نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا، جرم بین‌المللی است
کد خبر: 3673302
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶

نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا، جرم بین‌المللی است

گروه سیاست واقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: بی‌تفاوتی دولت میانمار و ماهیت رفتار آن در مقابل اقدامات گروه‌های تندرو بودایی علیه مسلمانان روهینگیا، در حقوق بین‌الملل به عنوان نسل‌کشی مطرح می‌باشد و مصداق بارز جرم بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام مسعود راعی، دانشیار دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: مطابق ماده 6 اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی معروف به «ICC»، نسل‌کشی و پاک‌‌سازی نژادی که مصداق آن را امروزه در رفتار حکومت میانمار درقبال مسلمانان روهینگیا شاهد هستیم، از جمله خطرناک‌ترین جنایات بین‌المللی محسوب می‌شود.
وی افزود: بی‌تفاوتی دولت میانمار و ماهیت رفتار آن در مقابل اقدامات گروه‌های تندرو بودایی علیه مسلمانان روهینگیا، در حقوق بین‌الملل مصداق بارز نسل‌کشی  می‌باشد. در این رابطه از بعد حقوقی، سیاسی و بین‌المللی و برابر با ماده 6 اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، رفتار دولت میانمار محکوم است.
راعی بیان کرد: ماده 6 اساسنامه دادگاه بین‌المللی کیفری، سه عنصر برای تحقق جرم مدنظر قرار داده است؛ عنصرمادی، عنصرمعنوی وعنصرقانونی. عنصر مادی آن شامل اقداماتی می‌شود که امروزه علیه مسلمانان میانمار درحال شکل‌گیری است که مصداق آن کشتن ، آزار واذیت یک گروه از انسان‌ها به قصد نابودی آن‌ها و رفتار ارتش میانمار وگروه‌ بودایی‌های تندرو علیه مسلمانان روهینگیا مثل سوزاندن آن‌ها، آتش زدن منازل و مزارع کشاورزی و مجبورکردن آن‌ها به کوچ اجباری است که براساس ماده 6 اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری «ICC» جرم تعریف می‌شود.
این استاد حقوق بشر اسلامی بیان کرد: مجامع بین‌المللی و مشخصا دادستان«ICC» باید به این موضوع مهم توجه کنند. همچنین حقوق‌دانان مسلمان کشور‌های اسلامی‌ و مشخصا سازمان همکاری کشور‌های اسلامی وظیفه دارند در راستای دفاع وحمایت از مسلمانان، توجه دادستان دادگاه بین‎المللی را را به این قضیه مهم سوق دهند.
راعی ادامه داد: دیوان کیفری بین‌المللی «ICC» شاید عدم ورود خود به این موضوع را این‌گونه توجیه‌ کند که دولت میانمار اساسنامه «ICC» را نپذیرفته و عضو این دادگاه نیست. اما صرف عدم عضویت این دولت و و پذیرش اساسنامه «ICC»، نباید این دادگاه و دیگر سازمان‎های بین‌المللی به این موضوع مهم بی‌توجه باشند.
راعی با بیان اینکه در مورد نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی، شورای امنیت اقدام قابل توجهی انجام نداده است، گفت: انتظار می‌رود مجامع و نهاد‌های بین‌المللی مخصوصا کشورهای اسلامی در این زمینه ورود پیدا کنند. شاید اعضای شورای امنیت تاکنون به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که رفتار دولت میانمار تهدیدی علیه صلح جهانی است، اما در مجموع این رفتارها و اقدامات، مطابق با ادبیات حقوق بشر و کرامت انسانی نیست.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در رابطه با پرونده‌های بین‌المللی مانند جنایت نسل‌کشی علیه مسلمانان روهینگیایی، مسائل و ملاحظات سیاسی نیز سهم دارند، از آنجایی که خانم «آنگ سان سوچی» که جایزه نوبل را به خود اختصاص داده و با ادعای نخبگی برمسند قدرت قرار گرفته، مدعی می‌باشد که این کشور بر اساس تفکرات نخبه‌سالاری درحال اداره شدن است، اما متاسفانه امروز تفکرات نژادپرستانه و قرون وسطایی به بدترین شکل در قبال روهینگیا اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: «آنگ‌سان‌سوچی» یک مصونیت بین‌الملل برای خود قائل شده‌ است و عملا از جایزه نوبل سوء استفاده کرده تا جایی که خود را تحت این لوا و درقالب یک شخصیت صلح طلب مخفی کرده‌ است و ادعا می‌کند با تروریسم در حال جنگیدن است و به گونه‌ای با این نوع توجیهات، بر روی رفتار‌های غیرانسانی دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا سرپوش می‌‌گذارد.
وی اظهار کرد: اگرچه دولت بنگلاددش و دولت میانمار توافق‌نامه‌ای مبنی بر فراهم کردن زمینه‌های بازگشت مسلمانان روهینگیا منعقد کرده‌اند، اما همه این‌ها با مشکل «ضمانت اجرا» مواجه است، یعنی  همان‌گونه که قبلا مسلمانان روهینگیا مورد این حملات و جنایات قرار گرفتند، ممکن است در آینده پیش‌رو نیز چنین اقداماتی مجددا تکرار شود. یعنی هیچ تضمینی بر اینکه بودایی‌های تندرو مجددا مرتکب اعمال غیرانسانی نشوند، وجود ندارد.
وی تصریح کرد:  وظیفه و تکلیف جامعه بین‌الملل این است که برای اجرای عدالت، صلح و امنیت جهانی و همچنین مقابله با رفتار‌های غیرانسانی و خشونت علیه زنان، کودکان ومقابله باپاک‌سازی قومی، نژاد پرستی و نسل‌کشی، اقدامی به‌‎موقع داشته باشند.

کدخبرنگار: 1302

captcha