سوره ملک، بیانگر حاکمیت خداوند است
کد خبر: 1391473
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد؛

سوره ملک، بیانگر حاکمیت خداوند است

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه سوره ملک بیان حاکمیت خدا است، گفت: در این سوره مؤمن به قدرت و عظمت خداوند پی می‌برد که نتیجه آن خشیت در برابر خدا است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، طوبی عبداللهی، استاد تفسیر قرآن کریم امروز، 18 فروردین در جلسه تفسیر سوره ملک با بیان اینکه این سوره بیان حاکمیت خدا است، گفت: در این ‌سوره مؤمن به قدرت و عظمت خداوند پی می‌برد که نتیجه آن خشیت در برابر خداست یعنی ترسی که احساس مسئولیت به‌دنبال دارد که در آیه 12 سوره «إِنَّ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبیرٌ» به آن اشاره شده است.

وی افزود: در آیات ابتدایی سوره ملک، قدرت خداوند در خلقت زندگی، مرگ و آسمان‌ها بیان شده که کسانی‌که تنها به ظاهر حیات توجه می‌کنند از غافلان هستند بنابراین برای آن‌که بتوان از غفلت بیرون بیاییم، باید به باطن هم دقت کنیم.

استاد تفسیر قرآن کریم در تفسیر آیه 7 سوره «إِذا أُلْقُوا فیها سَمِعُوا لَها شَهیقاً وَ هِیَ تَفُورُ؛ چون در آن افکنده شوند از آن صدای دلخراش فرو کشیدن نفس بشنوند در حالی‌که پیوسته در جوش و فوران است»، اظهار کرد: شهیق به‌معنای صدای زشت مانند صدای الاغ بوده که گاهی به‌معنای طولانی بودن نیز است که نشان‌دهنده صدای آزاردهنده جهنم می‌باشد و این عامل ناشی از شدت و غضب جهنم نسبت به گروه‌هایی است که در آن افکنده می‌شوند.

عبداللهی بیان کرد: گناهان ما نتیجه آن است که گوش شنوا برای حقیقت نداشته‌ایم و یا درباره آن تعقل نکرده‌ایم و این سبب می‌شود تا جزء اصحاب سعیر و دوزخیان شویم.

وی ادامه داد: غرور، سرکشی، فاصله گرفتن از حق و لجاجت از دیگر عواملی است که انسان را به دوزخیان تبدیل می‌کند.

استاد تفسیر قرآن کریم با بیان این‌که جوانان ما کمتر موعظه پذیرند، گفت: امام علی(ع) به یاران خود می‌فرمود «مرا موعظه کنید تا گوش‌هایم نیز ثواب موعظه را ببرند».

عبداللهی به تقدم مغفرت بر اجر کبیر در آیه 12 سوره ملک «إِنَّ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبیرٌ؛ به‌درستی کسانی که از پروردگار خود با اینکه او را ندیده‌اند، پروا و خشیت دارند، آمرزش و اجری بزرگ دارند»، اشاره کرد و گفت: چرا‌که ابتدا باید آمرزیده و پاک شویم از گناهان کوچک و برخی غفلت‌ها و سپس پاداش دریافت کنیم.

وی در رابطه با معنای واژه ذلول در آیه 15 سوره ملک«هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُوا فی‏ مَناکِبِها وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَیْهِ النُّشُورُ؛ او کسی است که زمین را برای شما رام کرد‌، بر شانه های آن راه بروید و از روزیهای خداوند بخورید و بازگشت و اجتماع همه به سوی اوست»، یادآور شد: ذلول به‌معنای رام است و در روایت داریم که زن باید در محیط خانواده عزیز باشد یعنی نفوذناپذیر باشد و دیگران حق دخالت در حریم خصوصی او را نداشته باشند و در برابر همسر ذلیل باشد یعنی رام و در اختیار او باشد نه خوار و حقیر.

captcha