کلنگ ساخت کارگاه ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) در چغادک بوشهر به زمین خورد
کد خبر: 1424870
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۴
عبدالرضا مطاف خبر داد:

کلنگ ساخت کارگاه ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) در چغادک بوشهر به زمین خورد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر از ساخت کارگاه ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) در جوار شهدای گمنام شهر چغادک بوشهر خبر داد و گفت: این ضریح خیمه‌گاه با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال به مدت یک سال و با مشارکت مردم شهر چغادک ساخته خواهد شد.


عبدالرضا مطاف، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر درحاشیه آئین کلنگ‌زنی ساخت کارگاه ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) در شهر چغادک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، با بیان تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: طبق تصمیمی که از سال 92 در جلسه هماهنگی با آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر صورت گرفته است، مقرر شد پروژه‌های خاص و ویژه‌ای توسط مردم متدین بوشهر به شیوه خادمان افتخاری انجام شود و یادگار معنوی استان بوشهر را در کربلای معلی و حرم‌های مطهر امامان (ع) در کشور عراق داشته باشیم.



مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر افزود: خیمه‌گاه حضرت ابولفضل العباس قمر بنی‌هاشم(ع) اولین پروژه‌ای است که افتخار ساخت این ضریح مقدس در استان بوشهر را داشتیم، که هم‌اکنون 85 تا 90 درصد کار انجام شده است و مشبک‌های دو نیم ضریح و خاتم‌کاری آن باقی مانده است که در چند ماه آینده آن را به کربلا معلی اعزام خواهیم کرد.



وی در مورد علت اختصاص ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) به مردم شهر چغادک بوشهر عنوان کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با ارزیابی خوبی که از روند ساخت خیمه‌گاه در بوشهر داشت، موجب این شد که دو تا سه پروژه دیگر را به این استان واگذار کند و با توجه به اینکه شهر چغادک همیشه در استان اولین شهری بوده که به صورت گروهی زائران عاشورایی را به کربلای معلی اعزام کرده است و میزبانی و روحیه اعتقادی والا و مراجعات مردم این شهر و امام‌جمعه چغادک که درخواست داشت که یک پروژه جهت به یادگار ماندن آن و به ثبت رساندن حرکت‌های معنوی چغادکی‌ها اختصاص یابد، ساخت این ضریح به این شهر اختصاص داده شده است.



مطاف اضافه کرد: با پیگیری انجام شده، ما طرح ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) را در پروژه‌ها دیدیم که به استان واگذار نشده است و آن را به نیت مردم چغادک و شهرها و شهرستان‌هایی که کمک خواهند کرد به این شهر، آن را اختصاص دادیم و اعلام کرده‌ایم که در بحث تکمیل آن شهرستا‌ن‌های دیگر نیز می‌توانند کمک کنند و اعلام آمادگی دیگر شهرها و روستاها نیز در این رابطه دیده شده است، که در حال رایزنی هستیم که کدام شهرستان در کنار شهر چغادک قرار گیرد و ساخت آن را دنبال کند.



این پیشکسوت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر در مورد مدت‌زمان ساخت این کارگاه گفت: این ضریح حداقل 9 ماه و حداکثر یک سال زمان جهت ساخت لازم دارد و احداث محیط کارگاهی آن نیز بعد از کلنگ‌زنی به مدت یک ماه خواهد بود که بلافاصله بعد از آماده کردن این کارگاه توسط خیّر مربوطه مراحل ساخت این ضریح شروع خواهد شد.



مطاف ادامه داد: محیط کارگاهی ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم (ع)، تک‌سوله‌ای است و محیطی در دو بخش «کارگاهی - فرهنگی» است که تمام مردم چغادک و شهرستان‌های دیگر از آن استفاده خواهند کرد و به عنوان خادمان افتخاری قرآن و عترت ابراز ارادت خود را اعلام خواهند داشت.



ساخت ضریح خیمه‌گاه سالار شهیدان(ع) و حضرت زینب(س) در بوشهر



وی از ساخت ضریح خیمه‌گاه سالار شهیدان(ع) در استان  بوشهر خبرداد و افزود: دستور ساخت این ضریح به ستاد باز سازی عتبات عالیات استان بوشهر واگذار شده است و در حال رایزنی جهت اختصاص ضریح خیمه‌گاه حضرت زینب(س) هستیم که در مجموع چهارمین ضریح است که به استان بوشهر جهت ادامه حرکت‌های معنوی خود اختصاص یافته است.





مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر درباره اعتبار لازم  جهت ساخت خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) اظهار کرد: اعتبار این  ضریح فرقی با دو نیم ضریح حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) ندارد و 25 میلیارد ریال جهت ساخت آن برآورد شده است که طبق وعده حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجید موسوی، امام‌جمعه شهر چغادک این اعتبار از محل مشارکت‌های خودجوش مردم چغادک تأمین می‌شود و نیازی به کمک مردم شهرستان‌های دیگر وجود ندارد.



وی اضافه کرد: مجموعه ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر بر این اعتقاد است که همه مردم در راستای ساخت عتبات عالیات باید شریک باشند و هر دوستداری که علاقه‌مند به کمک است، می‌تواند به شماره حساب‌های این ستاد کمک‌های خود را واریز کند.



مطاف در مورد متولی ساخت این ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) گفت: مجری ساخت این ضریح در شهر چغادک به عهده امام‌جمعه این شهر است و محمد ابراهیمی، نماینده ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر متولی کارگاه است و به زودی در آنجا مستقر خواهد شد و با بکارگیری افتخاری مشتاقان و متولیان چغادکی، این کارگاه مدیریت خواهد شد.



وی عنوان کرد: الگو و طرح ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) آماده شده است و در هفته جاری، وارد بوشهر خواهد شد و سعی خواهیم کرد که استارت ساخت آن را در محل کارگاه بزنیم و اگر به دلیل معطلی در آماده شدن ساخت کار‌گاه مواجه شدیم، استارت ساخت آن را در مکانی دیگر خواهیم زد و بر روی دست‌های مردم ولایت‌مدار چغادک این کارگاه را منتقل خواهیم کرد و استادکاران ساخت ضریح، شکرخند از ستاد بازسازی فارس و آقاجانی از ستاد بازسازی بوشهر خواهند بود.



مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر در پایان در مورد درب صحن حضرت زهرا(س) بیان کرد: در این مورد هنوز مجوزات لازم أخذ نشده است و تا زمانی که این ضریح پایان نیافته است و تحویل داده نشده این کار صورت نمی‌گیرد.



یادآور می‌‌شود، مراسم کلنگ‌زنی ساخت کارگاه ضریح خیمه‌گاه حضرت قاسم(ع) با حضور عبدالرضا مطاف، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجید موسوی، امام‌جمعه چغادک، محمد ابراهیمی، معاون پشتیبانی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر، واعظی، شهردار چغادک، حسین سرمشقی، مدیرمسئول پایگاه خبری چغادک نیوز و جمعی از مردم و مسئولان محلی در جوار شهدای گمنام شهر چغادک بوشهر برگزار شد.

captcha