بودجه 97 عدالت‌محورتر از سال‌های گذشته بود/ ارائه نسخه نهایی تعیین معیارهای رجل سیاسی و مذهبی
کد خبر: 3700643
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
سخنگوی شورای نگهبان:

بودجه 97 عدالت‌محورتر از سال‌های گذشته بود/ ارائه نسخه نهایی تعیین معیارهای رجل سیاسی و مذهبی

گروه سیاسی ــ کدخدایی با تشریح روند رفع ایرادات بودجه سال 97 از سوی شورای نگهبان گفت: بودجه امسال عدالت‌محورتر از لوایح بودجه سال‌های پیش بود و مجلس در این زمینه گام‌های خوبی برداشت.

بودجه 97 عدالت‌محورتر از سال‌های گذشته بود/ ارائه نسخه نهایی تعیین معیارهای رجل سیاسی و مذهبی

به گزارش ایکنا آخرین نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز، شنبه 26 اسفند، برگزار شد.

در ابتدای این نشست نسخه نهایی «تعریف؛ معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» از سوی کدخدایی در راستای اجرای جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات به رسانه‌ها ارائه شد. این نسخه شامل 2 ماده، 11 بند و 3 تبصره است.

کدخدایی در آغاز به طور مختصر به بیان توضیحاتی در خصوص بودجه 97 پرداخت و سپس گزارشی از عملکرد شورای نگهبان در سال 96 ارائه داد.

کدخدایی اظهار کرد: بودجه سال 1397 بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرر گرفت و در مجموع بودجه در سه نوبت به طور رسمی در تبادل نظر بین شورای نگهبان و مجلس قرار گرفت و ایرادات به مجلس اعلام شد. مجموعا 78 مورد ایراد از سوی شورای نگهبان به لایحه بودجه وارد شد و طی این سه نوبت عمده اشکالات برطرف شد.

وی ادامه داد: اشکال اصلی در بند الحاقی از تبصره 11 در خصوص بحث بازگشت زمین‌ها در شرایط خاص بود. به دلیل اینکه در این باره قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود داشت، این ایراد همچنان اصلاح نشده باقی ماند و مجلس هم بر نظر خود اصرار داشت و قرار بر این شد که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود.

سخنگوی شورای نگهبان بودجه امسال را عدالت‌محورتر نسبت به لوایح بودجه سال‌های پیش توصیف کرد و گفت: این گام خوبی بود که در مجلس برداشته شد. برخی مصوبات در این حوزه نشانگر این امر است.

وی تأکید کرد: بودجه یک برنامه و نظام مالی برای یکسال کشور است و لازم است درآمدها و هزینه‌ها به طور واقعی با همدیگر تطبیق داشته باشد و لازم است که اختیارات مسئولان اجرایی در چارچوب همین قانون تعریف شود و از حواشی هم پرهیز شود. لذا فکر می‌کنم بودجه سال 97 به این لحاظ بهتر از سال‌های گذشته بود و لی همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم و امیدواریم نمایندگان و دولت در سال‌های اتی در این جهت (عدالت بیشتر) هم اقدامات لازم را به عمل بیاورند.

کدخدایی در ادامه به تشریح عملکرد شورای نگهبان رد سال 96 پرداخت و گفت: در این سال 62 مصوبه از سوی مجلس به شورا ارسال شد که شامل 33 لایحه و 29 طرح بود که 27 مصوبه در همان مرحله اول مورد تأیید قرار گرفت و 17 مصوبه بعد از رفع ایرادات به تأیید شورای نگهبان رسید و نهایتا 16 مصوبه مورد ایراد نهایی شورای نگهبان قرار گرفت و 2 مصوبه همچنان در دستور کار است.

وی افزود: همچنین 14 اساسنامه از سوی هیئت وزیران واصل شد که از این تعداد، 12 اساسنامه تأیید شد و 2 اساسنامه هم مورد ایراد واقع شد. 83 نامه نیز از سوی دیوان عدالت اداری برای اعلام نظر فقهای شورای نگهبان ارسال شد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نسخه نهایی تعیین و تعریف معیارهای رجل سیاسی و مذهبی گفت: این نسخه در 2 ماده و 11 بند به تصویب رسید و فعلا نسخه نهایی است.

کدخدایی در پایان سخنان خود با تشکر از رسانه‌ها در پوشش خبری مناسب اخبار شورای نگهبان گفت: خوشبختانه با توجه به تحولات صورت گرفته در روابط عمومی شورا، فعالیت بیشتری در شبکه‌های پیام‌رسان و فضای مجازی صورت گرفت و سعی شد این پل ارتباطی رسانه‌ها با شورای نگهبان ملموس‌تر و عینی‌تر باشد و امیدواریم این حرکت گامی در جهت شفافیت و اطلاع‌رسانی بیشتر فعالیت‌های شورای نگهبان باشد.

در ادامه جلسه خبرنگاران سؤالات خود را از سخنگوی شورای نگهبان پرسیدند.

کدخدایی درباره مطرح نشدن مسئله جنسیت در نسخه نهایی تعریف رجل سیاسی و مذهبی گفت: در این باره به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و فعلا بر اساس تفسیر فعلی از رجل سیاسی و مذهبی عمل می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در توضیح بند 10 این نسخه در خصوص وابسته نبودن افراد به گروه‌های غیرقانونی گفت: این مسئله در قانون انتخابات فعلی هم وجود دارد و در این نسخه تفصیل بیشتری پیدا کرده است و مواردی مانند فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال 88 به آن اضافه شده است.

کدخدایی درباره اظهار نظر چندی پیش خود مبنی بر متمرکز شدن بیشتر مجلس بر روی وظایف نظارتی گفت: این سخن را به عنوان یک نظر گفتم.وظیفه مجلس یک وظیفه نظارتی است و عمدتا قانونگذاری هم در حوزه نظارت تعریف می‌شود و خواهش ما از مجلس این است بیشت به این وظیفه نظارتی دقت شود و خوشبختانه این کار از سوی مجلس با استیضاح سه وزیر، فارغ از نتیجه استیضاح، شروع شد و اینکه مجلس در حوزه نظارتی خودش فعالیت بیشتری داشته باشد جای تقدیر دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص بند 4 نسخه نهایی پیرامون سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری گفت: از ابتدا قرار بود شرایط و معیارهای ذکر شده در نسخه نهایی براساس سیاست‌های کلی انتخابات از سوی شورای نگهبان اعلام شود و جزئیات آن توسط مجلس و به صورت قانون لحاظ شود. در موضوع «سن متناسب» نیز مجلس در قانونی که تنظیم خواهد کرد این مسئله را لحاظ می‌کند.

کدخدایی درباره بخشی از سخنان اخیر آیت‌الله جنتی در اجلاس خبرگان مبنی بر اینکه «هزینه‌های میلیاردی در کشور انجام می‌شود که در برخی حوزه‌های دیگر نیازهای فراوانی داریم. من به عنوان دبیر شورای نگهبان توصیه می‌کنم هر جا بودجه‌ای اضافه شده به ما بگویند تا ما آن را تعدیل کرده و به جایی که نیاز بیشتری دارد اضافه کنیم» و اینکه حذف و اضافه ردیف بودجه در صلاحیت شورای نگهبان است، گفت:قطعا مقصود آیت‌الله جنتی این نبوده و منظور این است که اگر در جایی هزینه‌های اضافی وجود دارد که منطبق با قوانین حاکم بر بودجه نیست از آن طریق بتوانند در قالب اظهارنظر شرعی یا قانون اساسی اقدام کنند و اصلاحات از آن جهت اعمال شود نه اینکه خود شورای نگهبان رأسا بخواهد در بحث کاهش یا افزایش ردیف‌ها یا هزینه‌ها اقدام کند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتقادت دبیر شورای نگهبان در سخنرانی اجلاس خبرگان رهبری نسبت به دولت و شخص رئیس‌جمهور در اجلاسیه خبرگان رهبری و چرایی مطرح نشدن این انتقادات در دیدارهای خصوصی و اعلام آن در تریبون‌های رسمی گفت: مقامات دولتی با آیت‌الله جنتی معمولا ملاقات‌هایی دارند و نکاتی هم در ارتباط با کارها و برنامه‌ها بیان می‌شود و هر کدام از وزرای دولت اگر مایل بودند و توضیحاتی دارند می‌توانند تشریف بیاورند تا اگر سوء تفاهمی بوده برطرف شود.

گزارش از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha