نماد‌های دینی در معماری شهری احیا شود
کد خبر: 1449618
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳
حجت‌الاسلام مقدم:

نماد‌های دینی در معماری شهری احیا شود

گروه اجتماعی: معاون آموزشی حوزه‌های علمیه آذربایجان‌ غربی بر ضرورت احیای نمادهای دینی و اسلامی در معماری شهری توسط مسئولان برای برخورداری از شهری با مصادیق و فرهنگ دینی تأکید کرد.

حجت‌الااسلام حبیب مقدم، معاون آموزشی حوزه‌های علمیه آذربایجان‌ غربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از آذربایجان‌ غربی، با اشاره به اهمیت استفاده از نمادهای دینی در شهرسازی، اظهار کرد: استفاده از نماد‌های دینی در معماری شهری بیانگر فرهنگ و تمدن جامعه اسلامی کشورمان به سایر کشورها و نسل‌های آینده است.

وی ادامه داد: کشور ایران دارای جامعه دینی و مسلمان است که مردم آن با قرآن کریم و آموزه‌های دینی تعلیم و تربیت می‌شوند که ضرورت به‌کارگیری دیدگاه‌ها و نظرات دینی در مسائل و کار‌های جامعه اجتناب‌ناپذیر است.

اهمیت رعایت اساس و مبانی دینی در شهرسازی

مقدم به اهمیت رعایت اساس و مبانی دینی در شهرسازی اشاره کرد و افزود: اصول و موازین شرعی باید در کلیه مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، وضع قوانین و دستورات، شهرسازی و معماری بنا‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان مدنظر باشد.

وی اظهار کرد: به‌کارگیری نشانه‌ها و نماد‌های دینی در معماری و فرهنگ جامعه امری مهم در معرفی ایران اسلامی به سایر ملت‌ها است، باید در راستای نمایانگر شدن نماد‌های دینی در سطح جامعه فعالیت کنیم، به طوریکه زمانی که شخصی وارد کشور، شهر و محل زندگی ما می‌شود کاملاً برای او ملموس باشد که این شهر مکانی اسلامی است و دارای مردمی پایبند به اصول اسلامی‌اند.

مقدم بیان کرد: با استفاده از نماد‌ها و معماری اسلامی در جامعه، نسل آینده را از تاریخ، فرهنگ و تمدن این خطه از زمین خاکی و مردمانی که روزگاری در این مکان زندگی می‌کردند آگاه می‌سازیم و کسانی که فرهنگ کشور ما را مطالعه خواهند کرد با قرائن و شواهد بدانند که ایران کشوری اسلامی با مردمانی مسلمان است.

وی به ساختمان‌ها و آثار تاریخی موجود از دوره‌ها و تمدن‌های گذشتگان اشاره کرد و گفت: هر دوره از تاریخ دارای فرهنگ، تمدن و معماری منحصر به فرد و خاص آن دوره است که پِژوهشگران با تحقیق و مطالعه در مورد قدمت ساختمان‌ها و سبک معماری آن دوره قادر به تشخیص قدمت و فرهنگ جوامع هستند، پس معماری در شهرسازی امری مهم و تأثیر‌گذار بر معرفی جامعه است.

مقدم، با تأکید بر اسلامی بودن کشورمان افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای ملتی مسلمان و دارای فرهنگی ایرانی ـ اسلامی هستند، بنابر‌‌این با تلاش و همت مؤمنان مسلمان، شاهد انتقال تاریخ، فرهنگ و تمدن کشورمان به نسل‌های آینده می‌شویم.

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه آذربایجان‌ غربی در پایان گفت: دین مبین اسلام در تمامی حوزه‌ها صاحب سخن و پیشرو در امور است و بهترین الگو برای رسیدن به کمال و سعادت بشری است که با بهره‌گیری از فرهنگ‌دینی می‌توان شاهد معماری نوین و زیبای اماکن و ساختمان‌ها شد.

captcha