به گزارش خبرنگار خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، به همت ادارهکل روابط عمومی استانداری بوشهر نخستین گردهمایی علمی ــ تخصصی روابط عمومیها با حضور مصطفی سالاری، استاندار بوشهر و مدیران روابط عمومی ادارات در سالن کنفرانس خلیج فارس ادارهکل بنادر و دریانوردی بوشهر برگزار شد.
کریم جعفری، مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر اظهار کرد: روابط عمومیها چشم و چراغ نهاد خود هستند و سازمانها بدون روابط عمومی پویا هویتی نخواهند داشت چرا که امروزه ارتباط درون و میان سازمانی برعهده این بخش است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر با تأکید بر لزوم تلاش برای قرار گرفتن روابط عمومیها در جایگاه واقعی خود، افزود: متأسفانه روابط عمومیها اکنون در جایگاه خود قرار ندارند و این یک حقیقت تلخ است. هرچه مدیر یک دستگاه اهمیت بیشتری برای روابط عمومی سازمان خود قائل شود شأن و منزلت روابط عمومی مدیران و کارشناسان آن سازمان بالاتر خواهد رفت.
وی در ادامه به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: گردهمایی امروز بدون تبلیغات محیطی و تنها با بهرهگیری از شیوههای نوین روابط عمومی برگزار شده است.
جعفری عنوان کرد: روابط عمومیها در ارتباط با یکدیگر همچنان ناهماهنگ عمل میکنند و بنا شده روابط عمومی استانداری بهعنوان یک روابط عمومی مرجع تبدیل شود. برای جمعآوری راههای ارتباطی روابط عمومیها دچار مشکل هستیم و بعد از گذشت یک ماه برخی روابط عمومیها هنوز همکاری خوبی را در این زمینه نداشتهاند.
محمد راستاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این آئین نیز گفت: بوشهر بهعنوان بندری تجاری با قدمتی قابل توجه یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور است که با اجرای طرحهای مهم توسعهای امروز ظرفیت این بندر تجاری به دو برابر افزایش یافته است. استفاده از منابع بخش خصوصی برای تقویت زیربناها و رو بناها برای توسعه بندر بوشهر امروز یکی از سیاستهای این سازمان است.
وی اظهار کرد: حضور روابط عمومی برای معرفی یک مجموعه تخصصی مانند اداره بندر و دریانوردی که سهم بسزایی در اشتغال و توسعه استان دارد بسیار مهم و چشمگیر است.
راستاد یادآور شد: کار روابط عمومی تنها تبلیغات نیست بلکه معرفی سازمان و دستگاه اجرایی و برقراری روابط با مخاطبان بیرونی و داخلی سازمان از وظایف مهم روابط عمومی است. همایش علمی و تخصصی روابط عمومی گامی مؤثر برای تعامل بیشتر مسئولان روابط عمومی و ایجاد زمینهای برای معرفی توانمندیهای استان است.
عباس قلیپور، مدیرکل رسیدگی به شکایات استانداری بوشهر نیز در این مراسم بیان کرد: برخی از مدیران به روابط عمومیها بهعنوان یک فرد مزاحم و برخی دیگر تنها برای تبلیغات و تشریفات نگاه میکنند و به جایگاه تخصصی و مهم آن توجهی ندارند.
مدیرکل رسیدگی به شکایات استانداری بوشهر با بیان اینکه نگاه اغلب مدیران دستگاههای اجرایی به روابط عمومی نگاه ابزاری است، اظهار کرد: نگاه مدیران به روابط عمومیها باید خوشبینانه باشد. نبود جایگاه مناسب برای روابط عمومیها یکی از مشکلات مهم این افراد است که امروز بیشتر روابط عمومیها کارشناس یا کارشناس مسئول هستند و کمتر در جایگاه مدیر و مشاوری که حق رأی داشته باشد قرار دارند.
وی تصریح کرد: بحث روابط عمومی در کشور بهصورت حرفهای نیست این درحالی است که روابط عمومی یک صنعت، فرهنگ و اندیشه است. مهمترین اصل در روابط عمومی این است که از خدمات حرفهای برخوردار باشد و بتواند از خدمات حرفهای بیرون استفاده کند.
قلیپور با بیان اینکه روابط عمومی باید سخنگوی دستگاه اجرایی باشد اضافه کرد: مسئولان روابط عمومی باید پژوهشمحور باشند این درحالی است که بیشتر آنها توجیهگر هستند. روابط عمومی بهعنوان یک نهاد جامعه مدنی و مردمسالار عهدهدار مردمداری و هدایت افکار عمومی است و تبلیغات برای آن بهعنوان ابزار و وسیله به شمار میرود.
قلیپورگفت: روابط عمومی نهادی جوان، زائیده عصرجدید و نیاز جدید، سازمانی باز و مخاطب محور، زیرساز توسعه دانشبنیان و زائیده جامعه مدنی است. روابط عمومی در جایی توسعه مییابد که توجه به مخاطب اصل باشد چون روابط عمومی تبلیغات و اطلاعرسانی نیست بلکه مردمداری، رهبری سازمان و هدایت افکار عمومی است.
مدیرکل رسیدگی به شکایات استانداری بوشهر اظهار کرد: مجموعه روابط عمومیها باید بتوانند تدبیر، امید، توسعه و اعتدال را در جامعه توسعه دهند. مسئولان روابط عمومی بهعنوان قلب سازمان پاکی، عشق، محبت، همدلی و همبستگی را به سازمان وارد و ناامیدی را از سازمان بیرون میبرند.
مصطفی سالاری، استاندار بوشهر در این آئین گفت: ابتکار، خلاقیت برای تأثیرگذاری و احترام به مردم و رعایت شأن و جایگاه آنان از ویژگیهای یک روابط عمومی موفق است. مدیران دستگاههای اجرایی، فرمانداران و بخشداران و روابط عمومیها ارتباط با رسانهها را تقویت کرده و تعاملی دو طرفه ایجاد کنند.
وی یادآورشد: روابط عمومیها باید با ایجاد تعاملی دوسویه بین دولت و مردم ضمن انعکاس اقدامات و برنامههای دولت، خواستهها و مشکلات و دغدغههای مردم را به دولت منتقل کنند و در این زمینه پاسخگوی خوبی باشند.
استاندار بوشهر اظهار کرد: روابط عمومیها رسالت سترگی بر عهده دارند و باید با سعه صدر به وظایف و تعهدات خود در برابر مردم و دولت عمل کنند و از تلافی نقدهای غیرمنصفانه خودداری کنند. ارتقاء جایگاه روابط عمومیها در سازمانها امری به حق است و از این امر حمایت میکنیم اما روابط عمومیها باید بدانند که حفظ و ارتقاء آنها و جایگاهشان به عملکرد، تعامل با مردم و سازمانها و ابتکار و خلاقیت خودشان بستگی دارد.
وی ادامه داد: روابط عمومیها باید بهگونهای عمل کنند که مدیر سازمان به آنها احساس نیاز کند و بهعنوان سخنگوی دستگاهها بیش از پیش از توانمندی آنها بهره ببرد.
مقام عالی دولت در استان بوشهر گفت: روابط عمومیها از همه ظرفیتهای اجتماعی بهویژه ظرفیت سازمانهای مردم نهاد مرتبط برای ایجاد ارتباط با جامعه استفاده کنند و میتوانند با نظارت بر عملکرد این سازمانها بخش عمدهای از مسئولیتهای دستگاهها را بر عهده سازمانها بگذارند.
وی افزود: در استان بوشهر معتقد به حذف، محدود و محروم کردن فرد یا حوزهای نیستم و هیچ ورودی در این عرصه نداشتهایم و نخواهیم داشت و از هر کس که توان مدیریت داشته باشد استفاده خواهیم کرد.
سالاری اظهار کرد: مدیران از روابط عمومیها حمایت جدی کنند و روابط عمومیها نیز فعالتر، قویتر و مؤثرتر و با برنامهتر و با بهرهگیری هرچه بیشتر از تجهیرات و امکانات گام برداند بهگونهای که در این راستا فضایی شکل گیرد که اقدامات دولت به مردم و دغدغههای مردم به دولت به نحو مطلوی منتقل و منعکس شود.
علیرضا یزاف، مدرس رشته روابط عمومی در دانشگاههای استان بوشهر نیز در این آئین علمی ــ تخصصی با اشاره به آیه 200 سوره آل عمران عنوان کرد: ای افرادی که ایمان آوردهاید به طور فردی و جمعی صبر کنید و با یکدیگر مرتبط باشید و از خدا بپرهیزید شاید رستگار شوید.
این مدرس رشته روابط عمومی در دانشگاههای استان بوشهر افزود: ریشه هر پیروزی مادی و معنوی صبر است و در برابر دشمنان بهطور جمعی صبر و استقامت کنید و با ایجاد ارتباط میان جامعه، مقابل حملات غافلگیرانه دشمنان خارجی و شیاطین از مرزهای اعتقادی، جغرافیایی و فرهنگی خود دفاع کنید و این فرامین آمیخته با تقوا، دوری از خودخواهی و ریاکاری همراه باشد.
وی در ادامه با اشاره به بیانات امام خامنهای با تأکید بر اینکه دولت باید درباره اطلاعرسانی به مردم بیش از پیش تلاش کند، افزود: دولت باید حتماً این نقص را برطرف کند و روابط عمومیهای بخشهای مختلف دولت باید فعال شوند و با استفاده از رسانه ملی و روزنامهها، اقدامات مختلف را با زبانی تأثیرگذار و قابل فهم، به اطلاع مردم برسانند.
یزاف بیان کرد: روابط عمومی تحلیلگر با توجه به فلسفه وجودی سازمانش برنامه ادواری منظم دارد و برای رویارویی با بحرانها و چالشها که ناگهان و خارج از اراده حادث میشود، دارای طرح و برنامه در مدیریت بحران است. روابط عمومی تحلیلگر، روابط عمومی علمی، سیستماتیک، فعال، نوآور، قابل انعطاف و اثرگذار است.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر مدیریت بحران یکی از مهارتهای اساسی «روابط عمومی» محسوب میشود، اضافه کرد: بحرانی که بهخوبی اداره شود به جای لطمه وارد کردن بر حسن شهرت سازمان، موجب ارتقای آن میشود. بحرانهای بالقوه را شناسایی و طرحهای احتمالی مقابله با آنها را تهیه کنید تا در صورت وقوع حادثه خیالتان آسوده باشد.
یزاف ادامه داد: از آنجا که هدف هر سازمان و تشکیلاتی دستیابی به توسعه پایدار به معنای رسیدن به سطوح جدیدی از نوآوری، نظم و پیچیدگی است و رسیدن به این اهداف مستلزم گذر از تنگناها و تضادهای موجود است لذا توسعه، خود فرآیندی بحرانزاست و میتوان گفت «هر سازمانی نه تنها با بحران مواجه است بلکه برای دستیابی به توسعه نیازمند مدیریت» است.
این مدرس رشته روابط عمومی در دانشگاههای استان بوشهر عنوان کرد: در زمان استانداری علی افراشته در بوشهر در دولت نهم، روابط عمومیها به دوران دیوارنویسی به عقب برگشتند و این نوع مدیریت و تدبیر، خود یک نوع تهدید بزرگ و از دست دادن فرصت و لحظههای ناب و دوران طلایی است و برای دشمان نظام، این سبک مدیریتهای افراشتهگونه یک نوع فرصت بدون هزینه است.
یزاف در پایان اظهار کرد: باید پذیرفت که روابط عمومی نتیجه اجتنابناپذیر تحولات جامعه و سیستم ارتباطی است که نقش ارزنده در ارتقای فرهنگی، اطلاعرسانی و بیداری افکار عمومی دارد. هماکنون زمان آن رسیده که روابط عمومی با تحلیل و تفسیر روندها و مسائل محیطی، باید حرفهای و دائماً متغیر و متحول باشد تا بتواند کارکردهای مختلفی را ارائه دهد.
یادآور میشود، در پایان این آئین با حضور استاندار بوشهر تارنما و پایگاه اطلاعرسانی شورای روابط عمومی استان بوشهر به آدرس www.prbu.ir راهاندازی و فعالیت آن در استان آغازشد و همچنین از روابط عمومیهای ادارهکل ورزش و جوانان، پارس شمالی، بنادر و دریانوردی، جهاد کشاورزی، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت گاز استان بوشهر بهعنوان روابط عمومیهای برتر و خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن در بوشهر تجلیل شد.