علما با محوریت ولایت فقیه، امنای ملت هستند
کد خبر: 1446822
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
لاریجانی:

علما با محوریت ولایت فقیه، امنای ملت هستند

گروه اجتماعی: رئیس مجلس شورای اسلامی در «یادواره سردار بزرگ جنوب شهید رئیسعلی دلواری و روز مبارزه با استعمار انگلیس» گفت: علما با محوریت ولایت فقیه، امنای ملت هستند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در «یادواره سردار بزرگ جنوب شهید رئیسعلی دلواری و روز مبارزه با استعمار انگلیس» که در سالن ورزشی شهدای بندر دلوار بوشهر برگزار شد، با بیان اینکه مایه افتخار مردم بوشهر است که شهرشان زادگاه سردار شهیدی مانند شهید رئیسعلی دلواری است، اظهار کرد: مردم دلوار و بوشهر، زنده، پرتلاش و اهل ایثار هستند و با تمام وجود از اسلام دفاع می‌کنند، شهید دلواری نمونه کاملی از ایثار، رشادت، نماد مقاومت و استعمارستیزی است و مردم شجاع و دلیر بوشهر همواره در برابر استعمارگران ایستاده است.



وی ادامه داد: علما با محوریت ولایت فقیه، امنای ملت هستند، همچنان که در چند سال پیش در برابر تجاوز استعمارگران به حمایت انگلیس مقاومت کردند. شاید تاریک‌ترین دوران تاریخ بشریت مربوط به قرن بیستم است که چند جنگ جهانی در آن رخ داد، در سال 1914 میلادی جنگ جهانی اول باعث شد 5 میلیون نفر کشته شوند و مسبب سیطره کشورهای استعماری مانند انگلیس و فرانسه بر مردم کشورهای اسلامی شد، در جنگ جهانی دوم نیز چند میلیون انسان دیگر کشته شدند و در همین قرن پیش استعمارگران رژیم جعلی صهیونیستی را به منطقه تزریق کردند و حتی جنگ‌های دیگری نیز در کشورهایی مانند ویتنام، کوبا به وجود آوردند. در قرن  بیستم نیز استعمارگران به انقلاب مشروطه مردم ایران ضربه زدند و کودتای 28 مرداد را نیز شکل دادند.



وی بیان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم استعمارگران رضاشاه را کنار زدند و پسر وی را جایگزین کردند، البته در آن زمان مرحوم کاشانی و مصدق توانستند با ملی کردن صنعت نفت، نفت را از استعمار انگلیسی‌ها خارج کنند. خیزش‌های ارزشمندی در ایران انجام شده که می‌توان از قیام ستارخان و باقرخان در تبریز و همچنین قیام شجاعانه شهید رئیسعلی دلواری نام برد. همین خیزش‌های ارزشمند مردمی و رشادت‌های شهدا باعث شد انقلاب اسلامی ایران پخته شود، یک نکته مهم در این خیزش‌ها این است که اساس آن بر رسالت دینی و معنوی است. نباید فراموش کرد تمامی نهضت‌هایی که در ایران رشد کردند بر اساس تفکر دینی شکل گرفته بودند.



لاریجانی تصریح کرد: انقلاب مشروطه با حضور علما و مراجع تقلیدی مانند مرحوم بهبهانی، طباطبایی رشد کرد، البته رجال روشنفکر نیز در این زمینه کمک کردند و یکی از نکات نهضت‌های موفق در ایران این است که محوریت آن بر اساس اسلام و روحانیت است، اگر امام خمینی(ره) نبود انقلاب اسلامی نمی‌توانست تمام توده‌های مردم را با هم هماهنگ کند. کشورهای استعماری بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به وسیله صدام جنگ را علیه ایران تحمیل کردند. در هر صورت کارنامه دولت‌های بزرگ در قرن بیستم سیاه است به دلیل اینکه در همین قرن آنها بمباران‌های شیمیایی به راه انداختند و در آن شرایط غبارآلود استعمارگران انقلاب مشروطه را تحت تأثیر قرار دادند و باعث شدند رژیم دیکتاتوری پهلوی در ایران حکومت کند. کشورهای سلطه‌گر باعث شدند که مجلس ایران به توپ بسته شود، البته در همان زمان نیز مردم بوشهر در محکومیت این حرکت قیام کردند.



نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: در قیام امام در 15 خرداد 42، شرایط باز هم تغییر کرد و مردم قیام کردند تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، ولی در این میان خیزش‌های ارزشمندی نیز داشتیم، قیام سردار جنگل یا سردار دلاوری، یک خیزش دینی و ارزشمند بود. هرچند سردار دلاوری را ناجوانمردانه به شهادت رساندند اما همین خیزش‌ها باعث شد بیداری در ملت ایران به وجود آید و انقلاب اسلامی از درون همین خیزش‌ها متولد شد. یکی از نکات مهم در همه این خیزش‌ها این است که اساس آن مبتنی بر یک رسالت معنوی و دینی است و همه انقلاب‌ها و نهضت‌ها در ایران بر اساس یک تفکر دینی شکل گرفته است.



وی ادامه داد: انقلاب مشروطه با حضور علمای برجسته نجف و قم شکل گرفت، آنان که توده‌های مردم را به حرکت درآوردند، رجال دینی و روحانیت بودند، علمای بزرگ در این خیزش‌ها نقش داشتند و اگر روحانیت در انقلاب نبود، این انقلاب این‌گونه با توده‌های مردم به وجود نمی‌آمد، باید حرف علما را شنید چرا که آنها هستند که می‌توانند راهنمای ملت باشند و هدف اصلی حمله آمریکا به عراق و افغانستان، در همان زمان هم ایران بود، آنها دنبال منابع این منطقه هستند و یکی از اقراض‌شان غارت اموال مسلمین در منطقه بود، در سال 1915 گزارشی را نماینده انگلیس در منطقه به مجلس این کشور راجع به ایران مخابره می‌کند، مبنی بر اینکه ایران دیگر سرزمینی نیست که بر روی یکپارچگی آن بتوان سخن گفت و ملت ایران چند بار سیلی محکمی به انگلیس و آمریکا زد.



لاریجانی یادآور شد: حضور آنان در خلیج فارس برای غارت منطقه است و کشورهای منطقه باید به گوش باشند، چون می‌خواهند در این کشورها سلطه داشته و نان‌شان را ببرند، این گزارش ما نیست، بلکه گزارش عامل انگلیس است، آنان بر نفت ما مسلط شده بودند اما پس از ملی شدن صنعت نفت دست‌شان کوتاه شد. علت بهانه‌جویی‌های هر روز آنان در برابر انقلاب اسلامی و ایستادگی‌شان در مقابل این انقلاب این است که می‌خواهند ما از نظر اقتصادی رشد نکنیم، اما ملت ایران راه جوانمردی را مانند رئیس‌علی دلواری دنبال خواهد کرد. ملت ایران اهل مجاهدت است راه روحانیت و ولایت فقیه را دنبال خواهد کرد و ما پایبند به وصیت امام(ره) هستیم و امیدواریم خداوند به راهی که ملت ایران در پیش دارد، کمک کند،‌ باید همه متحد باشیم، شرایط کشور ایجاب می‌کند با اتحاد و همدلی این راه را دنبال کنیم.



وی تصریح کرد: امروز آمریکا و انگلیس درباره تروریست بسیار سخن می‌گویند و نگران آن هستند، وقتی دیوانگان داعش در عراق و سوریه به وجود آمدند، جیغ بنفش زدند ولی آنها راست نمی‌گویند و تاریخ نشان می‌دهد اول تروریست خودشان هستند و عامل تروریست‌ها انگلیس و آمریکا است. شما از به وجود آمدن تروریست در منطقه ناراحت نمی‌شوید، دروغ می‌گوئید، انگلیس و آمریکا پایه‌گذار تروریست در منطقه بودند، که یک نمونه آن ترور رئیسعلی دلواری بوده، این راهی بوده که شما مقابل پای بشریت گذاشتید، صدها تروریست را در منطقه به وجود آوردید وگرنه مسلمانان اهل ترور نبودند و نیستند و امروز هم در قرن بیست و یکم شاهد همان رفتار هستیم چون این موجوداتی که قرن بیستم را تاریک کردند، عوض نشدند و همان روش‌ها را در قرن بیست و یکم دنبال می‌کنند و می‌خواهند مسلمانان را سرکوب کنند، اما امروز زمان بیداری مسلمانان در قرن بیست و یکم است.





آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌‌‌‌‌جمعه بوشهر نیز در این مراسم گفت: رئیسعلی دلواری چون ستاره‌ای بی‌غروب در آسمان مبارزات ضد استعماری جهان می‌درخشد و قیام وی مدرسه‌ای برای آموزش آموزه‌های قیام مردم استان ولایتمدار بوشهر در مقابل استعمار انگلیس است. بوشهر در طول تاریخ حیات خود 4 بار شاهد حمله نظامی انگلیس بوده است و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز در این استان ظهور و بروز غیرمشروع داشتند و در تمام تهاجمات مردمان این خطه با تبعیت از عالمان دینی و حضور مبارزانی سلحشور در مقابل دشمن ایستادند. رئیسعلی دلواری تربیت شده مکتب اسلام، جهادگری قوی و جان برکفی سترگ بود، وی در شرایطی قیام کرد که جهان یکی از سخت‌ترین شرایط تاریخی خود را تجربه می‌کرد.



آموزه‌های قیام رئیسعلی برای ما اکنون یک مدرسه آسمانی است



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر با اشاره به وضعیت سیاسی کشور در زمان حمله انگلیس به بوشهر و قیام رئیسعلی دلواری بیان کرد: ضعف دولت مرکزی، نداشتن ارتش، همراهی حاکمان محلی با استعمارگران، سرکوب مشروطه‌خواهان، همراهی و سرسپردگی برخی روشنفکرنماها در سفارت‌های خارجی شرایطی بود که در فضای ملی مشاهده می‌شد و تمام شرایط ملی و بین‌المللی علیه حرکت‌های آزادی‌بخش بود. رئیسعلی دلواری به حکم عالمان دینی قیام کرد و درس بزرگی به تاریخ آموخت و آموزه‌های قیام رئیسعلی و درس‌های آن برای ما اکنون یک مدرسه آسمانی شده است. اسلامیت و حراست از عزت و اقتدار ملی و اسلامی و ولایتمداری و اطاعت محض از ولایت و دین، مجاهدت و جان‌نثاری، بصیرت و استکبارستیزی از درس‌های قیام رئیسعلی دلواری بوده و این درس‌ها از رئیسعلی دلواری یک الگوی مبارزه ضد استعماری ساخته که معماری آن اسلامی است. این آموزه قیام رئیسعلی دلواری بوده و تنها راه بصیرت و نجات، حرکت بر مدار ولایت است، تنها راه تعالی نظام، حرکت در مدار ولایت است که تجلی در مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای دارد.



یادآور می شود، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این آئین از موزه عمارت کلاه‌فرنگی که در منطقه دوم نداجا بوشهر، قلعه زائر خضرخان اهرمی(کلات شهرستان تنگستان) و موزه شهید رئیسعلی دلواری شهر دلوار استان بوشهر بازدید کرد.

captcha