نخستین همایش وقف و رسانه در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1348072
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵

نخستین همایش وقف و رسانه در بوشهر برگزار شد

گروه خبرنگاران افتخاری/ حامد فکوری: نخستین همایش وقف و رسانه با هدف تعمیق و تبیین نقش رسانه در گسترش و ترویج سنت ارزشمند وقف، در بوشهر برگزار شد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی محمدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در حاشیه همایش رسانه و وقف اظهار کرد: امروز با توجه به سرعت و بستر گسترده اطلاع‌رسانی رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیاری مهمی در اشاعه فرهنگ وقف ایفا کنند.



وی وقف را بهترین نوع احسان برشمرد و افزود: موقوفات صدقه‌های جاریه‌ای هستند که مفسران قرآن و راویان حدیث بار‌ها به جاری و ساری بودن این سنت حسنه و موضوع ماندگاری اصل این صدقه و نام صدقه‌دهنده اشاره کرده‌اند.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با اشاره به وجود دو هزار و 760 موقوفه در استان بوشهر بیان کرد: وقف یعنی حبس کردن اصل مال و منفعت را در اختیار دیگری قرار دادن، همانا این سنت نبوی برای واقف و چندین هزار نفری که در طول تاریخ از آن استفاده می‌کنند سودمند و منشأ خیر است. موقوفه‌ها در زمینه قرآن در سطح استان بوشهر بسیار ضعیف است و می‌طلبد افرادی که قصد وقف اموال و املاک خود را دارند با در نظر گرفتن این نیاز اقدام به وقف مال خود در راه توسعه فعالیت‌های قرآنی کنند.



محمدیان بیان کرد: همایش وقف و رسانه، برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم، نشست‌های تخصصی با اصناف مختلف برای نیازسنجی وقف‌های صنفی، تبلیغات و چگونگی احیای موقوفات از برنامه‌های محوری این اداره در هفته وقف امسال است.



وی گفت: روز دوشنبه اولین روز هفته وقف «وقف، قرآن، ولایت و بصیرت دینی»، روز سه‌شنبه «وقف، سنت نبوی و سیره ائمه اطهار(ع)»، روز چهارشنبه «وقف، نهاد ممتاز دینی و نقش نظام جمهوری اسلامی» نامگذاری شده است.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر وقف را، تجلی مودت اهل بیت(ع) و تکریم امامزادگان را عنوان چهارمین روز هفته وقف در روز پنجشنبه خواند و ادامه داد: روز جمعه «وقف، عمل امینانه به نیت واقف و رفع نیازهای جامعه» نام گرفته و روز شنبه «وقف، بانوان و توسعه مشارکت‌های اجتماعی» و روز یکشنبه آخرین روز هفته وقف «وقف، حماسه اقتصادی و ارتقای بهره‌وری موقوفات» نامگذاری شده است. 



محمدیان عنوان کرد: احیای موقوفات در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه مؤثر است. رسانه‌ها می‌توانند برای فرهنگ‌سازی وقف و احیای موقوفات نقش سازنده‌ای داشته باشند و اوقاف نیز می‌تواند رسانه‌های رسمی را تحت حمایت قرار دهد.



در ادامه این آئین عبدالرضا مطاف، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر اظهار کرد: مردم استان بوشهر احساس علاقه شدید به این ضریح دارند و روزانه شاهد حضور گسترده مردم برای بازدید از روند ساخت این ضریح هستیم.



وی با اشاره به اشتیاق بوشهری‌ها برای حضور در این کارگاه، ادامه داد: کار ساخت این ضریح از دو ماه پیش در استان بوشهر آغاز شده است و مردم استان بوشهر از نقاط مختلف تلاش دارند تا از این مکان بازدید کنند و در جوار آن به زیارت بپردازند. مردم استان بوشهر با حضور در این کارگاه کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای کمک به ساخت ضریح حضرت ابوالفضل(ع) پرداخت می‌کنند و افراد زیادی نیز کمک‌های خود را در شهرستان‌ها اهدا می‌کنند.



مطاف با بیان اینکه مردم استان بوشهر تاکنون شش میلیارد ریال برای ساخت ضریح حضرت ابوالفضل(ع) کمک کرده‌اند، افزود: هزینه‌های ساخت کامل این ضریح بیشتر از این مبلغ است و در ادامه روند ساخت نیز شاهد کمک‌های مردم خواهیم بود.



مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر در پایان به ویژگی‌های حضرت ابوالفضل(ع) و جایگاه آن حضرت در بین مردم ایران و به‌ویژه مردم استان بوشهر اشاره کرد و گفت: حضور گسترده مردم در این مکان به نوعی بیانگر جایگاه ویژه حضرت ابوالفضل(ع) در بین مردم است و هر روز بر این اشتیاق و درخواست‌ها برای حضور در این مکان بیشتر می‌شود و برنامه‌های مختلفی در این کارگاه برگزار می‌شود. این کارگاه هر روز از ساعت 8 تا ساعت 24 میزبان زائران است و در روزهای عادی هفته شاهد حضور بیش از 600 نفر هستیم و در روزهای پایانی هفته و تعطیلات نیز بیش از سه هزار زائر از این کارگاه بازدید می‌کنند.



یادآور می‌شود، در این همایش از فعال‌ترین خبرنگاران در بخش وقف تجلیل شد.

captcha