اقتصاد مقاومتی با پیشرفت «اقتصاد دانش‌بنیان» محقق می‌شود
کد خبر: 3001252
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
رئیس جمهور:

اقتصاد مقاومتی با پیشرفت «اقتصاد دانش‌بنیان» محقق می‌شود

گروه سیاسی: رئیس جمهور طی مراسم افتتاح فاز ۱۲ پروژه منبع گازی صنعت نفت که امروز، 26 اسفند برگزار شد، عنوان کرد که اقتصاد مقاومتی با پیشرفت «اقتصاد دانش‌بنیان» محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور امروز سه شنبه بیست و ششم اسفند به همراه زنگنه، وزیر نفت، مصطفی سالاری، استاندار بوشهر، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، حجت‌الاسلام محمودی، امام جمعه کنگان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و مدیران ارشد صنعت نفت ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پالایشگاه خشکی فاز 12 پارس جنوبی که با بهره‌گیری از متخصصان داخلی و بدون حضور نیروهای خارجی تکمیل شده، بطور رسمی افتتاح کرد.
مهدی یوسفی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی در ابتدا این بازدید فاز 12 پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری بیش از هفت میلیارد دلار راه اندازی شده است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی فاز 12 پارس جنوبی حدود دو درصد به تولید ناخالص داخلی کشور افزوده می‌شود و راه‌اندازی 6 ردیف گازی پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی به طول یک سال اقدامی بی‌سابقه به شمار می‌رود که نشان از توانمندی متخصصان داخلی دارد که در دوران تحریم به این موفقیت دست یافتند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی ادامه داد: بر اساس قرارداد پیمانکار فاز 12 پارس جنوبی باید 51 درصد از توان داخلی استفاده می‌شد، در حالی که اکنون این رقم از 71 درصد گذشته است با تولید 25 میلیون متر مکعب از گاز طبیعی در روز از هر فاز پارس جنوبی حدود هشت میلیارد متر مکعب درسال بدست می‌آید که ارزش آن با احتساب هر متر مکعب 25 سنت، معادل دو میلیارد دلار در سال می‌شود.
وی بیان کرد: بنابراین با راه اندازی کامل فاز12 پارس جنوبی که معادل سه فاز استاندارد است حدود 6 میلیارد دلار طی یک سال عاید کشور می‌شود.
مهدی یوسفی خاطرنشان کرد: میدان گازی فاز 12 در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی حاشیه خط مرزی با کشور قطر قرار دارد و تاسیسات فرا ساحل در حدود 150 کلیومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک در 65 کلیومترشرق عسلویه و کنگان قرار دارد.

رئیس جمهوری پس از آغاز بهره برداری رسمی از فاز ۱۲ پارس جنوبی، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ملت ایران در مسیر خودباوری، استقلال اقتصادی و پیشرفت اقتصاد دانش بنیان، جلو می‌رود و این مسیر ،همان راه اقتصاد مقاومتی است و دولت یازدهم به معنای واقعی به اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند و این درحالی است که برخی ها فکر می‌کنند، اقتصاد مقاومتی تنها شعار است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اعلام این پیام به طرف‌های مذاکره کننده با ایران در گروه ۱+۵ ، گفت: افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی نشان داد که تحریم‌ها دلیل مذاکره نبوده وگر نه این طرح‌ها به ثمر نمی‌نشست ما موفق شدیم در زمان تحریم طرح‌هایی چنین بزرگ را به سرانجام برسانیم و نیز تحریم مشکلاتی را ایجاد کرد، اما مانع پیشرفت ملت ایران نشد و علت مذاکره ما تکیه بر منطق و تأمین منافع متقابل است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد، به نفع منطقه، جهان و ۱+۵ است، ما کاری را انجام می‌دهیم که منافع همه در آن لحاظ شده باشد.

روحانی گفت: با افتتاح این طرح بزرگ به دنیا اعلام می‌کنیم که دوران فشارها از طریق اعمال تحریم به پایان رسیده است و با افتتاح فاز ۱۲، یک برنامه صنعتی بسیار عظیم و دانش بنیان در کشور تحقق یافته است و از همه صنعتگران، کارآفرینان و متخصصان کشور که در شرایط تحریم این کار بزرگ را به اتمام رساندند تقدیر و تشکر می نمایم و متخصصان داخلی کشور، موفق شدند بخش‌های مهمی از فاز ۱۲ پارس جنوبی را خود اجرا کنند و حتی برخی از بخش‌ها که به شرکت‌های خارجی واگذار شده بود، متوقف گردید و توسط پیمانکاران داخلی تکمیل شد و ملت ایران وقتی تصمیم بگیرد و اراده کند که کاری انجام دهد، هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند مانع شود. این کار بزرگ را به مجموعه صنعت نفت، وزارتخانه و کسانی که در مسیر اقتصاد دانش بنیان تلاش می‌کنند، تبریک می‌گویم، ملت ما قادر است به اهداف مورد نظر نظام دست یابد.

رئیس شورای عالی محیط زیست با بیان اینکه گاز امروز به عنوان سوختی پاک در دنیا مطرح است، اظهار امیدواری کرد، کشور با استفاده از سوخت انرژی تأمین شده از مجموعه پارس جنوبی در مقابله با شرایط نامطلوب زیست محیطی گام‌های بلندی بردارد.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه در زمستان سال ۹۲ در تأمین گاز مصرفی خانگی و واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها مشکلاتی داشتیم، تصریح کرد: امسال مشکلات ما بسیار کم بود، زیرا همین فازهای تکمیل شده پارس جنوبی تولیدشان به مدار آمد و توانست روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه کند و با افتتاح مرحله به مرحله فازها و بهره‌برداری از آنها ان‌شاء الله سال آینده در زمینه تولید گاز وضعیت بهتری خواهیم داشت.
اراده و ایمان ایرانیان غیرقابل تحریم است
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در ادامه آئین افتتاح و بهره‌برداری بزرگترین منبع گازی جهان در استان بوشهر در جمع مدیران و دست اندرکاران اجرای این طرح بزرگ ملی در عرصه نفت و گاز با بیان اینکه جز خدا و مردم به کسی امید نبسته‌ایم و امید و تدبیر ما را کسی نمی تواند تحریم کند، اظهارکرد: اراده و ایمان ایرانیان غیرقابل تحریم است و فاز 12 در شرایط 18 ماه تحریم توانست به افتتاح و بهره برداری برسد و هم اکنون ارزش تولیدات این فاز عظیم گازی صنعت نفت، سه برابر فازهای دیگر پارس جنوبی است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه که در مسیر مذاکرات هسته‌ای، دیر یا زود به نتیجه خواهیم رسید، افزود: به آنان گفتم تحریم‌ها، خلاف قانون و حقوق بشر است و باعث شرمندگی شما در تاریخ خواهد شد.
میدان گازی پارس جنوبی بوشهر بزرگترین منبع گازی جهان است
وی همچنین با بیان اینکه میدان گازی پارس جنوبی بوشهر بزرگترین منبع گازی جهان است، گفت: بهره‌برداری از منابع مشترک نفت و گاز را اولویت ایران است و باید ظرف سه سال آینده کاری کنیم که همه فازهای پارس جنوبی تکمیل شود.
فاز 12 پارس جنوبی تجلی اقتصاد مقاومتی ملت ایران است
حسن روحانی با بیان اینکه فاز 12 پارس جنوبی تجلی اقتصاد مقاومتی ملت ایران است، تاکید کرد: توسعه تولیدات در منابع مشترک نفت و گاز اولویت دولت تدبیر و امید است.
توسعه اقتصادی پایدار نیازمند پیوست فرهنگی است
رئیس شورای عالی محیط زیست سپس به اهمیت حفظ محیط زیست در اجرای طرح های توسعه‌ای در کشور اشاره کرد و اظهارکرد: اگر به محیط زیست توجه نشود، توسعه توسط خود توسعه نابود می شود و محیط زیست زندگی مردم کشور نباید آلوده باشد و باید محیط زیست را در توسعه پایدار فرهنگ سازی کنیم و توسعه اقتصادی پایدار نیازمند پیوست فرهنگی است و طرح‌های توسعه‌ای باید در هر منطقه توسط مردم آن منطقه بیش از پیش لمس و دستاوردهای آن نمایان شود و هر کجا را توسعه می‌دهیم استفاده از نیروی محلی در شرایط مساوی ترجیح دارد.

captcha