دومین دوره طرح آموزش نماز اصناف «منهاج» در قم آغاز شد
کد خبر: 1455370
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹

دومین دوره طرح آموزش نماز اصناف «منهاج» در قم آغاز شد

کانون خبرنگاران نبأ: مراسم افتتاحیه دومین دوره طرح آموزش نماز اصناف با عنوان «طرح منهاج» روز دوشنبه، هفتم مهرماه در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، مراسم افتتاحیه دومین دوره طرح آموزش نماز اصناف با عنوان «طرح منهاج» روز دوشنبه، هفتم مهرماه با حضور جمعی از رؤسا و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های اتاق اصناف قم در نمازخانه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احسانی، مدیر ستاد اقامه نماز استان قم در این مراسم طی سخنانی با اشاره به نقش نماز و رزق حلال در زندگی فردی و اجتماعی گفت: نماز، تجدیدنظر هر روزه در باورها و گرایش‌هاست. برای دعوت دیگران به نماز در درجه اول باید به نیت خود توجه کنیم.

وی با بیان اینکه اگر باور کنیم که همیشه در محضر خالق بزرگ عالم هستیم از تندگویی، پرخاشگری، عصبانیت و بی‌ادبی پرهیز می‌کنیم، افزود: نماز مؤثر پاسخ کاملی است به نیاز فطری انسان مبنی بر پرستیدن کمال مطلق. در وادی توحید ترس، کینه، دروغ، نفرت، پستی و زشتی جایی ندارد. نماز دستورالعمل زندگی مسلمان و نگهدارنده او از سقوط و ابتذال است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان قم اظهار کرد: نماز که ارتباط آگاهانه و عاشقانه با خداوند است موجب افزایش اعتماد به نفس در نمازگزار می‌شود. نمازگزار مهدی‌باور واقعی قادر به مهار دست، زبان و افکار خویش است. مضامین و الفاظ نماز با خمیر «ما» است نه «من»، و این یعنی رسیدن به سازگاری، تفاهم اجتماعی و اخلاقی و خروج از فردیت و خودخواهی.

احسانی ادامه داد: «ید واحده» شده یعنی اشخاص تنها به فکر خود، خانواده و حتی شهر و کشور خویش نباشند بلکه به فکر اهتمام امور مسلمانان و مظلومان جهان نیز باشند. با رفتن به مسجد احساس تنهایی، غریبی و بی‌کسی از بین می‌رود و به احساس تعلق به گروه و جمع‌ها که یک نیاز روحی و روانی است پاسخ داده می‌شود.

وی با اشاره به آیه 152 سوره مبارکه بقره، گفت: دل، پایگاه نفس آدمی است و آن‌گاه که دل آرام گیرد نفس انسان نیز اطمینان پیدا می‌کند و زندگی انسان و خانواده‌اش از صفا و صمیمیت موج می‌زند و مالامال از نور خداوند می‌شود.

همچنین در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظمی، کارشناس مرکز تخصصی نماز بیان کرد: «اِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» به یقین کارهاى نیک و شایسته اثر زیانبار کارهاى بد را از میان می‌برد و نماز یکی از برترین حسنات ممتاز است. نماز موجبات تحقق وحدت را در شخصیت آدمی و انسجام خانوادگی فراهم می‌آورد. نماز باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود و نمازگزار خود را بسان قطره‌ای می‌داند که با دریا پیوند خورده است. نماز برترین جلوه‌های عشق را به نمایش می‌گذارد و نمازگزار چون به شکرگزاری معبود می‌پردازد نمی‌تواند نسبت به مخلوق خدا که جلوه‌های دیگر خالق هستند شاکر نباشد.

وی با بیان اینکه تواضع در مقابل خالق رمز کمال آدمی است و انسان برخوردار از کمال در همه جا، از جمله محیط خانواده احترام دیگران را پاس می‌دارد، اظهار کرد: استرس ناشی از بندگی غیر خدا آدمی را می‌آزارد پس به جای توسعه زندگی سراغ توسعه بندگی برویم. امام خامنه‌ای(مدظله العالی) سکان عظیم کشتی جامعه بزرگ اسلامی را با الهام از قرآن و عترت در جهان بحران‌زده معاصر هدایت کرده و با جدیت تمام وجود پربرکت خویش را وقف خدمت به اسلام بزرگ و مسلمین عالم کرده‌اند.

کارشناس مرکز تخصصی نماز گفت: نماز جماعت از استجابت و قرب خاصی برخوردار است و نتیجه و محصول آن ایجاد وحدت، تفاهم، یکدلی و همکاری داوطلبانه بر اساس محبت است. نوزاد طلای ناب و زمین بکر است. خداوند سرشت مولود را بر توحید و خداگرایی آفریده و این خانواده است که با تربیت شخصیت او را شکل می‌دهد. از اینکه در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ او اقامه می‌گویند متوجه می‌شویم که روح کودک از زمان تولد تأثیرپذیری دارد. گفتار و رفتار ما بر صفحه جان نوزاد نقش می‌بندد چه خوب است در مساجد ما محلی مناسب برای مراسم اذان و اقامه در گوش نوزاد مهیا شود تا روح نوزاد با خانه خدا پیوند بخورد.

حجت‌الاسلام کاظمی بر اساس آیه 39 و 40 سوره ابراهیم بیان کرد: والدین باید در اندیشه نماز نسل آینده باشند و شکر نعمت فرزند پیوند زدن او با خداست. یکی از آثار گران‌بهای شیعه رساله حقوق امام سجاد(ع) است که در مورد حق نماز، حق فرزند بر پدر مطالب ارزنده‌ای بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیه 17 سوره لقمان در تربیت دینی ابتدا اعتقادات و سپس دستورات عملی باید آموزش داده شود، افزود: در تربیت باید سوز، سواد، سلیقه، عشق و انگیزه باشد. درکنار رابطه با خدا باید رابطه با مردم را توصیه کرد؛ به نوجوانان باید جرأت و شخصیت داد تا در امور مشارکت کنند. نمازگزار واقعی نسبت به جامعه متعهد و مسئول است.

کارشناس مرکز تخصصی نماز اظهار کرد: افراد دور از قرآن سطحی‌‌نگر و بسیار زودباور هستند و به راحتی می‌توان فضای ذهنی آنها را اشغال کرد و زمام اندیشه‌شان را به دست گرفت. زودباوری و دیرباوری از یک جنس هستند و هر دو روی یک سکه هستند یعنی یا واقعیت را نمی‌پذیریم و یا اینکه همه چیز را با راست و دروغش می‌پذیریم و این در واقع تحریفی از شناخت محیط خودمان و تحریف اطلاعاتی است که به مغز می‌رسد؛ در مثال زودباوری می‌توان به مسئله بیماری شایعه و غیبت اشاره کرد که نماز راه درمان آن است.

وی با تأکید بر اینکه با گفتن اذان در خانه برکت بیاورید، افزود: نغمه ملکوتی اذان سرودی است آسمانی، شعاری موزون، کوتاه، پرمحتوا و سازنده. پایه‌های اعتقادی، اعلان و جهت‌گیری عملی مسلمانان است که باعث طرد شیاطین و نزول فرشتگان به زندگی است.

کارشناس مرکز تخصصی نماز ادامه داد: فرزندان را باید با نماز قضا آشنا کرد. تمرین نماز قضا در احکام شرعی سفارش شده است؛ زمانی که به هر دلیل نماز فرزندان ترک می شود، نمازشان را در خارج وقت به‌صورت قضا بخوانند. پیامبر اسلام(ص) از آوردن بچه‌ها به مسجد نهی نمی‌فرمودند. وای بر پدرانی که هیچ یک از احکام و واجبات و فرایض دینی را به فرزندشان نمی‌آموزند و گاهی هم متأسفانه ممانعت می‌کنند.

حجت‌الاسلام کاظمی گفت: برای بیمه کردن نسل نو حضور فعال و با نشاط آنها را در محافل دینی و قرآنی پررنگ کنید. مسجد خانه خدا و محل اجتماع خلق خداست. مؤمن در مسجد مثل ماهی در آب و منافق در مسجد مثل پرنده در قفس است. با اذان فرشتگان در خانه ما اقامت و شیاطین‌ مهاجرت می‌کنند.

وی با تفسیر آیه 45 سوره بقره یادآور شد: هر وقت برای امامان معصوم(ع) مشکل روحی و یا ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و مادی پیش می‌آمد وضو گرفته و از نماز کمک می‌گرفتند. والدین بیش از آنکه نگران وضع مادی خانواده باشند باید به فکر معنویت و نماز آنان باشند. پرورش نسل نمازگزار نیازمند برنامه‌ای مستمر است و والدین بهترین الگوی فرزندان در آداب دینی هستند.

captcha