دخالت در بافت تاریخی باید عالمانه باشد/ لزوم زدودن ناهنجاری‌ها از این بافت
کد خبر: 3700816
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
تبادار:

دخالت در بافت تاریخی باید عالمانه باشد/ لزوم زدودن ناهنجاری‌ها از این بافت

گروه اجتماعی ـ استاندار فارس با تأكید بر اینكه دخالت در بافت تاریخی باید عالمانه باشد، گفت: لازم است ناهنجاری‌های موجود که چهره بافت تایخی را مخدوش کرده است، زدوده شوند.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان گفت: دخالت در بافت تاریخی باید عالمانه باشد و ضمن احترام به گذشته و حفظ میراث موجود در این بافت، لازم است ناهنجاری‌های موجود که چهره آن را مخدوش کرده است، زدوده شوند.
وی، بافت‌های فرسوده را هم تهدید وهم فرصت دانست و افزود: بافت‌های فرسوده تهدید است؛ به دلیل اینکه با گذشت زمان سازه‌های آن ناپایدار شده و مقاومت لازم در برابر زلزله و دیگر سوانح را ندارد؛ نفوذناپذیر هستند که متاثر از رشد ناموزون ساخت و ساز و عدم رعایت دسترسی مناسب و ریزدانه هستند و قطعات بسیار کمتر از حد نصاب تفکیک است، در گذر زمان دچار عدم سرزندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی شده‌اند.
تبادار، بافت‌های فرسوده را از آن باب فرصت قلمداد کرد که اکثر زیرساخت‌ها در این بافت‌ها موجود است، خاطرات جمعی فراوانی در این بسترها شکل گرفته و این بافت‌ها هویت‌بخش هستند و امکان احیای آن‌ها وجود دارد که این امر موجب تخریب زمین، منابع طبیعی، افزایش هزینه‌ها برای اجرای زیرساخت‌ها می‌شود، رشد از بیرون هزینه شهروندان را در زمینه حمل ونقل افزایش میدهد، وقت آن‌ها در دسترسی خدمات درون شهر تلف می‌شود، پس رشد از درون به نفع شهر و شهروندان است و این فرصت در بافتهای فرسوده میانی و تاریخی شهرها وجود دارد.
استاندار فارس بیان كرد: با تأکید فراوان رئیس جمهور، مرمت و بازسازی بافت‌های فرهنگی و تاریخی که میراث گرانبهایی از گذشتگان است به عنوان یک هدف مهم تبیین و تعریف شد و برای حصول نتیجه مطلوب در این زمینه باید برنامه‌ریزی راهبردی تدوین شود.
تبادار اظهار كرد: افزون بر تعریف اهداف بزرگ و ترسیم برنامه‌های هدفمند، رعایت الزامات و تامین ابزار و اسباب عملیاتی کردن آن کمتر مورد توجه قرار گرفته که باید بیش از گذشته تقویت شود.
استاندار فارس ابراز امیدواری کرد: با راهبرد و نقشه راهی که در شورای عالی معماری و شهرسازی ترسیم می‌شود، نمایندگان عالی دولت در استان‌ها بتوانند عمل کننده برنامه‌های ستاد مرکزی باشند.
وی با بیان اینکه با تشکیل ستاد بازآفرینی شهری یک رفتار منسجم در سطح استان در دستور کار قرار کرفته است، اضافه کرد: با این رفتار همسو در حداقل‌های اعتبارات استان همت خود را به‌کار می‌گیریم تا جزو استان‌های پیشتاز در این عرصه باشیم.
تبادار تاکید کرد: به لحاظ مشخصه‌هایی که در پهنه بافت فرسوده خصوصا شهر شیراز وجود دارد، نگاه اقتصادی به بافت‌ها در اولویت کاری قرار دارد، لذا با استحکام‌سازی و مقاوم‌سازی بافت‌های تاریخی شیراز و تعیین کاربری‌های متعدد به خصوص در حوزه گردشگری، جایگاه اقتصادی ارزشمند بافت تاریخی را تقویت کنیم.
استاندار فارس اظهار كرد: در بافت تاریخی هر کدام از بناهای تاریخی و تمدنی دارای ظرفیت و جایگاه برجسته‌ای است، همچنین بافت فرسوده تاریخی و میانی در مرکز شهر قرار گرفته است به همین دلیل باید نظام پیوستگی گردشگری در بافت تاریخی شهر شیراز تدوین شود.
وی در پایان گفت: باید در کنار تدوین نظام برنامه‌ریزی منسجم بافت فرسوده با ارائه تسهیلات مناسب زمینه حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را مهیا کرده و از این ظرفیت نهایت استفاده را برای مردم ایجاد كنیم.
انتهای پیام

captcha