دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی الگوی معماری ایرانی- اسلامی را به دنیا معرفی کند
کد خبر: 1399391
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
داوود محمدی:

دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی الگوی معماری ایرانی- اسلامی را به دنیا معرفی کند

گروه اجتماعی: نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقرار دبیرخانه مجمعه جهانی شهر اسلامی در قزوین خواستار معرفی الگوی معماری ایرانی- اسلامی به دنیا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، داوود محمدی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی شب گذشته، 4اردیبهشت در مراسم روز بزرگداشت معمار که  با حضور مهندسین معماری قزوین، در آمفی تئاتر شهید رجایی قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه قزوین به عنوان دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی معرفی شده است، اظهار کرد: باید الگوی ایرانی- اسلامی را از طریق این دبیرخانه به جهان اسلام ارائه کرد.
وی با بیان اینکه مهندسی و معماری در تمدن ایرانی جایگاه دیرینه‌ای دارد و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است افزود: با توجه به اینکه شیخ بهایی یکی از بزرگترین معماران عصر خود بوده است با مرور آثار ساخته شده توسط این دانشمند می توان به عظمت ایران پی برد و جلوه‌های باشکوه هنر را در مهندسی وی مشاهده کرد.
وی ادامه داد: امروزه انتظار می رود خلاقیت های موجود در معماری که از گذشتگان به ارث رسیده است را با حفظ چارچوب‌های سنتی به نسل های بعد نیز منتقل کنیم.
محمدی با اشاره به اینکه قزوین به عنوان دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی معرفی شده است، اضافه کرد: باید الگوی ایرانی- اسلامی را از طریق این دبیرخانه به جهان اسلام ارائه کرد و از سویی باید تلاش کنیم تا این الگو با ذائقه معماران عجین شود.
علی فرخ‌زاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در ادامه تصریح کرد: امروز رشته های تخصصی متعددی ایجاد شده است و در حوزه معماری نیز چندین رشته با گرایش تخصصی راه اندازی شده است.
وی اشتغا‌ل‌زایی را بزرگترین چالش نظام مهندسی برشمرد و افزود: در حوزه معماری، بخشی از این مشکل در استان قابل حل می باشد و در سالهای اخیر اقدامات مناسبی برای اشتغال زایی صورت گرفته است.
به گفته‌ی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین عمر قانون نظام مهندسی به 25 سال پیش بازمی‌گردد که بازنگری آن می تواند بخش عمده ای از مشکلات جامعه معماران را حل کند.
وی تصریح کرد: هر ساختمان نیاز به یک مهندس ناظر مقیم دارد که این نیاز بیشتر در پروژه‌های دولتی احساس می شود ولی در حال حاضر این اتفاق رخ نمی دهد.
فرخ‌زاد ادامه داد: با اجرای حضور مهندس ناظر مقیم تا پایان احداث، کیفیت صنعت ساختمان ارتقا پیدا خواهد کرد و اگر یک سال به عمر ساختمان افزوده شود 1 میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد.
وی تاکید کرد: ساختمان‌، تا پایان کار باید مجری داشته باشند ولی در حال حاضر مجری فقط تا پایان مرحله سفت کاری حضور دارد که اجرای آن علاوه بر ارتقا در کیفیت ساختمان، موجب اشتغال‌زایی نیز می شود.

captcha