رباخواران همچون دیوانگان در قیامت برانگیخته می‌شوند
کد خبر: 1414545
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۷
یک مفسر قرآن:

رباخواران همچون دیوانگان در قیامت برانگیخته می‌شوند

خبرنگاران افتخاری/ مجید رجبی: شمسی‌زاده در نشست تفسیر قرآن این هفته خود گفت: رباخواران که قیامشان در دنیا بی‌رویه، غیرعاقلانه و آمیخته با ثروت‌اندوزى جنون‌آمیز است، در جهان دیگر نیز بسان دیوانگان محشور می‌شوند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شمسی‌زاده، استاد تفسیر قرآن کریم در جلسه تفسیر آیات کلام‌ الهی که در کانون قرآن و عترت(ع) مسجد شیخ محمدحسن مجاهد برازجان برگزار شد به تفسیر صفحه 47 قرآن کریم و آیات شریفه 275 تا 281 سوره مبارکه بقره پرداخت.

این استاد قرآن در قسمتی از تفسیر این آیات با اشاره به بحث رباخواری گفت: قرآن کریم نخست در یک تشبیه گویا و رسا، حال رباخواران را مجسم می‌‌کند و می‌فرماید «الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلَّا کَما یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَسِّ؛ کسانى که ربا می‌خورند، بر نمی‌خیزند مگر مانند کسى که بر اثر تماس شیطان با او دیوانه شده و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند، گاه به زمین می‌خورد و گاه برمی‌خیزد».

وی در ادامه عنوان کرد: رباخواران که قیامشان در دنیا بی‌رویه و غیرعاقلانه و آمیخته با ثروت‌اندوزى جنون‌آمیز است، در جهان دیگر نیز بسان دیوانگان محشور می‌شوند.

شمسی‌زاده درباره شأن نزول آیات ربا اظهار کرد: آیه 278 درباره شأن نزول آیات مربوط به ربا است. چنانچه پس از نزول آیه ربا، خالد بن ولید خدمت پیامبر اکرم(ص) حاضر شد و گفت «پدرم چون با طائفه ثقیف معاملات ربوى داشت و مطالباتش را وصول نکرده بود وصیت کرده است مبلغى از سودهاى اموال وی که هنوز پرداخت نشده است تحویل بگیرم آیا این عمل براى من جایز است؟»؛ این آیه و سه آیه بعد از آن نازل شد و مردم را به‌شدت از این کار نهى کرد.

وی درباره نتیجه‌گیری اخلاقی ربا یادآور شد: رباخوارى از نظر اخلاقى اثر فوق‌العاده بدى در روحیه وام‌گیرنده به‌جا می‌گذارد و کینه وی را در دل خودش می‌یابد و پیوند تعاون و همکارى اجتماعى را بین افراد و ملت‌ها سست می‌کند.

شمسی‌زاده در پایان گفت: در روایات اسلامى در مورد تحریم ربا می‌خوانیم هشام بن سالم می‌گوید، امام صادق(ع) فرمودند «انّما حرّم اللّه عزّ و جلّ الرّبوا لکیلا یمتنع النّاس من اصطناع المعروف؛ خداوند ربا را حرام کرده تا مردم از کار نیک امتناع نورزند».

یادآور می‌شود، جلسات تفسیر قرآن هفتگی برازجان حدود دو سال و نیم است که با حضور ابراهیم شمسی‌زاده برگزار می‌شود. شمسی‌زاده از اساتید تفسیر دشتستان است که توانسته شاگردان خوبی را در زمینه ترجمه و تفسیر تربیت کند که شاگردان وی نیز در سایر جلسات و محافل قرآنی به تفسیر قرآن می‌پردازند.

captcha