تالار خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس؛ مکانی مناسب برای نمایش آثار هنری
کد خبر: 1425430
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

تالار خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس؛ مکانی مناسب برای نمایش آثار هنری

گروه هنر: بخش‌های هنری نمایشگاه‌ قرآن هر کدام کیفیتی خاص دارد، اما تالار خلیج فارس را باید بخشی عنوان کرد که به لحاظ میزبانی، همانند گالری‌های مدرن هنری است که موقعیت و فضای خوب را برای نمایش آثار فراهم آورده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بیست‌ودومین نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود؛ نمایشگاهی که علاوه بر زیبایی‌های معنوی از زیبای‌های طبیعت نیز بهره برده است. در این میان بخش هنرهای نمایشگاه قرآن، همیشه جز پربازیدکننده‌ترین قسمت‌ها بوده است. گزارش زیر خلاصه آن چیزی است که در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است.

تالار خلیج فارس که در طبقه منفی یک ساختمان مرکزی باغ موزه قرار دارد این روزها میزبان آثار زیبای هنری است. در کنار آثار به نمایش در آمده، چندین کارگاه نیز برپاست که در تمام ساعت برگزاری نمایشگاه با استقبال تماشاگران مواجه شده است. در ضمن این تالار به لحاظ وضعیت مکانی از استانداردهای بالایی بهره می‌برد، به نحوی که بازدیدکنندگان به هیچ وجه در هنگام توقف کنار کارگاهی خاص، بابت گرما یا ازدحام جمعیت به سختی نمی‌افتند.

جدا از موقعیت مناسب تالار خلیج فارس در چند بُعد دیگر می‌توان این بخش هنری را توصیف کرد. ابتدا از آثار این بخش شروع می‌کنیم. در این تالار هنرهای معرق، مشبک، تذهیب، نگارگری، منبت چوب، گل مرغ، میناکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، سرمه‌دوزی، قلم زنی و... به نمایش در آمده است. نکته با اهمیت این است که در هریک از این بخش‌ها سعی شده بهترین کیفیت‌ها به نمایش گذاشته شود.
کارگاه‌هایی موجود در این تالار هم به هنر معرق، نقاشی و آئینه کاری اختصاص پیدا کرده است. در بخشی که مربوط به نقاشی است استاد محمدرضا فرزانه مشغول به کار است. این نقاش نزدیک به 30 سال است که در هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای مشغول به کار است. وی در کارگاه خود مشغول خلق تابلویی است که در آن صحنه‌ای از عاشورا به تصویر کشیده شده است. صحنه شهادت حضرت علی اکبر(ع) و حضور سیدالشهدا(ع) بر بالین وی.

این نقاش قهوه‌خانه‌ای درباره حضور خود در نمایشگاه چنین می‌گوید: امسال پنجمین سالی است که در نمایشگاه حضور دارم، اما دوست دارم تا سال‌ها این موقعیت برایم فراهم باشد تا بتوانم در این نمایشگاه حضور پیدا کنم، چون تبعاتی که بابت حضور در محفلی قرآنی به من دست می‌دهد به روی کار و زندگیم تاثیر مثبت بسیار دارد. در ضمن به واسطه این نمایشگاه می‌توانم نقاشی قهوخانه‌ای را که رو به فراموشی است به مردم معرفی کنم.

پیوند نقاشی قهوه‌خانه‌ای با شمایل‌نگاری مذهبی

وی درباره ویژگی نقاشی قهوه‌خانه‌ای گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای پیوند بسیار نزدیکی با شمایل‌نگاری مذهبی دارد. ویژگی که قدمت طولانی دارد و ما آن را در پرده‌خوانی‌ها می‌توانیم به خوبی مشاهده کنیم. این شکل از نقاشی تا نیم قرن بیش ارتباط خیلی نزدیکی با مردم داشت، اما با آمدن هنر مدرن رو به فراموشی رفت، هرچند در سال‌های اخیر سعی شده به شکل جدی این هنر دینی و ملی تبلیغ شود.

در تالار خلیج فارس کارگاه دیگری هم وجود دارد که در آن استاد اسماعیل سرور، مشغول آئینه‌کاری بود. این استاد که 25 سال در هنر آئینه‌کاری مشغول است، کلمات قرآن را به روی آئینه نوشته، سپس آنها را بریده و به روی تابلو قرار می‌دهد. از نکات زیبای این هنر یکدستی خطوط است، چون با آئینه کلمات طولانی بدون اینکه شکسته و قطعه قطعه شوند به صورت متصل و یک پارجه بریده شده‌اند.

این هنرمند درباره هنر خود گفت: آئینه‌کاری را از کودکی دوست داشتم، به نحوی‌که وقتی به مساجد یا اماکن متبرکه که آئینه کاری داشت می‌رفتم مدت‌ها محو زیبایی‌های این هنر می‌شدم. از همان زمان تصمیم گرفتم که این هنر را فرا گیرم. همین تصمیم آینده مرا رقم زد و هم اکنون تمام زندگی من هنر آئینه‌کاری است. در ادامه زمانی که در آئینه‌کاری به تبحر لازم دست یافتم تصمیم گرفتم که کلام قرآن را محور کارهای خود قرار دهم، چون معتقدم هنر وقتی با کلام خدا پیوند بخورد زیبایی آن جاودانه خواهد شد.

وی تاکید کرد: من عشق خودم را در هنر قرآنی خلاصه کردم و زیاد در این حوزه به دنبال سود مادی نبودم، البته من از این راه امرار معاش می‌کنم، اما این دلیلی نیست که بخواهم هنرم را در مسیری دیگری غیر از قرآن ادامه دهم، چون احساسی که از آن می‌گیرم به من انرژی می‌دهد و زندگی را برایم زیبا می‌کند.

شنیدن این نوع اظهارنظرها به بیننده این امکان را می‌دهد که با دید بهتر و عاشقانه‌تری هنرهای قرآنی را مشاهده کند. برای مثال در جایی از تالار، اثر قلم‌زنی‌ زیبایی از قرآن وجود دارد که با رنگی طلایی مزین شده در جایی دیگر سرمه‌دوزی به چشم می‌خورد که در برگیرنده کلام الله است. آثار دیگری هم در این تالار به چشم می‌خورد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند که باید آن را دید و لذت برد.

دیگر بخش جذاب تالار خلیج فارس دستگاه بزرگی به ارتفاع دو متر است که دو نفر بالای آن مشغول به کار هستند. این دستگاه که زری‌بافی نام دارد، کارهای بسیار زیبایی با پارچه تولید می‌کند.

در انتهای کلام، تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدسی محلی است که در آن هم آثار از زیبایی‌های خاص بهره می‌برد هم این‌که موقعیت و فضا از استانداردهای لازم برخوردار است. در ضمن طراحی صحنه این بخش از نمایشگاه منطبق با الگوهای حرفه‌ای است. امری که اگر در تمامی بخش‌های هنری نمایشگاه لحاظ شود شاهد رونق بیشتر قسمت‌های هنری نمایشگاه خواهیم بود.

نمایشگاه قرآن تا بیست و سوم تیرماه از ساعت 18 تا 24 در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رهنما
|
-
|
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ - ۰۹:۲۰
0
0
ممنون از گزارشتون ممکنه با استاد فرزانه مجدد صحبت کنید همراه با عکس از نقاشی قهوه خانه ای
captcha