افزایش 48 درصدی پرندگان مهاجر آبزی در سواحل خلیج فارسی به بوشهر
کد خبر: 1394418
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خبر داد:

افزایش 48 درصدی پرندگان مهاجر آبزی در سواحل خلیج فارسی به بوشهر

گروه اجتماعی: حسین دلشب از افزایش 48 درصدی آمار پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در مرز 937 کیلومتری سواحل خلیج فارسی استان بوشهر خبر داد.

حسین دلشب، مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، اظهار کرد: مهاجرت این پرندگان علاوه بر بالا بردن تنوع زیستی اکوسیستم‌های استان، نقش مهمی در جلب اکوتوریسم، رونق فیلم و عکاسی در حوزه طبیعی و توسعه زیبایی شناختی دارد.

وی افزود: با توجه به دارا بودن استان بوشهر از حدود 937 کیلومتر نوار ساحلی، تنوع گیاهان آبزی ، سواحل صخره‌ای و شنی ، جزایر بکر و غیر مسکونی و وفور مواد غذایی، این استان زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.

این مسئول اضافه کرد: مناطق تحت مدیریت استان شامل پارک ملی دریایی نای بند، پارک ملی دیر- نخیلو، منطقه حفاظت شده‌اند، منطقه حفاظت شده حله، اثر طبیعی ملی خارگو و پناهگاه حیات وحش جزیره خارگ، سواحل استان و مناطق تالابی غیر ساحلی از کانون‌های اصلی مشاهده این پرندگان هستند.

دلشب در ادامه عنوان کرد: از مجموع 171 گونه پرندگان آبزی و کنار آبزی مشاهده شده در کشور، تعداد 110 گونه از 20 خانواده در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده‌اند که انواع پرندگان از خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم‌ها، تلیله‌ها، آبچلیک‌ها و پرستوهای دریایی جمعیت عمده مهاجر آبزی را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به زمان انجام سرشماری سال گذشته که همزمان با سایر نقاط کشور از 22 دی‌ماه تا 5 بهمن‌ماه در سایت‌های چهارگانه استان انجام شد، افزود: آمار پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی استان بوشهر در سال جاری بیش از 72 هزار قطعه شمارش شد که نسبت به سال گذشته افزایش 48 درصدی داشته است.

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: در سرشماری صورت گرفته گونه‌هایی از جمله اردک دم دراز که به
ندرت در جنوب کشور مشاهده می‌شود برای اولین‌بار در استان بوشهر رؤیت و تصویربرداری شد.

حسین دلشب وضعیت بهتر اقلیمی و شرایط آب و هوایی و همچنین بارندگی‌های مناسب فصل پائیز و اوائل زمستان در استان و آبدار شدن بسیاری از مناطق تالابی از جمله دلایل افزایش جمعیت مهاجر به استان برشمرد و لزوم فرهنگ سازی بیشتر عموم مردم درجهت حفاظت و صیانت بیشتر از این پرندگان را ضروری دانست.

captcha