عرفه؛ روز اعتراف به گناهان و معرفت به خدای متعال
کد خبر: 1456635
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹

عرفه؛ روز اعتراف به گناهان و معرفت به خدای متعال

گروه اجتماعی: عرفه روز اعتراف به گناهان و معرفت به خدای متعال است و یکی از مهم‌ترین اعمالی که برای این روز مورد تاکید قرار گرفته قرائت دعای عرفه است که از سوی وجود مقدس حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) نقل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، نهم ذی‌الحجه را روز عَرَفه گویند، این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است، گرچه عید نامیده نشده اما هم‌چون عید خوانده شده است، از سوی دیگر از آن‌جا که امام سوم شیعیان حرکت خود را به‌سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد، برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همچنین زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شده است. «دعای امام حسین(ع) در روز عرفه» از مهم‌ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود.

درباره نام‌گذاری این روز به عرفه آمده است: جبرئیل هنگامی‌که مناسک را به حضرت ابراهیم(ع) می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت؟» و او پاسخ داد «آری»؛ لذا به این نام خوانده شد و نیز گفته‌اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن‌ را جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد؛ چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

از جمله اعمال شب و روز عرفه می‌توان به قرائت هزار مرتبه تسبیحات عشر ـ که در اعمال روز عرفه آمده است ـ و همچنین زیارت امام حسین(ع) و غسل، خواندن نماز توبه، روزه گرفتن، نماز مخصوص، تسبیحات حضرت رسول(ص)، ذکر صلوات از حضرت صادق(ع)، خواندن دعای ام‌داوود، خواندن دعاهای روز عرفه از جمله «دعای امام حسین(ع) در روز عرفه» و «دعای مشلول»،  دعای آخر روز اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با گرامی‌داشت روز عرفه، نسخه پیامبر گرامی اسلام(ص) برای افزایش اعمال نیک و از بین بردن آثار گناه را را سجده‌های طولانی دانست و افزود: شب عرفه شب سجده‌های طولانی است و در این شب با گذاشتن پیشانی و گونه‌ها روی زمین و زمزمه «العفو» از یک‌سو اعمال نیک ما زیاد و از سوی دیگر گناهان ما محو می‌شود.

وی از روز عرفه به‌عنوان روز اعتراف به گناهان و معرفت به خدای متعال یاد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اعمالی که برای روز عرفه مورد تأکید قرار گرفته دعای عرفه است که از سوی وجود مقدس حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) نقل شده است.

حجت‌الاسلام میرعمادی با بیان این‌که ما باید با دعا انس بگیریم و دعا برکات و آثار فراوانی دارد، اضافه کرد: دعا در وجود انسان حالت معنوی ایجاد کرده و انسان را از خود خواهی، خودپرستی و هواپرستی خارج و خداپرستی را در وجود انسان تقویت می‌کند.

وی با بیان این‌که دعا قیامت را به یاد انسان می‌آورد و رابطه انسان با خدا را تقویت می‌کند، افزود: باید قدر دعا و روز عرفه را بدانیم و هر چه می‌خواهیم از خدا در روز عرفه بخواهیم.

میرعمادی با اشاره به محتوای غنی دعای عرفه اظهارکرد: این دعا از جمله ادعیه سفارش شده در روایات مختلف بوده که سراسر درس خداشناسی است.

وی ادامه داد: در روایات آمده است امام حسین(ع) در صحرای عرفات این دعا را خواندند در حالی‌که قطرات اشک مانند سیل بر گونه مبارک آن حضرت جاری بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که هر چه می‌خواهید از خداوند در روز عرفه بخواهید، به روایتی از امام زین‌العابدین(ع) در این زمینه اشاره کرد و افزود: امام چهارم(ع) شیعیان در روز عرفه، مردى را مشاهده کرد که از دیگران طلب کمک می‌کند که حضرت به او فرمود: واى بر تو! در چنین روزى از غیر خدا طلب حاجت مى‌کنی؟ روز عرفه چنان عظمت دارد که امید است حتى جنین‌هاى در شکم مادر از برکت آن به سعادت برسند.

حجت‌الاسلام میرعمادی در بخش دیگری از سخنان خود به‌مناسبت عید قربان و ماجرای امتحان حضرت ابراهیم(س) برای قربانی کردن فرزندش اشاره و بیان کرد: بعد از این‌که حضرت ابراهیم(ع) دستور خداوند را اجابت کرد و خواست فرزندش را قربانی کند خداوند خطاب به او فرمود که ابراهیم تو در این امتحان پیروز و بر هوای نفس غلبه کردی و نیازی به قربانی کردن فرزندت نیست.

وی از عید قربان به‌عنوان روز غلبه بر شیطان و عید بندگی، ایثار و از خودگذشتگی یاد کرد وافزود: عید قربان روز شکست شیطان درون و برون و روز شکست هوای نفس است.

امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به اعمال عید سعید قربان از جمله قربانی کردن و اقامه نماز عید، اضافه کرد: عید قربان یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان بوده و برپایی نماز عید قربان بسیار مهم است به‌طوری‌که ثواب آن به مانند ثواب عید سعید فطر است.

حجت‌الاسلام میرعمادی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مردم به اقامه نماز این عید کم‌توجه هستند از آحاد مردم خرم‌آباد دعوت کرد که برای اقامه نماز عید سعید قربان در ساعت هشت صبح در مصلای الغدیر حضور پیدا کنند.

captcha