یکی از عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی ضعف فرهنگی است
کد خبر: 1373634
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
سردار عباس‌زاده:

یکی از عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی ضعف فرهنگی است

گروه اجتماعی: فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: یکی از عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی ضعف فرهنگی است.


حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، با بیان اینکه نیروی انتظامی برای برگزاری مراسم‌ ایام‌الله دهه فجر در نهایت آمادگی به سر می‌برد، اظهار کرد: تدابیر لازم برای برگزاری یک راهپیمایی باشکوه در 22 بهمن تدارک دیده شده است.



وی با بیان اینکه خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش تأثیرگذاری دارد، گفت: باید کوشید تا آسیب‌های اجتماعی در کانون گرم خانواده ورود پیدا نکند. بالا بودن سطح اطلاعات و آگاهی خانواده‌ها در بحث آسیب‌های اجتماعی به این امر کمک شایانی می‌کند و بالا بودن سطح اطلاعات و آگاهی خانواده‌ها در بحث آسیب‌های اجتماعی به این امر کمک شایانی می‌کند.



سبقه انقلابی و سطح بالای اعتقادات دینی موجب کاهش جرائم می‌شود



فرمانده انتظامی استان بوشهر با یادآوری اینکه تمام زوایای فردی و اجتماعی در نقاط شهری و روستایی تحت تأثیر مباحث اجتماعی است، گفت: هر جا که انسان وجود دارد آسیب‌های اجتماعی نیز در آن ورود پیدا می‌کند و یکی از عوامل و راه‌های افزایش آسیب‌های اجتماعی ضعف فرهنگی است که هر کجا ضعف فرهنگی وجود داشته باشد آسیب‌های اجتماعی در آنجا بیشتر و پررنگ‌تر است.



وی با اشاره به اینکه بوشهر با توجه به سبقه فرهنگی و انقلابی و بالا بودن اعتقادات دینی از کاهش جرائم برخوردار است، افزود: این استان از وضعیت خوبی در بحث امنیت برخوردار است، که با تلاش کارکنان نیروی انتظامی در کشف سرقت‌های خرد، رتبه سوم کشور و در ارتباط با سرقت‌های مهم نیز موفق به کسب رتبه چهارم در سطح کشور شدیم که این امر نشان دیگری از توانایی‌های نیروی انتظامی در استان بوشهر است.



عباس‌زاده در مورد سرقت‌های کشف شده در استان بوشهر، بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 90 درصد از سرقت‌های صورت گرفته در شهر بوشهر کشف شده که این آمار در مقایسه با سنوات گذشته آماری بسیار قابل قبول است.



وی با بیان اینکه بی‌حجابی یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز ایران است، گفت: حجاب و عفاف یکی از محورهای زندگی قرآنی است.



حجاب اسلامی همواره مورد تهاجم دشمنان است



وی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی به آن دسته از نابسامانی‌ها و نابهنجاری‌های رفتاری افراد یک جامعه اطلاق می‌شوند که ریشه در بی‌نظمی‌ها، کژکارکردی‌های پدیده‌های اجتماعی و پیامدهای نامطلوب آن‌ها دارد.



فرمانده انتظامی استان بوشهر با بیان اینکه حجاب همواره مورد هجوم دشمنان واقع شده است، اظهار کرد: مقاطع مختلف تاریخ گویای این مطلب است و گاهی زور و سرکوب زنان محجبه مثل داستان غم‌انگیز کشف حجاب در ایران ابزار این تهاجم بوده است.



عضو شورای تأمین استان بوشهر اضافه کرد: باید کوشید در ارتباطات طوری رفتار کنیم که دچار آسیب‌های اجتماعی نشویم و بلکه در کاهش وجود آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه تأثیرگذار باشیم.



عباس‌زاده به توطئه‌های شیطنت‌آمیز دشمن و ضرورت شناسایی آسیب‌های اجتماعی در رابطه با دستورات قرآن و الگوبرداری از پیشوایان دینی اشاره کرد و گفت: مشورت با افراد آگاه و استفاده از تجربیات دیگران بسیار مثمر خواهد بود. هر انسانی باید روی آسیب‌های اجتماعی شناخت داشته باشد و آسیب‌های خطرناک را تشخیص دهد و باید مهارت‌های مقابله با آن را بداند و در اینجاست که آموزه‌های دینی معنا پیدا می‌کند و عمل به آنان مؤثر خواهد بود.



وی خاطرنشان کرد: بر نقش فعالیت‌های پیشگیرانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: بخش اعظمی از آسیب‌های اجتماعی حاصل القای فرهنگی است که از سوی دشمن به وسیله رسانه‌های ماهواره‌ای، وب‌سایت‌ها و دنیای مجازی به جامعه ما تزریق می‌شود.



عباس‌زاده افزود: در حالی که دشمن در این حوزه بسیار فعال است و هزینه می‌کند برخی از خانواده‌ها خودشان مشوق این موضوع هستند و به راحتی و بدون هیچ کنترل و نظارتی، تجهیزات ماهواره و سایر امکاناتی که اگر از آن‌ها استفاده صحیح نشود می‌تواند اثرات منفی بدنبال داشته باشد را در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند.



رسانه‌های غربی در حال القای فساد به جوانان مسلمان ایرانی هستند



این مقام مسئول ادامه داد:احساس وظیفه و مسئولیت نداشتن والدین نسبت به فرزندان و نقش مخرب رسانه‌های غربی که دائماً در حال القای خیانت و فساد به نوجوان و جوان مسلمان ایرانی هستند این زنگ خطر را به صدا در می‌‎آورد که باید در گذر زمان، خودمان را برای افزایش آسیب‌های اجتماعی آماده کنیم.



وی افزود: چه بسا بعضی از خانواده‌ها از عملکرد دستگاه‌های فرهنگی گله‌مند هستند اما نسبت به نقش خود در به انحراف کشیدن فرزندانشان غفلت می‌کنند و همه به یاد دارند که در گذشته روحانیون ،معلمان و اساتید از چه جایگاهی در جامعه برخوردار بودند یا نفوذ کلام و اثرگذاری روحانیون در مناطق و محلات بسیار صائب بود، اینها ویژگی‌های مثبت و مؤثری است که با گذشت زمان در حال کمرنگ شدن است و این موضوعی است که همه باید نسبت به آن دغدغه داشته و به آن پایبند باشیم.



عضو شورای تأمین استان بوشهر با اشاره به ضرورت همکاری دستگاه‌های متولی فعالیت‌های فرهنگی در پیش‌گیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: نهادهای اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و ائمه محترم جمعه و جماعات می‌توانند در حوزه آسیب‌زدایی ایفای نقش کرده و مؤثر واقع شوند و در این بین مهم ترین نقش را دستگاه‌های متولی فرهنگ؛ مثل سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، کانون‌های مساجد و ، ورزش و جوانان، بهزیستی و حوزه هنری و مجامع قرآنی در این حوزه نقش اثرگذاری داشته باشد ایفا می‌کنند.



وی با بیان اینکه ترویج آموزه های قرآن و سیره اهل بیت(ع) تنها راه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است، عنوان کرد: زمانی که باورهای دینی و اعتقادات مردم زیاد شود سعی می‌کنند گناه انجام ندهند و در ماه رمضان جرم و گناه کمتر انجام می‌گیرد و این به برکت ماه مبارک رمضان و حضور روحانیون در شهر و روستاها است.



پایبندی به قانون جامعه را از انحراف دور می‌کند



عباس‌زاده از روحانیون خواست تا در منبر در رابطه با قوانین مختلف اطلاع‌رسانی کنند و گفت: مخاطب آموزه‌های دینی همه افراد هستند و این تضمین کننده پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.



وی تأکید کرد: باید قانون را ارزشمند دانست و حتی اگر قانون اشتباه است به آن عمل کرد زیرا پایبندی به قانون جامعه را از انحراف دور می‌کند و باید در وقوع جرم به این نکته توجه شود که علت وقوع جرم در هر فرد چیست و نگاه جرم و برخورد با مجرم در این صورت متفاوت خواهد بود.



فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: بارها به والدین هشدار داده‌ام که در مراقبت و همراهی با جوانان و نوجوانان و دخترانشان توجه خاص داشته باشند و این را بدانید که دشمن با نقشه پیش آمده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ناتوی فرهنگی به وقوع پیوسته است.



سبک آموزش سبک زندگی در خانواده، مدرسه، دانشگاه، رسانه و سینما باید یکپارچه و همسو عمل کنند



عباس‌زاده با اشاره به خطراتی که فضای مجازی برای جوانان ایجاد کرده است، افزود: ارتباط های اینترنتی، رسانه‌ها، ماهواره‌ها همه به خانه‌های ما رسوخ کرده‌اند و امروز چهاردیواری اختیاری معنا ندارد و باید خانواده، مدرسه، دانشگاه، رسانه، سینما و متولیان جامعه فرهنگی یکی باشند و یکپارچه  و همسو عمل کنند و تربیت‌های چندگانه نیز از مشکلات دیگر ماست،‌ صدا و سیما، خانواده، مدرسه هر کدام به سبکی آموزش سبک زندگی دارند و با هم در تعارضند و در آخر زمانی که یک جوان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد با مشکل مواجه می‌شود.



عضو شورای تأمین استان بوشهر اظهار کرد: امروز دشمن برای همسو کردن نوجوانان و جوانان با فرهنگ غرب تلاش‌های زیادی را تدارک می‌بیند بنابراین پیش از اینکه استکبار جهانی پازل مقدس خانواده اسلامی را به نفع خود بچرخاند بانون با نهادینه کردن شیوه‌های زندگی اسلامی برگرفته از زندگی ائمه اطهار(ع) به فضای خانواده، فرامین الهی را محتوا بخشند.



وی افزود: نهادینه شدن این مهم از دستاوردهای بسیار غنی اسلامی است که به همت زنان می‌تواند در خانواده‌ها عملی شود تا از این طریق آموزه‌های دینی و باورهای مذهبی در جوانان و نوجوانان پویا و تهدیدات ماهواره‌ای و اینترنتی استکبار کمرنگ شود.



امام هادی(ع) مقدمه‌ ساز پذیرش فرهنگ مهدویت بود



این مقام مسئول با اشاره به اینکه کیفیت و استحکام خانواده به دیگر ارکان جامعه نیز ارکان می‌بخشد، ادامه داد: زنان بعنوان محور خانواده می توانند با الهام از فرامین الهی به زندگی فرزندان محتوای الهی بخشند پیش از اینکه غرب این پازل مقدس را به نفع خود بچرخاند.



عباس‌زاده با بیان اینکه زندگی سیاسی و اجتماعی امام هادی(ع) الگوی مناسبی برای جامعه اسلامی است، تصریح کرد: امام هادی (ع) مقدمه‌‌ساز پذیرش فرهنگ مهدویت بودند و مقدمه پذیرش مهدویت در زمان ایشان ایجاد شد و زمینه غیبت امام عصر(عج) دراین زمان و با تلاش‌های امام دهم فراهم شد.



فرمانده انتظامی استان بوشهر اضافه کرد: در دوره امام هادی (ع) افرادی بودندکه ادعای جانشینی پیامبر اسلام را داشته و ازحمایت دستگاه بنی‌عباس نیز برخوردار بودند، مبارزه با این افراد ازطریق محکوم کردن آن‌ها با برهان از اقدامات مهم این امام بزرگوار بود.



قرآن را الگو و قانون زندگی خود قرار دهیم



وی ادامه داد: باید قرآن را الگو و قانون زندگی خود قرار دهیم و با پیروی از دستورات و آموزه‌های قرانی زندگی فردی و اجتماعی خود را به سوی هدف والای انسانی که همان قرب به درگاه خدای منان است، سوق دهیم.



عباس‌زاده فقدان تنوع الگو و طرح‌های پوشش اسلامی را یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی و باعث گسترش بدحجابی در جامعه دانست و گفت: در راستای معرفی و گسترش پوشش اسلامی و تشویق طراحان و تولید کنندگان پوشاک در ارائه الگوهای اسلامی چادر و مانتو، اقدمات اجرایی متولیان تسریع بخشد.



وی با اشاره به خیر کثیر بودن حضرت زهرا(س) گفت: خداوند در قرآن فاطمه را کوثر یا همان خیرکثیر معرفی کرده است و این بدان معنی است که فاطمه(س) مبدا تمام خیرات و برکات در جهان است و این نکته بسیار مهم است و طبق حدیث قدسی جهان به خاطر فاطمه (س) خلق شد و این نشان از عظمت ایشان است و درک این عظمت برای بسیاری افراد دشوار و یا قابل درک نیست و فاطمه(س) الگو تمام و کمال یک زن در جهان است که در بعد فردی و اجتماعی مانندی ندارد و همه زنان باید او را الگوی خود قرار دهند.



فرمانده انتظامی استان بوشهر افزود: از نظر تربیت فرزندان سید جوانان بهشت حسن و حسین(ع) و زینب(س) را تربیت کردند و از لحاظ همسرداری مولای متقیان همسر ایشان و بسیار از حضرت راضی بودند و وی مدافع ولایت و اسلام بود و در این راه جان خود را فدا کرد، ایشان بزرگترین سد در برابر جریان نفاق بعد از پدربزرگوارشان و رسوا کننده این جریان بود.



عضو شورای تأمین استان بوشهر تأکید کرد: در زمان کنونی که هجمه دشمنان بسیار زیاد است، زنان جامعه ما نیز باید با الگو قرار دادن صدیقه طاهره در بعد فردی و اجتماعی فعال و وظیفه خود را در خانواده و اجتماع به درستی انجام دهند و تربیت فرزندانی صالح، انقلابی و مدافع ولایت وظیفه خطیر فاطمی بانوان حماسه ساز و فجرآفرین است که باید به خوبی به این وظیفه عمل کنید.

captcha