گشایش هر کتابخانه برافراشتن پرچم و عَلَم معرفت و رشد فرهنگی منطقه است
کد خبر: 1443666
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
حجت‌الاسلام حسن‌زاده:

گشایش هر کتابخانه برافراشتن پرچم و عَلَم معرفت و رشد فرهنگی منطقه است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه در دو سال اخیر شاهد جهش ویژه و بی‌نظیری در رشد و ارتقای کتابخانه‌های عمومی بوده‌ایم، گشایش هر کتابخانه عمومی را برافراشتن پرچم و عَلَمی از معرفت و رشد فرهنگی منطقه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز در آئین افتتاح کتابخانه عمومی شهید رسول احمدی در روستای سرگچ بخش آبژدان شهرستان اندیکا که چهارم شهریور در این شهرستان برگزار شد، گفت: در خصوص کتاب صبحت‌های زیادی شده و به گوش همگان رسیده است. اما اهمیت نقش کتاب و جایگاه آن در معارف دینی نیز بسیار پر اهمیت است. کتاب در معرفت دینی جایگاه بسیار رفیعی دارد؛ همه پیغمبران الهی معجزه داشتند اما بالاترین معجزات، معجزه وجود مقدس پیامبر عظیم‌الشان اسلام و کتاب آسمانی قرآن کریم است که در جهان، هیچ کتابی به عظمت و شان این کتاب وجود ندارد.

خطیب جمعه اهواز افزود: در قرآن آمده است که اگر قرآن را بر کوه‌ها نازل می‌کردیم کوه‌ها فرو می‌ریختند. همچنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «قرآن کریم ظاهری بسیار زیبا دارد و باطنی بسیار عمیق». و این بدان معنا است که در باب قرآن باید تدبر کرد و با دقت و حساسیت ویژه‌ای این کتاب بزرگ آسمانی را مطالعه کرد؛ چنانچه یکی از افتخارات شیعه و نظام جمهوری اسلامی ایران این است که امام بزرگوار ما و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یک متفکر بزرگ و با تدبیر بوده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه با تأکید بر تدبر در قرآن خاطرنشان کرد: ما باید قرآن را بخوانیم، در آیات قرآن تدبر کنیم و از اندیشه‌های دیگران نیز استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید استفاده از اندیشه‌های دیگران از طریق کتاب و فضایی مثل کتابخانه قابل استفاده و قابل انتقال است.

حسن‌زاده گفت: دو شهید بزرگوار انقلاب؛ شهیدان رجایی و باهنر شهیدان دولت؛ هردو از آموزش و پرورش به ریاست جمهوری وارد شدند و بدین معناست که خود در آموزش و پرورش اهل فکر، تعقل و تدبر بوده و به تربیت نسل آموزش‌دیده و نخبه همت گمارده بودند.

وی با اشاره به نامگذاری کتابخانه به نام شهید رسول احمدی از شهدای 8 سال دفاع مقدس اظهار کرد: استان خوزستان بیشترین رزمنده، بیشترین شهید و بیشترین فرمانده را در دوران دفاع مقدس داشته و شهدای بزرگواری مانند شهید علی هاشمی، شهید حسین علم الهدی و... را به این کشور و این انقلاب تقدیم کرده و این باعث افتخار استان خوزستان است. همچنین وجود فرماندهانی مانند محسن رضایی، علی شمخانی و دیگر فرماندهان استان که در زمان جنگ تحمیلی خودشان در خط مقدم حضور داشته‌اند و دوشادوش سربازان می‌جنگیدند افتخاری برای استان ما است.

امام جمعه موقت اهواز با تبریک جهش و رشد کتابخانه‌های عمومی به مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در دوسال اخیر شاهد جهش ویژه و بی‌نظیری در رشد و ارتقای کتابخانه‌های عمومی بوده‌ایم که این پیشرفت برای همه است اما کاری که توسط این عزیزان در نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شده جهشی بزرگ است؛ چرا که کاری که باید در 10 سال انجام می‌شد در 2 سال انجام شده است.

وی تأکید کرد: مسئولان کتابخانه‌ها باید جوانان و نوجوانان را جذب کتابخانه‌های عمومی کنند. باید از کتابهای ساده و روان شروع کرد و بعد به کتاب‌های بزرگ و عمیق رسید یعنی باید پله پله با جوانان و نوجوانان و دانش‌آموزان کار کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و شاهد ارتقاء فرهنگ مطالعه در استان باشیم.

حسن‌زاده گشایش هر کتابخانه عمومی را برافراشتن پرچم و عَلَمی از معرفت و رشد فرهنگی منطقه توصیف کرد و گفت: همه افرادی که در این دوران خدمتگزاران نظام مقدس هستند از همین کتابخانه‌ها و مکان‌های فرهنگی برخاسته و با پشتکار و حمایت مسئولان کتابخانه‌ها به اینجا رسیده‌اند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: افتتاح این کتابخانه در این منطقه از استان بسیار خوب و باعث مباهات است و مسئولیت بیشتری را برای مسئولان شهرستان ایجاد می‌کند؛ چرا که جوانان و نوجوانان باید در این کتابخانه حضور یابند و به پیشرفت کتابخانه و در برنامه‌های خوب و فرهنگی کتابخانه شرکت کنند تا مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی به فکر احداث کتابخانه دیگر در یکی دیگر از بخشهای اندیکا باشند.

وی در پایان گفت: کشور ایران و مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اهل منطق هستند، همانطور که می‌بینید کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که برای نابود کردن کفار و دشمنان باید با ایران همکاری کنند؛ چرا که کشور ما مقابل ظلم و ستم کوتاه نمی‌آید.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید اکبر موسوی امام جمعه اندیکا گفت: در سال جاری شاهد رشد و پیشرفت کشور در عرصه اقتصادی و فرهنگی هستیم و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان این کشور برای ما ایجاد کرده‌اند نتوانست قطار پیشرفت این مملکت را از حرکت بازدارد و با سرعت خوبی این قطار در حال حرکت رو به جلو است.

موسوی با بیان اینکه امروز در گوشه‌ای از این کشور این قطار پیشرفت در عرصه فرهنگی در حال حرکت است، افزود: امروز شاهد افتتاح کتابخانه و مرکز فرهنگی در این بخش از شهرستان اندیکا هستیم. با افتتاح این کتابخانه شاهد تحولات عظیم فرهنگی در این روستا خواهیم بود و بیشترین سود را جوانان و نوجوانان و کودکان منطقه خواهند برد و به یک بینش و معرفت عمیقی در زمینه‌های دینی و علمی خواهند رسید.

همچنین لفته منصوری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در این مراسم گفت: بسیار خوشحالیم که در همه مناطق استان خوزستان شاهد این تحولات فرهنگی بزرگ هستیم. مردم بختیاری این مناطق خصلت‌های خوب زیادی دارند از جمله یکی از آنها وحدت ملموس و روشن و اتحاد بین مسئولان این شهرستان است.

وی گفت: همه مسئولان اعم از فرماندار و امام جمعه و دیگر مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای فرهنگ عمومی منطقه در تلاش هستند و دیگر اینکه حضور پررنگ عشایر بختیاری در این گونه مراسمات فرهنگی نشان دهنده صفا، صمیمیت و پاکی مردم بختیاری است که باعث افتخار استان خوزستان هستند.

وی افتتاح کتابخانه عمومی شهید رسول احمدی را در شهرستان اندیکا از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: امروز چهارمین کتابخانه عمومی در شهرستان اندیکا و دویست و شانزدهمین کتابخانه عمومی استان خوزستان در این بخش از استان افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: کتابخانه متعلق به مردم این منطقه به ویژه جوانان و نوجوانان است که باید با استفاده از این کتابخانه مدارج ترقی و پیشرفت را طی کرده و به مقامات بالای علمی و معنوی برسند و در خدمت کشور درآیند.

در ادامه عبدالحمید فخاری‌مقدم، فرماندار اندیکا با بیان اینکه فرهنگ منشا همه خوبی‌ها و پیشرفت‌ها است، گفت: اگر در هر منطقه فرهنگ اصلاح شود بر دیگر شاخص‌های منطقه نیز تاثیرات بسزایی دارد. کتابخانه‌های عمومی جزء زیربنایی‌ترین مسائل فرهنگی در هر منطقه هستند که به عموم مردم خدمات رسانی می‌کنند و خدمات مفید و خوبی را ارائه می کنند و نیاز است در این بخش سرمایه گذاری‌های بیشتر و ویژه‌ای صورت پذیرد.

گفتنی است، ساختمان کتابخانه عمومی شهید رسول احمدی توسط هیئت امنای مسجد چهارده معصوم روستای سر گچ اهدا شده و از محل اعتبارات اداره کل کتابخانه‌های عمومی تجهیز و راه اندازی شده است.

captcha