نخستین همایش «حنجره‌های سرخ» در بوشهر برگزار می‌شود
کد خبر: 1339695
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۵

نخستین همایش «حنجره‌های سرخ» در بوشهر برگزار می‌شود

گروه خبرنگاران افتخاری/ حامد فکوری: نخستین همایش شب شعر عاشورایی «حنجره‌های سرخ» با حضور شاعران آئینی در امامزاده محمد بن باقر(ع) کوی خواجه‌های شهر بوشهر برگزار می‌شود.


غلامرضا ابراهیمی دبیر نخستین همایش شب شعر عاشورایی « حنجره‌های سرخ» در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، اظهار کرد: این همایش با حضور شاعران برتر و آئینی استان در محل امامزاده محمد بن باقر(ع) کوی خواجه‌های شهر بوشهر برگزار خواهد شد. مراسم پس از تلاوتی چند از آیات کلام‌الله مجید و سپس نواختنه شدن سنج و دمام سنتی بوشهر در جوار ذاکر سنتی بوشهری، مرحوم  جهانبخش کردی‌زاده  آغاز می شود.



دبیر نخستین همایش شب شعر عاشورایی حنجره‌های سرخ بوشهر ادامه داد: بیشترین شاعران شرکت‌کننده در این همایش از شهرستان‌های بوشهر و دشتی هستند که شعرخوانی شب شعر عاشورایی را برعهده  دارند .



وی اضافه کرد: این همایش به همت پایگاه پژوهشی فرهنگ و هنر نیمدری و با مشارکت سازمان بسیج هنرمندان سپاه امام صادق(ع) استان و شهرداری و شورای شهر بوشهر و خبرگزاری بین‌المللی قرآن شعبه استان بوشهر، شامگاه یکشنبه 24 آذرماه 92، ساعت 18 در محل امامزاده محمد بن باقر(ع) برگزار می‌شود.



ابراهیمی با بیان اینکه به صورت ماهیانه کارگاه تخصصی و تحلیلی و نقد و بررسی شعر، از سوی پایگاه پژوهشی فرهنگ و هنر نیمدری و با حضور اساتید و شاعران جوان و نوجوان در محل دفتر این پژوهشگاه برگزار می‎شود، اظهار کرد: شعر به صورت یک متن ادبی قابل تدریس نیست و دراین کارگاه شاعران به صورت عملی با اصول و قواعد شعر آشنایی می‌شوند.



این شاعر با اشاره به اینکه ویژگی‌های مطلوب یک شعر از نظر فرم و ساختار است، گفت: طبیعی است که هر شاعر جوان که شروع به شعر گفتن می‌کند فقط با کمک احساس و عاطفه شعر می‌گوید و تفاوت آن را با یک متن احساساتی نمی‌داند و همین طور اطلاعی از فرم و ساختار شعر ندارد، به همین دلیل برخی یک متن ادبی می‌نویسند و تصور می‌کنند که شعر گفته‌اند در حالی که برای درک تفاوت‌ها، این‌ها نیاز به شرکت در کارگاه شعر و استفاده از تجربه شاعران قبل از خود دارند.



وی هدف از برگزاری این کارگاه‌ها را زمینه‌سازی برای شناسایی، سازماندهی و جذب استعدادهای نهفته در عرصه ادبیات آئینی، فرهنگ‌سازی و شناساندن آسیب‌ها و معضلات عزاداری، ‌زمینه‌سازی برای تهیه و تولید منابع مورد نیاز کتاب‌های شعر برای استفاده شعرا و مداحان عنوان کرد.



دبیر نخستین همایش شب شعر عاشورایی حنجره‌های سرخ بوشهر درباره تأثیر این نوع کارگاه‌ها تأکید کرد: طبیعی است اگر شاعری هوش بالا و استعداد خدادادی داشته باشد این کارگاه در رشد استعداد و ذوق وی مؤثراست.



وی در ادامه توضیح داد: همچنین در این کارگاه‌ها به پژوهش‌های نظری و کاربردی نیز پرداخته می‌شود تا در آینده شاهد غنای هر چه بیشتر شعر آئینی و بازشناسی و تثبیت آن در میان شاعران جوان و محافل ادبی باشیم.



ابراهیمی با بیان اینکه نویسندگی و سرودن شعر از جمله راه‌های زنده نگهداشتن پیام امام حسین(ع) است، عنوان کرد: نام امام حسین(ع) برای جامعه ما همیشه نشانگر برجسته‌ترین صفات انسانی است و عشق به این امام همام با روح و جان ما عجین شده است.



وی گفت: این همایش شعر عاشورایی با هدف حذف اشعار و سبک‌های نامناسب در معرفی قیام برجسته عاشورا، مقابله با خطرهای جدی که فرهنگ عاشورا را تهدید می‌کند و جایگزینی اشعار و متون مناسب طراحی شده است.



این شاعر با تأکید بر اینکه نبض فرهنگی جامعه در اختیار شاعران و مداحان اهل بیت(ع) است، گفت: آنچه که از جانب اهل بیت(ع) به آن‌ها عنایت شده به هیچ گروهی اختصاص نیافته است؛ بنابراین شاعران این عرصه باید به جای اسطوره‏‌سازی، الگوسازی کنند.



دبیر همایش عنوان کرد: بهترین و والاترین مدال‏‌های افتخار به گردن کسانی که در حوزه شعر و شاعری و مدیحه‏‌سرایی اهل بیت(ع) فعالیت دارند آویخته شده است.



وی با بیان اینکه این افتخاری است که نصیب شما شاعران شده است، تصریح کرد: این رسانه زیبا یعنی شعر مصداق عمل صالحی است که اگر در زمین ایمان بروید انسان و جامعه را وارد حیات طیبه می‌کند.



ابراهیمی اظهار کرد: با استفاده از معارف گرانبهای قرآن این نکته به‌دست می‌‏آید که اگر شعر این رسانه بلند را در مسیر اطاعت پروردگار قرار بدهد به نتیجه مطلوبی می‏‌رسد.



وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ‌شعر عاشورایی باید تبدیل به فرهنگ شود‌، ادامه داد: خیر عالم در شعر عاشورایی نهفته است و شاکله شعر عاشورایی باید انسان را به حقیقت برساند.



این شاعر با اشاره به خصوصیات شعر عاشورایی ابراز کرد: شعر عاشورایی انسان را به حقیقت نزدیک، به منبع خیر وصل و زیبایی‏‌های مکتب اهل بیت(ع) را برای انسان فراهم می‌‏کند. آنچه که در پرتوی شعر عاشورایی به آن دسترسی پیدا می‏‌کنیم این است که انسانیت باید در زبان، کردار، گفتار شاعر عاشورایی به نحو مشهودی نمایان باشد و شاعران عاشورایی در پرتوی ناامیدی‌‏هایی که از سوی دوست و دشمن در جامعه تلقین می‏‌شود باید زندگی سرشار از امید را به جامعه منتقل کند و شاعر اهل بیت(ع) باید متخلق به اخلاق اهل بیت(ع) باشد و شاعران عاشورایی باید به‌ جای اسطوره‏‌سازی، الگوسازی کنند.



ابراهیمی اضافه کرد: قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا برای احیای اسلام و حق خواهی بود و به همین خاطر آثار و برکات آن تا زمان قیام امام زمان (عج) پایدار خواهد بود و نباید عیوب خود را به گردن زمانه بیاندازیم، زیرا که زمانه را انسان‌ها می‌سازند و اگر انسان‌ها اعمال نیک انجام بدهند، زمانه هم نیکو خواهد شد.

captcha