احیای حیات اخلاقی و معنوی؛ مهمترین اولویت سال 93
کد خبر: 1388465
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
عماد افروغ مطرح کرد:

احیای حیات اخلاقی و معنوی؛ مهمترین اولویت سال 93

گروه سیاسی: عماد افروغ درباره مهمترین آروزی خود در سال 93 گفت: من سال‌هاست که یک جمله در این باره بیشتر نمی‌گویم؛ اینکه جامعه ما نیازمند، منتظر و مستحق یک حیات اخلاقی از سوی دولت‌مردانش است.

عماد افروغ، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اولویت مهم سال 93  در عرصه سیاسی و اجتماعی گفت: من سال‌هاست که یک جمله در این باره بیشتر نمی‌گویم؛ اینکه جامعه ما هم نیازمند، هم در انتظار و هم مستحق یک حیات اخلاقی از سوی دولت‌مردانش است که متأسفانه شاهد این برخورد اخلاقی نیستیم و به انحای مختلف در جامعه بی‌اخلاقی صورت می‌گیرد.

ناآگاهی از جایگاه اخلاق؛ عامل وضعیت امروزی اقتصاد و سیاست

وی ادامه داد: اگر جایگاه اخلاق و فرهنگ متعالی را می‌دانستیم، وضع اقتصاد، سیاست و فرهنگ‌ ما این نبود. تنها امیدوارم که این اتفاق رخ دهد هرچند علائمی نمی‌بینم که به سمت یک حیات معنوی و اخلاقی حرکت کنیم.

افروغ اظهار کرد: البته من در این زمینه مردم را مقصر نمی‌دانم بلکه این مسئولان هستند که وزن و اهمیت لازم را به اخلاق نمی‌دهد و اگر به طور نظری نیز صحبتی می‌شود اما عملی در پس این نظر مشاهده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: امیدوارم مسئولان بدانند در چه نظامی نفس می‌کشند، در چه انقلابی سیر می‌کنند و به یاد داشته باشند قرارمان چه بوده و الان چه وضعیتی داریم.

نهادهای مدنی و دینی؛ مسئولان اصلی احیای حیات اخلاقی جامعه

افروغ راهکار اخلاقی شدن جامعه را در اختیار نهادهای مدنی، علما، روشنفکران دانست و گفت: این گروه‌ها باید مراقبت بیشتری کنند و فریاد بزنند و مصلحت را کنار بگذارند زیرا این مجموعه‌ها وظیفه دارند که از اسلام و حقوق مردم دفاع کنند و فکر نمی کنم حقی بالاتر از اخلاق داشته باشیم.

وی افزود: بدانیم بقیه حقوق مانند حقوق اقتصادی در مقابل حقوق اخلاقی ابزاری بیش نیستند ولی امروز متأسفانه اخلاق ابزاری برای حقوق اقنصادی و سیاسی شده است و خلط هدف و وسیله صورت گرفته است.

این پژوهشگر مسائل سیاسی اجتماعی تأکید کرد: متأسفانه نهادهای مدنی و دینی و سنتی ما نیز یا گرفتارند، یا بی‌توجهند یا احساس می‌کنند کاری از دستشان برنمی‌آید و یا مصلحت‌اندیشی می‌کنند که در هرحال زیبنده نظام، انقلاب اسلامی و تاریخ و هویت ما نیست.

افروغ در پایان عنوان کرد: با همه این اوصاف من راه حل را در نهادهای رسمی جست وجو نمی‌کنم چرا که خود آنها بانی و باعث اصلی برخی اهمالها در حوزه اخلاقی‌ هستند.

captcha