مراسم ویژه ایام فاطمیه در بوشهر برگزار می‌شود
کد خبر: 1389999
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۲
با سخنرانی آیت‌‌الله مروی؛

مراسم ویژه ایام فاطمیه در بوشهر برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: مسئول ستاد نماز جمعه بوشهر از برگزاری مراسم ویژه ایام فاطمیه با سخنرانی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن مجتبی(ع) بوشهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، حجت‌الاسلام سیدنعمت‌الله رکنی، مسئول ستاد نماز جمعه بوشهر در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد فاطمیه(س) استان بوشهر اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس که برای ما گریه کند و یک نفر را به گریه اندازد، برای او بهشت را ضمانت می‌کنم و هرکس خود را به صورت فرد گریه‌کننده نشان دهد، برای او بهشت است».

مسئول ستاد نماز جمعه بوشهر در ادامه افزود: مرحوم شهید دستغیب در کتاب صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) روایتی از رسول خدا(ص) بیان می‌کند که حضرت فرمودند: «از جنس مرد عده زیادی کامل شدند و به سرحد کمال رسیدند، اما از جنس زن چهار نفر «آسیه دختر مزاحم، حضرت مریم(س) دختر عمران، حضرت خدیجه کبری(س) دختر خویلد و بی‌بی دو عالم حضرت زهرا(س) دختر حضرت محمد(ص)» بودند که به مرتبه کمال و نهایت ایمان رسیدند.

وی اضافه کرد: حضرت خدیجه کبری(س) که افضل از آن‌ها و ام‌المؤمنین است، اولین زنی است که به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورد و در راه خدا و دین اسلام تمام دارایی‌اش را خرج کرد و ثروت او در آن زمان که هشتاد هزار شتر بود که مال‌التجاره‌اش را حمل می‌کردند و تمام این اموال را فدای حضرت محمد(ص) و مسلمین کرد.

نام حضرت زهرا(س) زینت‌بخش عرش خداست

رکنی در ادامه با بیان اینکه نام مبارک حضرت زهرا(س) زینت‌بخش عرش خدا است، گفت: خداوند نه‌تنها نام حضرت فاطمه زهرا(س) را زینت‌بخش عرش خود قرار داده، بلکه با انوار نورانی او هم‌ردیف انوار مقدس پدر و شوهر و فرزندانش، عرش با عظمت و بهشت رحمتش را مزین فرموده است.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) خاتم انبیاست و سلسله نبوت با حضرت محمد(ص) به پایان رسیده است، اظهار کرد: بعد از حضرت هیچ پیامبری نیامده و نخواهد آمد و آیه 40 سوره مبارکه احزاب قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: « ّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَلَکِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ وَکَانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا﴿۴۰﴾»، «محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولى فرستاده خدا و خاتم پیامبران است و خدا همواره بر هر چیزى داناست».

تحول، نیازمند انسان‌های آماده و ارزشمند است

این کارشناس مذهبی در ادامه عنوان کرد: نقش سازنده انتظار فرج در زندگی فردی و اجتماعی، با نقش تربیتی و سازنده‌ای که دارد، از همه عبادت‌های فردی و اجتماعی برتر خواهد بود زیرا انتظار مصلح جهانی به معنای آمادگی کامل برای اصلاح همه جهان است.

رکنی افزود: چنین تحولی، قبل از هر چیز نیازمند انسان‌های آماده و ارزشمندی است که بتوانند بار سنگین اصلاحات وسیع را در جهان به دوش بکشند و این در درجه اول محتاج بالا بردن سطح اندیشه و آگاهی و توان روحی و فکری برای همکاری در اجرای آن برنامه عظیم است و خودسازی، برای چنین هدفی، مستلزم به کار بستن عمیق ترین برنامه‌های اخلاقی و فکری و اجتماعی است.

مسئول ستاد نماز جمعه بوشهر تصریح کرد: حکومت دینی در اصل با رهبری معصوم(ع) انجام می‌گیرد که نقطه آغاز آن، امامت و رهبری پیامبر اسلام(ص) و سپس ائمه اهل بیت(ع) است و در عصر غیبت «ولی فقیه» یعنی کسی که جامع شرایط فتوا و رهبری جامعه است، از سوی معصومان به رهبری امت اسلامی نصب شده است و با داشتن شرایط لازم، بر اوست که به نیابت از ائمه اطهار(ع) رهبری امت را به دست گیرد.

ولایت فقیه در رأس حکومت دینی است

وی اضافه کرد: بنابراین در عصر غیبت، حکومت دینی بدون «ولایت فقیه» معنا ندارد زیرا در حکومت دینی همه امور باید بر اساس احکام الهی تنظیم شود و از این رو حضور رهبری دانا و توانا در تشخیص احکام الهی و قادر به انطباق آن بر نیازهای زمان و پایبندی به هنجارهای دینی، کاملاً روشن و بدیهی است.

وی ادامه داد: به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت جانسوز بزرگ بانوی جهان اسلام و سرور زنان اهل بهشت حضرت فاطمه زهرا(س)، مراسم عزاداری و سوگواری از سوی دفتر آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر و با سخنرانی آیت الله مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری از شام‌گاه دوشنبه، 11 فروردین‌ به مدت سه شب در مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهر بوشهر رأس ساعت 20 برگزار می‌شود.

رکنی گفت: در این مدت سه شب ویژه مراسم ایام فاطمیه در شهر بوشهر با ذاکری مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، سیدحسن هاشمی، علیرضا پولاد و سیدمهدی عطایی برگزار خواهد شد که به مرثیه‌سرایی در رثای یگانه دخت نبی مکرم اسلام(ص) خواهند پرداخت.

برگزاری روز جمهوری اسلامی در بوشهر

وی افزود: مراسم عزاداری و سینه‌زنی سنتی نیز در همین مسجد با نوحه‌خوانی احمد شیخ ذاکر، به مدت دو شب با حضور ارادتمندان و خادمین اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر، ویژه‌برنامه بزرگداشت 12 فروردین‌ماه، سالروز تأیید، تثبیت و استقرار نظام اسلامی در شامگاه دوشنبه، 12 فروردین‌ با حضور مسئولان استانی و مردم متدین رأس ساعت 20 در مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهر بوشهر برگزار خواهد شد.

عبدالرضا مطاف، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر در این آئین با بیان اینکه فاطمیه باید عاشورایی شود چون فاطمیه مادر عاشورا است، اظهار کرد: عزاداری آشکارا و راه‌اندازی حرکت دسته‌جات زنجیرزنی و کاروان سوگواری، پاسخی مناسب به آیه شریفه مودت است، زیرا محبت و مودت اهل بیت(ع) هر چه باشکوه‌تر برگزار شود، سزاوارتر و شایسته‌تر است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر گفت: عزاداری جوانان و خادمان در هیئت‌های مذهبی برای حضرت زهرا(س) تمسک و چنگ زدن به ثقلین به طور آشکارا است و برپایی مجالس روضه برای بی بی دو عالم، فریاد مظلومیت آن حضرت است.

مسیر حرکت عزاداری هیئت‌های بوشهری درایام فاطمیه

وی در ادامه بیان کرد: به مناسبت شهادت حضرت صدیقه کبری(س)، حرکت دسته‌‌های خیابانی و زنجیرزنی صبح روز پنجشنبه، 14 فروردین‌ ساعت 11 تجمع از میدان قدس شهر بوشهر آغار و کاروان سوگواری هیئت‌های مذهبی به سمت کارگاه ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی‌هاشم باب‌الحوائج(ع) به نوحه‌خوانی و عزاداری و شور و ماتم خواهند پرداخت و در ادامه نماز ظهر و عصر به امامت آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌ جمعه بوشهر اقامه خواهد شد.

پیشگیری از آسیب‌ها و منکرات با برپایی مجالس روضه

مطاف با اشاره به اینکه مجلس روضه حضرت زهرا(س) امر به معروف و نهی از منکر عملی و همگانی است، افزود: عزاداری همراه با شعور و شور سینه‌زنی در واقع همدردی همگانی با قلب داغدار امام زمان(عج)، علما، سادات و شیعیان آن حضرت و پیشگیری از آسیب‌ها و منکرات است.

وی در پایان گفت: در حاشیه مراسم روز شهادت حضرت زهرا(س) در جوار ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع)، یکی از جوانان ورزشکار بوشهری، مدال طلای مسابقات جهانی خود را به ضریح حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) اعطا خواهد کرد.

captcha