بی‌توجهی به مباحث معرفتی، مجالس مذهبی را بی‌اثر می‌سازد
کد خبر: 1455190
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز:

بی‌توجهی به مباحث معرفتی، مجالس مذهبی را بی‌اثر می‌سازد

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام طاهری با تأکید بر لزوم استفاده از مداحان دارای معرفت دینی، گفت: موج‌آفرینی در مجالس مذهبی بدون توجه به مباحث معرفتی مانند حباب روی آب است که وقتی به ساحل می‌رسد، از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در پاسخ به اینکه چرا برخی جلسات مذهبی تنها موج‌آفرینند و آموزش‌ها و ترویج و تبلیغ ارزش‌های دینی و مکتب نورانی اهل بیت(ع) به‌صورت ریشه‌ای در این جلسات صورت نمی‌گیرد؟ گفت: البته موج‌آفرینی در جلسات مذهبی بد نیست بلکه خوب هم هست اما در این مسئله متأسفانه مقداری از مباحث معرفتی فاصله گرفته‌ایم.

مداحان کم‌اطلاع از مسائل دینی؛ عامل فاصله مجالس مذهبی از مباحث معرفتی
وی افزود: علت این امر نیز فعالیت برخی از مداحانی است که بعضا‌ً هیچ اطلاعات عمیق و دقیقی از مسائل دینی ندارند و تنها تلاش می‌کنند تا موج‌آفرینی کنند؛ لذا خیلی به‌دنبال اینکه از مبانی و دستورات دین بهره ببرند، نیستند.
حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه برخی‌ها تنها می‌خواهند با صدا مردم را مشغول کرده و موج ایجاد کنند و جلسه مذهبی خود را به پایان برسانند، گفت: برای برطرف کردن این مشکل لازم است که از سوی نهادهای فرهنگی و مذهبی مربوطه یک سری آموزش‌های ضمن مداحی برای آنان گذاشته شود.
رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز گفت: ما در گذشته دچار چنین مشکلاتی نبودیم زیرا با نگاه به تاریخ در می‌یابیم که در گذشته برخی مداحان خوب، با سواد، اهل مطالعه و آشنا با روایات و احادیث اهل بیت(ع) در جلسات مذهبی برنامه اجرا می‌کردند و معمولاً جلسات مذهبی نیز با مباحث معرفتی برپا می‌شد.

برپایی مجالس معرفتی موجب قوی شدن پایه‌های دینی مردم می‌شود
وی ادامه داد: این مسئله موجب شد که افراد جامعه نیز از نظر ریشه‌ای دارای پایه قوی باشند اما وقتی که بنا شد افرادی که مطالعه چندانی در دین ندارند، بخواهند مداحی کنند، طبعاً تنها به‌دنبال موج‌آفرینی خواهند بود که این موج‌آفرینی بدون توجه به مباحث معرفتی مانند حباب روی آب است که وقتی به ساحل می‌رسد،‌ می‌ترکد و از بین می‌رود.
حجت‌الاسلام طاهری همچنین در پاسخ به اینکه چرا در برخی محافل و مجالس دینی، برنامه‌های سوری، شعاری و مداحی بر وعظ و منبر و گفتمان‌های معرفتی ترجیح داده می‌شود؟ گفت: علت این مسئله به جوسازی‌هایی باز می‌گردد که از سوی افرادی که هیچ اطلاعی از دین ندارند، انجام می‌شود.

لزوم حضور روحانیان در مجالس مذهبی
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز ابراز کرد: واقعیت این است که در گذشته در مراسم و محافل‌های مذهبی و دینی از افراد روحانی دعوت به‌عمل می‌آمد تا سخنرانی کنند اما متأسفانه کسانی که آشنایی عمیقی با دین و مکتب اهل بیت(ع) ندارند، تلاش می‌کنند تا کم کم رنگ حضور علما و روحانیان را در مجالس کم کنند و تنها به شورآفرینی در مجالس مذهبی اکتفا کنند.
وی با بیان اینکه کسانی که با دین زاویه دارند چنین قضایایی را مدیریت می‌کنند، بر لزوم حضور و سخنرانی علما و روحانیان در مجالس مذهبی تأکید کرد و گفت: همان‌طور که آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز فرمودند باید در مراسم‌ مذهبی خود اجازه حضور روحانیان دهیم تا سخنرانی کنند.
حجت‌الاسلام طاهری اظهار کرد: این مسئله به‌ویژه باید در جلسات خانگی و مساجد مورد توجه قرار گیرد و باید در این مجالس از روحانیت استفاده شود و کم کم زمینه برپایی جلسات معرفتی بیشتری فراهم شود و اگر این مسئله در جامعه ما مقداری کم‌رنگ شده به‌وسیله این راهکار، پررنگ شود.

captcha