ششمین جلسه درس اخلاق در بنیاد شیفتگان حضرت قائم(عج) برگزار شد
کد خبر: 3327844
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
در ماه رمضان؛

ششمین جلسه درس اخلاق در بنیاد شیفتگان حضرت قائم(عج) برگزار شد

گروه اجتماعی: ششمین جلسه درس اخلاق با موضوع «استعاذه» با تدرس احمد دهباشی در همت کانون شیفتگان حضرت قائم(عج) بوشهر جهت اعضاء بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، سالن آموزشی کانون شیفتگان حضرت قائم(عج) استان بوشهر شب گذشته، بیست دوم تیرماه در ششمین جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان، میزبان اعضای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) بود که با حضور و تدریس احمد دهباشی، مدیر مرکز مهدویت استان بوشهر برگزار گردید.
مدیر مرکز مهدویت استان بوشهر در ابتدا به معنی استعاذه پرداخت و با بیان اینکه استعاذه یعنی پناه بردن بر خداوند متعال از هر شر و بدی است، اظهارکرد: انسان لازم است در تمام امور خود به خداوند پناه ببرد در عبادات و حتی امور مباح اعم از خوردن و آشامیدن در ابتدا می بایست به خداوند متعال از هر پلیدی پناه برد هنگام خروج از خانه، هنگام وضو گرفتن، هنگام نوشیدن آب از موارد استعاذه به خداوند است.
وی با ذکر آیه قرآنی« ﻓَﺈِﺫَﺍ ﻗَﺮَﺃْﺕَ ﺍﻟْﻘُﺮْﺁﻥَ ﻓَﺎﺳْﺘَﻌِﺬْ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺸَّیْﻄَﺎﻥِ ﺍﻟﺮَّﺟِیﻢِ»اهمیت استعاذه را متذکر شد و در ادامه افزود: خداوند از انسان میخواهد هنگام خواندن قرآن اول به او از شر شیطان رانده شده پناه ببریم.

استعاذه حقیقی رمز پناه بردن به خداوند است
احمد دهباشی با بیان اینکه شیطان به جز وسوسه انسان کاری از دستش بر نمی آید، گفت: این انسان است که با پناه بردن بر خداوند می تواند از شر و وسوسه شیطان در امان باشد همانگونه که یکی از اهل ایمان و تقوا نقل می کند که هنگام رفتن به مسجد شیطان را جلوی درب مسجد دیدم وقتی دلیل را از او پرسیدم گفت من به همراه رفقایم آمده بودم ولی آنان فرار کردند و من اینجا منتظر برگشت آنان هستم پس فهمیدم آنان با استعاذه حقیقی به خداوند پناه بردند.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان بوشهر مواردی همچون حکومت کردن، خلوت کردن با جنس مخالف، خشم و غضب را مهم ترین مکان های بهره برداری شیطان دانست و تاکید کرد: شیطان به صورت دائم در حال فریب و وسوسه انسان است که در این موارد فضا و بستر برای شیطان بسیار فراهم است.

بندگی خداوند تنها راه نجات از دام شیطان
این فعال فرهنگی و اجتماعی در ادامه تنها راه نجات از شیطان و دام این رانده شده را بندگی خداوند و پناه بردن به رب قادر دانست و خاطر نشان کرد: انسان با پناه بردن و استعاذه به خداوند متعال است که میتواند بندگی او را کند و این استعاذه ارکانی دارد که انسان با توجه به این ارکان است که می تواند استعاذه حقیقی را دریابد.
دهباشی ادامه داد و اضافه کرد: تقوا اولین رکن استعاذه است که به معنی دیدن دام های شیطان و فرار از آن است موارد دیگر این ارکان شامل«تذکر، توکل، اخلاص و تضرع» می باشد.

ادعیه معصومین (ع) از اصیل ترین سرمایه های تربیتی برای انسان است
حجت السلام و المسلمین اسماعیلی از استاد مرکز تخصصی مهدویت قم نیز در بخش دوم ششمین جلسه درس اخلاق با موضوع «مراقبت از نفس» که در بنیاد شیفتگان حضرت قائم(عج) بوشهر برگزار شد، با بیان اینکه دعا های رسیده از معصومین (ع) از اصیل ترین سرمایه های تربیتی ما هستند، خاطر نشان کرد :در این دعا ها دنیای از معارف وجود دارد واگر کسی بخواهد به سمت خدای متعال سیر کند راهی جز این ادعیه آسمانی ندارد.
این استاد مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به دعا های امام سجاد (ع) برای نفس خود که از خداوند می خواهند تا یار ایشان کند، گفت : ما محتاج به گریه بر نفس خوشیم وادعیه روضه ای برای نفس انسان است.
وی با تاکید بر این که دشمن اصلی انسان نفس اوست، عنوان کرد: انسان چهار تعامل دارد، معامله با خدا، نفس، خلق و طبیعت که در معامله نفس یکی جهد ودومی خوف از خود است و همچنین انسان اگر از خود و نفسش نترسد زمین می خورد.

گناه موجب برهم ریختن نظام هستی می شود
حجت السلام اسماعیلی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گناه را موجب برهم ریختن نظام هستی دانست و اظهار کرد: گناه برهم زننده نظام مندی و قانون مندی هستی است وتمام گرفتارهای انسان به خاطر همان گناه اوست.
در پایان این آئین با حضور اعضاء نماز جماعت مغرب و عشاء اقامه شد و سپس افطار مهمان بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)بودند.
یادآور می شود، کانون شیفتگان حضرت قائم(عج) استان بوشهر بعنوان محور فعالیتهای مهدوی در بین تشکل های مردم نهاد از باسابقه ترین نهادهای حوزه مهدویت در این استان می باشد که توانسته است با پشت سرگذاشتن هجده سال تجربه موفق، به خوبی در سطح استان ایفای نقش نماید و همچنین فعالیتهای چشم گیر این نهاد مردمی بیشتر حول کادرسازی نسل جوان، پاسخ به شبهات و انحرافات حوزه مهدوی و آموزش مباحث مهدویت است.

captcha