نکات قابل بهره‌برداری از «ان للمتقین مفازا» برای دیگر رقابت‌ها
کد خبر: 3723423
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
شعاعی بیان کرد:

نکات قابل بهره‌برداری از «ان للمتقین مفازا» برای دیگر رقابت‌ها

گروه مسابقات ــ نفر اول یازدهمین دوره مسابقات قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» ضمن بیان ضعف و قوت‌های این برنامه، گفت: مسئولان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از برگزیدگان و شرکت‌کنندگان در این مسابقات برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی ایران دعوت کنند.

نکات قابل بهره‌برداری از مسابقه «ان للمتقین مفازا» برای دیگر رقابت‌ها

علی‌اصغر شعاعی، نفر اول مسابقه تلویزیونی «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» که به تازگی از شبکه جهانی الکوثر پخش شد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این مسابقات، گفت: در این رقابت قرآنی و در مرحله فراخوان 450 شرکت‌کننده از 50 کشور دنیا اعلام آمادگی کردند و پس از گزینش 113 شرکت‌کننده از 20 کشور در ایام ماه مبارک رمضان به رقابت پرداختند که اغلب آنها جزء قاریان خوب جهان اسلام بودند. در مرحله مقدماتی، این 113 نفر طی 24 شب به رقابت با یکدیگر پرداختند و مجموعاً 24 نفر به مرحله نیمه نهایی، پس از آن نیز پنج نفر برتر به مرحله نهایی راه یافتند.
شعاعی تصریح کرد: این مسابقات بزرگترین و نخستین مسابقات زنده تلویزیونی در زمینه تلاوت قرآن در جهان اسلام و از ابتکارات شبکه جهانی الکوثر است که به صورت ارتباط تصویری از طریق نرم‌افزارها برگزار می‌شود. در این رقابت، داوران با حضور در استودیوی الکوثر در شهرهای بیروت، دمشق، بغداد و تهران به ارزیابی تلاوت‌ها می‌پردازند.
وی در مورد ویژگی‌های این مسابقات افزود: از ویژگی‌های برجسته این مسابقات بحث غیر حضوری بودن و سطح بالای مسابقات است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این مسابقات امکان حضور قاریان از نقاط مختلف جهان با کمترین هزینه است. این مسابقات کمترین هزینه را نسبت به مسابقات دیگر برای برگزاری دارد.
این مدرس قرآن با اشاره به اینکه در این نوع برگزاری مسابقات، هزینه‌های ایاب و ذهاب و اسکان که بخش زیادی از هزینه‌های برگزاری هر مسابقه قرآنی را شامل می‌شود، حذف می‌شود، افزود: علاوه بر تسهیل حضور قاریان و کاهش هزینه‌ها باید به حضور داوران برجسته از کشورهای مختلف نیز اشاره کرد. همچنین در این شیوه برگزاری، دیگر شاهد اضطراب‌هایی که در مسابقات حضوری وجود دارد، نخواهیم بود.
این قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه برخی مشکلات اینترنتی می‌تواند به کیفیت این رقابت ضربه بزند، گفت: اندیشیدن تدابیری برای ضعف اینترنت و قطع شدن صوت و تصویر در هنگام تلاوت از جمله مواردی است که باید بر روی آن بیشتر چاره‌اندیشی شود. همچنین تغییر داوران در هر شب از برگزاری مسابقات از دیگر مشکلات این مسابقات است. در این رقابت قرآنی بهتر است که داوران در هر مرحله ثابت باشند؛ چرا که سلایق هر گروه داوری با گروه دیگر متفاوت است و این می‌تواند بر نتیجه و خروجی کار تأثیر بگذارد.
شعاعی در ادامه حضور یک نفر از هر کشور در مرحله نهایی را از دیگر مواردی که می‌تواند مورد اصلاح قرار گیرد عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث می‌شود تا برخی نفرات ممتاز از حضور در فینال مسابقات به خاطر حضور فرد دیگری از همان کشور حذف شوند و گاهی صعود افراد ضعیف برخی کشورهای دیگر را به دنبال دارد. پیشنهاد من این است که اگر این مورد از آیین‌نامه مسابقات حذف و از هر کشور حداقل دو نفر اجازه حضور در فینال را داشته باشد، بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد انگیزه‌هایی که برای حضور در این مسابقات داشته است، گفت: انگیزه من از حضور در این رقابت لزوماً کسب رتبه نبود؛ چرا که تاکنون 10 رتبه متعدد در مسابقات کشوری به دست آورده و در سال 86 نیز در مسابقات هندوستان اول شده‌ام، لذا عمده انگیزه‌ام شرکت در یک رقابت سالم قرآنی و رساندن زیبایی قرآن به گوش جهانیان بود. همچنین شیوه جذاب برگزاری مسابقات و سطح بالای شرکت‌کنندگان باعث ایجاد انگیزه شد.
شعاعی در ادامه با تأکید بر بالا بودن سطح این مسابقات نسبت به دیگر مسابقات قرآنی افزود: به اعتقاد من سطح این رقابت‌‌ها نسبت به دیگر رقابت‌های قرآنی بالاتر است. حضور قاریان خوبی به ویژه از کشورهای ایران، مصر، افغانستان، عراق و ... در این مسابقات نشان‌دهنده سطح بالای این رقابت قرآنی است.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برخی پیشنهادات برای ارتقاء این رقابت قرآنی پرداخت و گفت: درگیر کردن مراکز استانی صدا و سیما در خصوص پخش تلاوت قاریان ایرانی، تبلیغ هرچه بیشتر این مسابقات در سطح جهان و ایران و نیز استفاده از داوران قوی‌تر در بحث داوران خارجی می‌تواند بر کیفیت هرچه بیشتر این مسابقات تأثیر بگذارد.
نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن ان للمتقین مفازا در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت توسعه این رقابت‌ها تأکید کرد و گفت: مطمئناً برگزاری چنین مسابقاتی آن هم با هزینه اندک باعث توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی، ایجاد جو همدلی، شناسایی نخبگان جهان اسلام و تقویت روحیه قاریان خواهد شد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه شرکت‌کنندگان سطح بالایی در این مسابقات حضور یافته بودند، اظهار کرد: به اعتقاد من مسئولان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از برگزیدگان و شرکت‌کنندگان در این مسابقات برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی ایران استفاده کنند.
یادآور می‌شود، یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ان للمتقین مفازا طی ایام ماه مبارک رمضان و به همت شبکه جهانی الکوثر به صورت تلویزیونی برگزار شد و در نهایت علی‌اصغر شعاعی با کسب بالاترین نمره موفق به کسب رتبه اول و دریافت جایزه 180 میلیون ریالی شد. همچنین جایزه نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب 150 و 120 میلیون ریال بود.

انتهای پیام

captcha