخش با موضوعات عاشورایی، دفاع مقدس و بیداری اسلامی بر پا شده است.



وی از برگزاری جشنواره خاطره‌نویسی در بوشهر خبرداد و گفت: این جشنواره اسفندماه سال جاری در مرکز استان برگزار خواهد شد و مهلت ارسال آثار تا پایان بهمن‌ماه جاری است.



مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه استانداران سراسر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه فرهنگی و موزه دفاع مقدس معرفی شده‌اند، گفت: احیا و توسعه موزه دفاع مقدس استان، نیازمند توجه و حمایت بیش از پیش استاندار بوشهر هستیم و در این راستا زمین موزه با همکاری فرمانده پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی نهاجا بوشهر در اختیار این مجموعه قرار داده شده است و ما باید تلاش کنیم که نقش دفاع مقدس استان بوشهر تدوین شود و در این موزه قرار بدهیم.



در ادامه این مراسم، مصطفی سالاری، استاندار بوشهر با بیان اینکه دیدار ما با جهادگران رزمنده و یادگاران جنگ یادآور دفاع مقدس است، اظهار کرد: سرداران شهید استان بوشهر در نبرد رو در رو با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس درخشیدند و حماسه‌ها آفریدند.



وی در ادامه به اهداف و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در بین جامعه و جوانان پرداخت و عنوان کرد: دفاع مقدس از دو جهت قابل بررسی است که ابتدا توجه به دفاع مقدس و زنده نگه‌داشتن یاد دفاع است و در بخش دوم ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان و جانبازان و شهدا است که باید سرلوحه کارهای خود قرار بدهیم و به عنوان الگو زندگی به نسل امروز معرفی کنیم.



استاندار بوشهر تصریح کرد: زندگی روزمره رزمندگان ما با خاطرات دفاع مقدس عجین شده است و در همین راستا باید نسل جوان جامعه ما از این اتفاقات جنگ و دفاع مقدس و حماسه‌ها آگاه شوند.



وی اضافه کرد: کسانی که در راه میهن، نظام، ولایت فقیه، آرمان‌ها و ارزش‌ها از خودگذشتند و در یک مسیر و هدف الهی همراه تدبیر حرکت کردند و همان جهاد در راه خدا است.



سالاری گفت: آن روز که جوانان رزمنده ما به جبهه‌ها اعزام می‌شدند، از آن‌ها سئوال نمی‌کردند که شما از چه جناح و گروهی هستید و چه تفکر اجتماعی دارید؟ و همه ما باید تلاش کنیم که در عرصه خدمت به مردم همین‌طور فکر بکنیم و هر کس در چهارچوب نظام است و به قوانین و مقررات نظام رعایت می‌کنند و مرجعیت و ولایت فقیه و ارزش‌ها احترام می‌گذارند، نباید برای خدمت دسته‌بندی کنیم و امروز آنطور که نیاز است، از تنگ‌نظری پرهیز کنیم و بدون در نظر گرفتن نگرش‌های سیاسی، باید برای خدمت دسته‌بندی‌ها را ترک و کنار بگذاریم و ان‌شاالله که بتوانیم با این دیدگاه حداکثر استفاده را از دوستداران انقلاب اسلامی را ببریم.



وی اظهار کرد: کشور ما پرچم‌دار اسلام ناب محمدی و جهاد در راه خدا است و دهه فجر مظهر شکوه، عظمت و فداکاری ملت ایران است.



همچنین، در این آئین فتح‌الله جمیری، فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر اظهار کرد: از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان هفتمین شعر دفاع مقدس تشکر و قدردانی می‌کنم.



وی ادامه داد: شعر یکی از مباحث و موضوعات بسیار، بسیار مهم و اثرگذار در هنر است که اثر آن سال‌ها، سال بر جان انسان‌ها می‌ماند و تأثیرگذاری شعر در بیشتر مواقع، اثرگذارتر از یک مجلس سخنرانی و یا یک مقاله ادبی و فرهنگی بوده است.



جمیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری به هنر شعر توجه ویژه‌ای دارند فرمودند «زبان شعر بسیار گویاتر از هنرهای دیگر است»، بیان کرد: شعر در بخش هنر جزء مهمترین هنرهایی است که وجود دارد و با توجه به اثرگذاری شعر و آن هم در بخش دفاع مقدس جا دارد که چنین جشنواره‌هایی برگزار شود که بتوانیم برای شناسایی ظرفیت‌های بومی استان بوشهر تلاش کنیم و به علاقه‌مندان این عرصه و رصدگران جامعه در حوزه دفاع مقدس منتقل کنیم.



وی افزود: با برگزاری چنین جشنواره‌هایی مسئولیت ما سنگین‌تر می‌شود و ما باید تمام توان خود را در زمینه به کار گیریم و قدم بر داریم و باید سعی کنیم تمامی ظرفیت بومی و منطقه‌ای را به جامعه معرفی کنیم و استان بوشهر با توجه به سابقه به حمدالله از ظرفیت خوبی در زمینه هنر شعر و ادبیات برخوردار است.



فرمانده سپاه امام صادق (ع) در پایان تصریح کرد: بحث شهدا و دفاع مقدس در همه جای جامعه جا دارد و می‌توانیم به این موضوع بپردازیم و رسالت ما رساندن فرهنگ و شعر دفاع مقدس به نسل جوان جامعه است منتقل بکنیم، که یکی از موضوعات انتقال برپایی جشنواره‌ها است.



در حاشیه هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس، نمایشگاه ایثار و انقلاب با 4 قطعه عکس به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه بوشهر به مناسبت پاسداشت دفاع مقدس و دهه فجر به عنوان سنگر هنری در مقابل تهاجم فرهنگی بر پا شد است، که توجه حاضرین را به خود جلب کرده بود.



یادآور می‌شود، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس با حضور مصطفی سالاری، استاندار بوشهر، فتح‌الله جمیری، فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان، محمدحسن پرآور، معاون سیاسی استاندار، حبیب فکوری، معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.



در این مراسم نفرات اول تا سوم بخش شعرعاشورایی؛ صالح دروند، تقیه زنگنه، لیلا ناظرزاده و نفرات اول تا سوم بخش شعر دفاع مقدس؛ حیدر منصوری، یونس مهدوی‌نژاد، مریم ترنج و هاجر احمدی و نفرات اول تا سوم بخش بیداری اسلامی مهدی شیخیانی، قاسم درویشی، اصغر اکبری و شاعر پیشکسوت محلی‌سرا سیدحسن شجاع مورد تجلیل قرار گرفتند.

captcha