لزوم استفاده از معرفت‌شناسی در مدیریت اسلامی/ مدیریت اسلامی با حاکمیت اسلامی متفاوت است
کد خبر: 1319702
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
گودرزی تأکید کرد:

لزوم استفاده از معرفت‌شناسی در مدیریت اسلامی/ مدیریت اسلامی با حاکمیت اسلامی متفاوت است

گروه اجتماعی: رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر ضرورت استفاده از حوزه معرفت‌شناسی هستی در مدیریت اسلامی گفت: بین مدیریت اسلامی و حاکمیت اسلامی تفاوت‌هایی وجود دارد که توجه به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


غلام‌رضا گوردزی، رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه در حوزه مدیریت اسلامی باید از حوزه معرفت‌شناسی هستی استفاده کرد، گفت: بخشی از مؤلفه‌های مدیریت اسلامی  از گزاره‌هایی می‌آید که از معارفی چون انسان‌شناسی اسلامی گرفته می‌شود و برای مثال باید این نکات را بررسی کرد که آیا فعالیت‌های انسان در چارچوب عقاید اسلامی وجود دارد یا خیر، عاقبت انسان چیست و مسیر حرکت انسان در عالم با توجه به علوم اسلامی چگونه است.



مدیریت اسلامی؛ تلفیقی از معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی



وی تصریح کرد: بخش دیگری از گزاره‌های مدیریت اسلامی از حوزه‌های دیگری چون معرفت‌شناسی اسلام و هستی‌شناسی گرفته می‌شود که تلفیق این گزاره‌ها با هم علم مدیریت اسلامی را تشکیل می‌دهد.



گودرزی اظهار کرد: در یک جمع‌بندی کلی مدیریت اسلامی شامل چند حوزه می‌شود که مهم‌ترین آن مباحث مربوط به انسان است که در این بخش رفتارهایی که فرد در سازمان از خود بروز می‌دهد بررسی شده و دقیقاً آن بخش از رفتارهای فرد در‌نظر گرفته می‌شود که در جهت تحقق اهداف سازمان بروز پیدا می‌کند.



مدیریت ‌اسلامی نگاهی ابزاری به حل مسائل دارد



دانشیار دانشکده معارف و مدیریت اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) ابراز کرد: چیزی‌که در این بین بسیار مهم است این است که بین مدیریت اسلامی و حاکمیت اسلامی تفاوت‌هایی وجود دارد که توجه به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید این را در‌نظر داشت که مدیریت اسلامی نگاه خرد و ابزاری برای حل مسئله داشته و حاکمیت اسلامی دارای نگاهی کلان‌تر بوده و ناظر به طراحی و نظام‌سازی است و چگونگی توزیع قدرت را در برنامه‌های خود دارد.



وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف مدیریت تحقیقات زیادی انجام شده و در مقاطعی نظریه‌پردازی‌هایی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در بخش‌های مختلف مدیریت اگر مسئله یا مشکلی رخ دهد از ابزارها، روش‌ها و داده‌های علوم مختلف استفاده می‌شود تا یک نظریه مدیریتی به‌دست آید.



گودرزی تصریح کرد: اولین مشکل در علم مدیریتی مسئله تولید است؛ بدین معنا که عرضه و تقاضا مساوی نبوده و مراکز تولیدی زیر ظرفیت کار کرده و بهره‌وری ندارند؛ برای حل مشکلات مدیریتی نظریه‌پردازان بزرگ با بررسی وجوه مختلف مسئله، نظریه‌ای را طراحی می‌کنند.



ضرورت توجه به رویکرد اسلامی در تطابق الگوهای مسئله‌محور



رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) افزود: اگر با این رویکرد وارد مدیریت اسلامی شویم چندین بحث به‌وجود می‌آید و یکی از آن‌ها مباحث ناظر به جزئیات است که باید مطابق همان الگوی مسئله‌محور حل شود و با رویکرد اسلامی و منطبق با آموزه‌های اسلام و در چارچوب حقوق دینی به آن‌ها پرداخته شود.



وی اظهار کرد: دومین بخش از مباحث به‌وجود آمده مربوط به مسائل نظارتی است که پایه، اساس و مبنای مکتب مدیریت باید از اسلام و آموزه‌های آن گرفته شود که در این بخش خطوط کلی مدیریت طراحی شده و خروجی آن مکتب مدیریت اسلامی است.



گودرزی خاطرنشان کرد: باید به این مسئله نیز توجه داشت که یک‌سری از علوم دیگر مانند اقتصاد اسلامی خروجی‌هایی دارد که در علم مدیریت اسلامی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و در این راه باید علوم دیگر را بررسی کرد که اگر یافته‌های علوم دیگر با مدیریت اسلامی سازگار باشد باید از آن‌ها استفاده کرد.

captcha