جلسه تشریح مصوبات سفر محمدباقر نوبخت به بوشهر تشکیل شد
کد خبر: 1394417
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۸
با حضور استاندار بوشهر؛

جلسه تشریح مصوبات سفر محمدباقر نوبخت به بوشهر تشکیل شد

گروه اجتماعی: جلسه رسانه‌ای مصطفی سالاری به منظور تشریح مصوبات سفر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در استانداری بوشهر تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، مصطفی سالاری، استاندار بوشهر در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که به منظور تشریح مصوبات سفر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در سالن اجتماعات استانداری بوشهر تشکیل شد، اظهار کرد: در سفر نوبخت به بوشهر طرح‌هایی از جمله راه‌آهن، آزادراه، سدها، شبکه فاضلاب، ورزشگاه 15 هزار نفری، شبکه‌های آبیاری و زهکشی را مطرح کردیم.

وی افزود: در مورد طرح راه‌آهن درخواست کردیم این پروژه به صورت فاینانس اجرا شود که معاون رئیس جمهور دستور اقدام دادند، هر چند نیاز است وزارت راه نیز در این بخش اقدام ویژه داشته باشد و خوش‌بین هستیم که این طرح در کوتاه‌مدت آغاز شود.

سالاری در ارتباط با آزادراه بوشهر به شیراز هم گفت: بر اساس قانون بزرگراه‌ها باید با حضور بخش خصوصی اجرا شوند به طوری که 50 درصد بخش خصوصی و 50 درصد هم دولت مشارکت داشته باشد و نوبخت با تامین 50 درصد اعتبار دولتی این طرح موافقت کرد و مقرر شد با شناسایی سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تأمین 50 درصد دیگر اعتبار، کار را آغاز کنیم.

سالاری افزود: معاون رئیس جمهور در این سفر دستور اقدام لازم برای حل مشکلات فاضلاب بوشهر، شبکه‌های زهکشی، سد رئیسعلی دلواری و ورزشگاه 15 هزار نفری بوشهر را داد.

وی گفت: در این سفر همچنین درخواست کردیم 60 درصد منابع اعتباری  مصوب استان به استان اختصاص یابد به طوری که در صورت تأمین این اعتبار تا نیمه نخست امسال 350  پروژه نیمه تمام را اجرایی خواهیم کرد و معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور دستور لازم در این زمینه را صادر کرد.

مقام عالی دولت در استان بوشهر در ادامه اظهار کرد: 30 پروژه مهم در استان را برای طرح در حضور معاون رئیس جمهور آماده کرده بودیم که این تعداد به 5 تا 6 پروژه مهم و تأثیرگذار کاهش یافت.

وی بیان کرد: به منظور هماهنگی و تسریع در اجرای این طرح‌ها، دبیرخانه هماهنگی طرح‌های ویژه استان را تعریف کردیم که طرح‌های مهم استان را رصد کرده و گزارش ماهانه می‌دهد.

استاندار بوشهر افزود: این کمیته در شهرستان‌ها نیز با محوریت فرماندار و حمایت نمایندگان مردم در مجلس دنبال خواهد شد، ضمن اینکه معتقدیم توسعه استان توسط مدیران دولتی رقم نمی‌خورد و در این کمیته تلاش داریم از کسانی که خارج از استان هستند و دغدغه توسعه این استان را دارند برای سرمایه‌گذاری به استان بیایند.

سالاری بیان کرد: در این سفر در مورد تقویت منابع آبی استان هم بحث کردیم و موانع اجرایی سدهای باغان و دشت پلنگ رفع شده و در فهرست پروژه‌های فاینانس بین ایران و کشور چین قرار گرفته است.

وی ادامه داد: معاون رئیس جمهور با اختصاص 190 میلیارد ریال اعتبار برای تغییر روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی استان موافقت کرد و مقرر شد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در هزار هکتار اراضی کشاورزی شیوه‌های آبیاری اصلاح شود.

سالاری در پاسخ به این پرسش که در مورد منطقه آزاد شدن بوشهر در جریان سفر محمدباقر نوبخت بیان کرد: به دلیل اینکه این موضوع ارتباط مستقیمی با حوزه کاری دکتر نوبخت نداشت آن را مطرح نکردیم، هر چند بنده توضیحات لازم به معاون رئیس جمهور دادم و ایشان نیز قول داد اگر نیاز به حمایت در دولت بود از این طرح در دولت دفاع کند.

استاندار بوشهر در پاسخ به این پرسش که در مورد وضعیت جابجایی روستاهای اطراف نیروگاه اتمی بوشهر چه اقدامی انجام شده، گفت: دکتر نوبخت در سفر به بوشهر قول داد این موضوع را بررسی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اطلاع استان برساند.

سالاری در مورد وضعیت پرداخت حق دو درصد صادرات نفت به استان بوشهر عنوان کرد: سهم استان بوشهر در بودجه تقدیمی دولت به مجلس 340 میلیارد تومان بوده که 120 میلیارد تومان هم اضافه شد تا دو در صد سهم صادرات گاز نیز به بودجه استان بوشهر اضافه شود.

وی گفت: نکته مهم اینکه سرجمع اعتبارات استانی بوشهر از دو درصد صادرات نفت، نسبت به استان‌های مشابه بالاتر است.

استاندار بوشهر در مورد سهم فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی و مشکلات ملی مطبوعات بوشهر نیز بیان کرد: هر قدر گردش مالی در استان بیشتر شود سهم اعتبارات فرهنگی استان نیز بیشتر می‌‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در مورد وضعیت قبول‌شدگان آزمون استخدامی در ادارات دولتی بوشهر چه اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: در سفر روز گذشته معاون رئیس جمهور به بوشهر، ایشان عنوان کرد اگر کارهای قانونی انجام شده و در صورتی که منابع مالی تأمین شود، مشکلی در جذب نیروهای جدید نخواهیم داشت و همین موضوع نیز موضع ما خواهد بود.

سالاری اضافه کرد: نکته مهم اینکه  برای 31 استان دیگر نیز همین روند یعنی تأمین اعتبار مالی مد نظر است و پس از تأمین اعتبار مالی قبولی‌ها مشغول به کار خواهند شد.

مقام عالی دولت در استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که در مورد احتمال تغییر مسیر راه‌آهن بوشهر ادامه داد: مسیر راه‌آهن مشخص است و مقداری از عملیات ریلی آن انجام شده و تغییری در این مسیر صورت نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه با اجرای سد دالکی تلاش داریم خسارت به محیط زیست نزنیم، متذکر شد: مکان احداث پتروشیمی دشتستان محرمانه است و موضوع خوراک پتروشیمی نیز در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان بررسی خواهیم کرد.

استاندار بوشهر در پاسخ به این پرسش که در مورد نقش نفت در توسعه استان و رویکرد شما در ارتباط با کمک از مجموعه وزارت نفت در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از مجموعه نفت برای توسعه مناطق میزبان خود انتظار اجرای پروژه داریم تا وضعیت زیرساخت‌های مناطقی که نفت در آنجا فعالیت می‌کند را بهبود ببخشد و این امر از مطالبات ما است.

سالاری افزود: نفت مسئولیت اجتماعی در قبال مناطق نفت‌خیز استان بوشهر دارد و وزیر نفت نیز خود پایبند به این موضوع است که مجموعه نفت باید تاثیرات منفی خود را جبران کند.

رضا عوض‌پور، معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر نیز در این جلسه رسانه‌ای در جمع خبرنگاران با اشاره به اولویت‌های مهم استان بوشهر اظهار کرد: راه‌آهن و آزادراه دو پروژه اساسی و مهم استان بوشهر است که در سفر معاون رئیس جمهور مطرح شد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر افزود: برای به نتیجه رسیدن این دو پروژه جلسات کارشناسی مهمی با حضور مشاوران و انجمن راهسازی ایران در بوشهر و تهران برگزار کردیم.

وی بیان کرد: موضوع آب از دیگر اولویت‌های استان بوشهر است که در همین زمینه دو سد دالکی، دشت پلنگ و باغان را در دستور کار قرار دادیم که سد دالکی در حال تامین منابع مالی 400 میلیارد تومانی است و دو سد دیگر نیز 500 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

عوض‌پور با بیان اینکه مبنای ارزیابی عملکرد مدیران اجرایی استان میزان جذب اعتبارات ملی است، تصریح کرد: استاندار همواره بر استفاده از اعتبارات متمرکز ملی تاکید دارند چرا که 88 درصد منابع بودجه کل کشور ملی و 12 درصد استانی است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر گفت: با وجود یک‌هزار و 583 میلیارد تومان درآمد گمرک استان در سال گذشته و درآمد 1400 میلیارد تومانی اعتبارات ملی و استانی، اما به نظام درآمد هزینه کشور نقد داریم و این موضوع را به معاون رئیس جمهور اعلام کردیم و قول بازنگری در این نظام را داده است.

وی احداث سد در این استان را از اولویت‌های مهم ذکر کرد و گفت: 70 درصد میگوی پرورشی کشور در بوشهر تولید می‌شود و 50 هزار تن ظرفیت صید نیز داریم که بخشی از ظرفیت‌های  استان بوشهر محسوب می‌شود.

عوض‌پور بیان کرد: 15 میلیارد تومان هزینه سوخت مزارع پرورش میگو در استان است که با ایجاد  پست فوق توزیع برق در کنار مزارع 15 میلیارد تومان از هزینه‌های ما کم خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت 716 واحد صنعتی با 10 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری تصریح کرد: این واحدهای صنعتی در 13 شهرک و 4 منطقه ویژه اقتصادی استان فعالیت می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر در پایان گفت: استان بوشهر با یک میلیون و 32 هزار نفر جمعیت، یک و چهارم دهم درصد جمعیت کل کشور را در اختیار دارد و نرخ بیکاری این استان 10.7 درصد است، ضمن اینکه بیشترین میزان اشتغال معادل 58 درصد در بخش خدمات، 25 درصد صنعت، 17 درصد کشاورزی است.

captcha