ضرورت برگزاری آزمون صحیح‌خوانی قرآن قبل از مسابقات قرآن دانشجویان
کد خبر: 1457322
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
داور ترکیه‌ای صوت و تجوید تأکید کرد:

ضرورت برگزاری آزمون صحیح‌خوانی قرآن قبل از مسابقات قرآن دانشجویان

گروه بین‌الملل: حضور برخی متسابقان با قرائت‌های ضعیف در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شایسته این رقابت‌ها نیست و برگزاری آزمون صحیح‌خوانی قرآن قبل از برگزاری مسابقات راه‌کاری برای حل این مشکل است.

«اسحاق دانش»، قاری بین‌المللی و برجسته ترکیه، حافظ کل قرآن این کشور و داور رشته صوت و تجوید پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: من پیشنهاد می‌کنم قبل از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، آزمونی در زمینه صحیح‌خوانی آیات قرآن از متسابقان گرفته شود، و افرادی که دارای تلاوت ضعیف هستند، اجازه مشارکت آنان در سطح رسمی مسابقات داده نشود.
مسابقات دانشجویان مسلمان؛ حرکتی برای انس بیشتر جوانان با قرآن
وی در ادامه برگزاری رقابت‌های قرآنی خاص دانشجویان مسلمان را اقدامی هدفمند و ارزشمند خواند و گفت: این رخداد عظیم قرآنی حرکتی در جهت تشویق جوانان به تلاوت و حفظ قرآن کریم و انس با این کتاب الهی و تدبر در مفاهیم و آموزه‌های قرآن است.
آگاهی‌بخشی به جوانان نسبت به مبانی فکری تکفیری‌ها
اسحاق دانش با اشاره به چالش‌های کنونی جهان اسلام از جمله گسترش نفوذ جریان‌های تکفیری و تروریستی در منطقه و خطراتی که متوجه جوانان است، گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان فرصتی ارزشمند برای آگاهی‌بخشی به جوانان نسبت به مبانی فکری و اعتقادی این جریان‌ها است، و مسئولان برگزاری مسابقات باید حتما نشست‌ها و سمینارهایی برای آگاهی‌بخشی به جوانان در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.
این قاری برجسته ترکیه در ادامه انس بیشتر جوانان با قرآن کریم و ایجاد انگیزه میان آنان برای حفظ این کتاب الهی و گردآوری آنان حول سفره قرآن را از دستاوردهای مهم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان دانست و گفت: وقتی جوانان قرآنی شرکت‌کننده در این مسابقات، تلاوت زیبا و دلنشین قراء برجسته را گوش می‌دهند، می‌کوشند که تلاوت خود را به سطح قرائت قراء برتر برسانند و آن‌ها می‌توانند در حاشیه این مسابقات به تبا‌دل‌نظر تجربیات و توانمندی قرآنی خود در این رخداد عظیم قرآنی بپردازند.
برخی کشورهای متسابقینی با تلاوت ضعیف به مسابقات اعزام می‌کنند
اسحاق دانش ضمن ارائه پیشنهاداتی گفت: من پیشنهاد می‌کنم قبل از برگزاری این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، از تمام شرکت‌کنندگان این مسابقات، آزمون صحیح‌خوانی تلاوت قرآن گرفته شود، چرا که برخی از کشورها قاریان و حافظان خود را با وجود این که سطح تلاوت ضعیفی دارند برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعزام می‌کنند.
وی اضافه کرد: برگزاری این آزمون مقدماتی سبب می‌شود، متسابقینی در این مسابقات حضور داشته باشند که از قرائت سطح بالایی برخوردار باشند و تلاوت آن‌ها نیز برای تماشاگران جذاب باشد.
اسحاق دانش اظهار داشت: همچنین، برخی از قاریان و حافظانی که به کشورهای مختلف برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعزام می‌شوند، با توجه به تغییرات آب و هوایی و عدم سازگاری آن‌ها با محیط در هنگام برگزاری مسابقات معمولا بیمار شوند که این امر سبب می‌شوند شانس کسب مقام در مسابقات را از دست بدهند، بنابراین یکی از خدماتی که برگزارکنندگان و مسئولان برگزاری مسابقات به متسابقین می‌توانند ارائه دهند، داشتن کادر پزشکی مجرب است.
وی در ادامه انتخاب نفرات برتر براساس ذوق وعلاقه‌ شخصی داوران را یکی از معضلات کنونی مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای اسلامی دانست و گفت: داوران در انتخاب نفرات برگزیده باید عدالت را رعایت کنند و براساس اصول قرائت و حفظ نفرات برتر را انتخاب کنند و در رشته قرائت ملاک داوران فقط تلاوت زیبا نباشد، بلکه باید رعایت احکام تجوید و سایر مسائل مربوط به قرائت مدنظر داوران قرار گیرد. 
اسحاق دانش در پایان ابراز امیدواری کرد که مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بتواند قاریان بزرگی به جهان اسلام معرفی کند و این مسابقات از اهتمام بیشتری از سوری رسانه‌های جهان اسلام برخوردار باشد.

captcha