شب قدر، شب محاسبه و تدبیر است
کد خبر: 3325912
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۰
آیت الله صفایی بوشهری؛

شب قدر، شب محاسبه و تدبیر است

گروه اجتماعی: رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان بوشهر در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان عنوان کرد: انسان در هر شب، ماه مبارک رمضان باید با خداوند خلوت کند و اعمال گذشته خود را به تصویر بکشند و با تعقل و تدبیر، اعمال خود را بررسی کند، به این دلیل و علت که شب قدر، شب محاسبه و تدبیر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، آئین احیای شب بیست و یکم رمضان که شامگاه سه شنبه شانزدهم تیرماه، با سخنرانی آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر و با حضور بیست هزار نفری مردم و مسئولین لشکری و کشوری استانی در مصلای بزرگ جمعه این شهر برگزار شد.

این مراسم شب بیست و یکم لیالی قدر، با تلاوت قرآن کریم توسط سید مجدالدین ابطحی آغاز شد و سپس مردم ولایتمدار بوشهر نیز فرازهای دعای جوشن کبیر هم صدا با مناجات خوانی آقایان عباس هاشمی، محمد جماله، مجید دریایی، عبدالحسین ناصری و عبدالله محبوبی؛ عاشقانه و عارفانه«یاصبور، یاشکور، یاصبوح، یا قدوس، یاحامد، یامحمود و الغوث» نجوا کردند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر شامگاه بیست و یکم رمضان در مراسم شب ابوتراب با اشاره به اینکه رسول خدا (ص) فرمودند«اگر همه مردم بر گِرد محبت امیرالمومنین علی (ع) جَمع می شدند، خداوند آتش جهنم را نمی آفرید»، اظهار کرد: شب ابوتراب و شب لیالی قدر، یکی از شب ها و ماه های مهم و مبارک سال است و از خدا می خواهم در این شب برای همه مومنین مقدرات خیر مقدر فرماید، تا در دنیا رهرو راه علی (ع) و در آخرت مورد شفاعتش قرار بگیریم.

محاسبه، یکی از نشانه های عقلانیت برای انسان با ایمان و باخدا است
وی در ادامه با بیان اینکه شب قدر، شب محاسبه و تقدیر است، افزود: شب قدر، شبی است که تمامی اعمال گذشته انسان محاسبه می شود و بر حسب میزان سپیدی و سیاهی اعمال، مقدرات خیر و یا شر مقدر می گردد و اساسا محاسبه، یکی از نشانه های عقلانیت برای انسان با ایمان و باخدا است.

این استاد تفسیر بیان کرد: خداوند در قرآن می فرماید« ای مومنان، از مخالفت با دین خدا و دستورات الهی پرهیز کنید و چیزی که مهیا کردید برای فردای خود محاسبه کنید و تقوا الهی داشته باشید، که خداوند به تمامی اعمال آشکار و پنهان شما آگاه است». 
آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه امشب، شب محاسبه اعمال است، گفت: یکی از اعمال مهم این شب های لیالی قدر، محاسبه اعمال خود برای انسان بصیر است.

محاسبه یکی از مهمات در زندگی تقوایی انسان است
رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان بوشهر با تاکید بر اینکه محاسبه در زندگی انسان با ایمان و با تقوا یک کار بسیار مهم است، ادامه داد: حضرت محمد پیامبر اسلام(ص) فرمودند«ای مردم، گذشته خود را ملاحضه، محاسبه و بررسی کنید، قبل از آنی که دیگران و فرشتگان، اعمال شما را محاسبه کنند و وزن اعمال خود را به دست بیاورید، قبل از آنی که دیگران آن را بررسی کنند».

شب قدر، شب محاسبه و تدبیر است
وی در ادامه با اشاره به اینکه امام علی(ع) فرمودند«نفس خود را با محاسبه، کنترل کنید و با او، اقتدار بر مخالفت با نفس پیدا کنید»، عنوان کرد: انسان در هر شب، ماه مبارک رمضان باید با خداوند خلوت کند و اعمال گذشته خود را به تصویر بکشند و با تعقل و تدبیر، اعمال خود را بررسی کند، به این دلیل و علت که شب قدر، شب محاسبه و تدبیر است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) فرمودند«هر کس نفسش را محاسبه کند و زندگی خود را بررسی کند، متوجه عیوبش می شود»، تاکید کرد: هر کس محاسبه نفسش کند، سود می برو و هر کس از محاسبه نفس خود، غافل شود، ضرر و زیان می کند و انسان عاقل و اهل تدبیر باید متوجه باشد که شب قدر، شب بیدار شدن است، نه بیدار ماندن، بلکه باید در این شب دعا و مناجات کنیم و اعمال خیر انجام دهیم تا که در دام بلایا و مصائب دنیوی نیفتیم.

محاسبه نفس، منبعث از ایمان و عقلانیت است
این استاد درس اخلاف در قرآن با اشاره به اینکه امام کاظم(ع) فرمودند«کسی که محاسبه نفس نمی کند و خودش را در معرض حسابرسی قرار نمی دهد، از ما اهل بیت(ع) نیست»، تصریح کرد: به همین خاطر محاسبه نفس، کاری بزرگ و منبعث از ایمان و عقلانیت است و شب قدر، شب محاسبه است.

تفکر یکی از اعمال پرثواب شب قدر است
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر یکی از اعمال شب قدر را، تفکر عنوان کرد و افزود: این فکر در این شب ابوتراب و لیالی قدر، توانی در برابر هفتاد سال عبادت است، یعنی عبادتی به ثواب و میزان هفتاد سال در هزار ماه است و انسان با نگاه و تفکر به اعمال خود، به سراسر سیاهی و عصیان اعمال خود پی می برد و گناهکاران افسوس می خورند و محاسبه، این کشف را برای انسان می کند، که سوء سابقه انسان در دنیا از سر گناه است و یا کاهلی در عبادت است.

انسان در شب قدر از عرض به عرش الهی می رسد
آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه خداوند فرموده است«شب قدر، شب تحول و جبران گذشته است»، اظهار کرد: باید انسان در این شب ها از دوری خدا، به سمت خدا بیاید و شخصیت خود را بر اساس ایمان و تقوا رقم بزند و خداوند یک فرصت الهی و هدیه عرشی را به جامعه ایمانی در این شب عرضه داشته است و این شبی که می تواند انسان را از عرض به عرش الهی برساند و انسان را متحول، متوجه و آگاه بکند.

نویسنده کتاب پایان دنیا در کلام خدا ادامه داد: باید از شب قدر، برای محو تمامی تباهی و زدودن گناهان استفاده کنیم و عهد و تقوای الهی با خدا ببندیم و این شب، یک نعمت است که تمام وجود عالم بشریت را در خدمت انسان می کند و خداوند قرآن را در این شب نازل کرد و فرشتگان را در این لیالی می فرستد و تا انتهای سپیده دم شب قدر، تمام عالم وجود را برای بخشش گناهان انسان مامور و مقدم و مقدر می کند.

شب قدر، تجسم عبودیت الهی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه شب قدر، یک تجسم عبودیت الهی است، اضافه کرد: انسان باید این ایام را به رنگ و سیره و سبک زندگی علی بن ابیطالب (ع) در آورند و مومنان باید از این هدیه الهی شب قدر استفاده کنند و نا امید از گذشته نباشیم و عف و کرم خدا بیشتر از گناهان انسان است و از آن طرف ناامیدی انسان از بخشش خدا، از میزان گناهان موجود، بدتر است، به این دلیل که درگاه خدا، درگاه ناامیدی نیست.

وی با بیان اینکه خداوندا اگر رحمتت نبود، قامت ما می شکست، گفت: در این شب خدا به فرشتگان دستور می دهد که هر کس که به وقت سحر عف و استغفار می کند، توبه اش پذیرفته می شود و هرکس که نیامد به درب توبه و درگاه خدا، ضرر بزرگی کرده است و خداوند مطابق وعده خود، توبه کنندگان را عفو می نماید و تمام گناهان را می بخشد و همچنین انسان باید همیشه در کنار خدا و در کنار مسیر زندگی خدا و کمال انسانی باشد.

تقوای سیاسی و رحمانی مسیرش بهشت جاویدان است

آیت الله صفایی بوشهری در ادامه با اشاره به اینکه تقوای سیاسی بر دو بخش شیطانی و رحمانی است، ابراز کرد: تقوای سیاسی در بخش شیطانی، مقید بر هر افزاری است و در بخش رحمانی، مسیرش به سمت مسیر الهی و بهشت جاویدان است.

انتظار، بزرگترین پیام بصیرتی امام راحل در مبارزات بود

امام جمعه بوشهر با تاکید اینکه حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمودند«بهترین عدالت، یاری مظلوم است»، تصریح کرد: امروز مسئله فلسطین مسئله اول دنیای اسلام است و همانطور که شهید اهل قلم اشاره داشت که امام خمینی (ره) به ما آموخت که انتظار در مبارزه است و این بزرگترین پیام بصیرت گونه او بود، پس از او، اگر باز هم امیدی ما را زنده می دارد، همین است که برای ظهور آخرین حجت حق مبارزه کنیم و همچنین شهید آوینی بیان کردند که اگر شب قدر، شبی باشد که تقدیر عالم در آن تعیین می گردد، پس همه شب های جبهه، شب قدر است و نیز امت حزب الهی، ولایتمدار و همیشه در صحنه استان بوشهر در روز جمعه با لبیک با ندای آیت الله امام خامنه ای، مقام معظم رهبری، هم صدا با مردم روزه دار سراسر کشور در راهپیمایی دفاع از ملت مظلوم فلسطین، شعار «قدس لنا و آزادی فلسطین» را از چنگال صهیونیسم غاصب و رژیم کودک کش اسرائیل را سر می دهند.

این آئین که با حضور و پوشش ویژه خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری ایکنا، ایرنا، فارس و نماینده رسانه ملی در مصلای بزرگ جمعه برپا شده بود، مراسم قرآن به سر شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله صفایی بوشهری انجام شد و در پایان حاج سید مهدی عطایی، مداح اهل بیت (ع) به مدح ائمه اطهار پرداخت.

یادآور می شود، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در شامگاه پنجشنبه هجدهم تیرماه ساعت 23:30 در مصلای جمعه مرکز استان با برنامه های ویژه شب شهادت ابوتراب و لیالی قدر برگزار می شود.

برای مشاهده گزارش تصویری مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان در بوشهر بر روی«شب ابوتراب» کلیک کنید.

captcha