ایام محرم؛ فرصتی استثنایی برای تغییر نام/ برای فرزندان خود چه نامی بگذاریم؟
کد خبر: 1464044
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲

ایام محرم؛ فرصتی استثنایی برای تغییر نام/ برای فرزندان خود چه نامی بگذاریم؟

گروه اجتماعی: مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی از تغییر نام‌ به‌مناسبت ایام محرم و سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در اسرع وقت خبر داد.

یه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اسلام به‌عنوان‌های پسندیده و نام‌های خجسته و مناسب در نام‌گذاری‌ها توصیه فرموده است. پروردگار متعال نیز در سوره حجرات از به‌کارگیری القاب ناپسند نهی فرموده و نام و عنوان ناپسند دادن را نتیجه سقوط اخلاقی و تباهی درونی دانسته است.

نام‌گذاری پدیده‌ها و موجودات در عالم آفرینش از همان نخستین رابطه‌های انسان با جهان آغاز شده است. نا‌م‌ها درتکوین شخصیت انسان تأثیری شگرف و انکارناپذیر دارند. نام نیکو می تواند انگیزه نیکوکاری و گرایش به سمت الگوهای مطلوب را در فرد ایجاد کند و نام گذاری های تحقیر آمیز و نکوهیده ممکن است منجر به گرایش‌های منفی، انزوا، انتقام و پرخاشگری شود.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند «اولین بخشش و عنایت شما به فرزندانتان، انتخاب نام نیکو است». حضرت علی(ع) نیز فرمودند «و حق فرزند بر پدر این است که نام نیکو برای او برگزیند و ادبش را نیکو سازد و قرآن به او بیاموزد».

در سیره و رفتار پیشوایان نیز همواره به کاربرد نام و کنیه مناسب سفارش شده است. چه‌بسا پدران و مادرانی که هنگام اظهار محبت به فرزندانشان نام‌هایی نامناسب و زشت به آن‌ها می‌دادند، ائمه بزرگوار آن‌ها را از این کار بازمی‌داشتند و سفارش به نام نیکو نهادن می‌کردند.

در مجمع‌البحرین از معصوم(ع) نقل شده است که فرمودند «حَقُّ المؤمِن عَلی اَخیهِ اَن یُسمیه بِاَحَبَّ اَسمائه»، یعنی حق مؤمن بر برادرش این است که او را به بهترین نام‌ها و زیباترین کنیه‌ها نام‌گذاری کند. به همین دلیل رسول اکرم(ص) فرمود «کسی که چهار فرزند بیاورد و هیچ کدام را به اسم من نام‌گذاری نکند، به من جفا کرده است».
 

یزدان خسروی، مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: نام بر اثر تکرار و القا در شکل‌گیری شخصیت و رفتار انسان تأثیر شگرفی دارد و چه بسا نام و عنوان بر یک شخص، شهر، ملت، کوچه و خیابان به نوعی همسان سازی منجر شود.

وی افزود: این اداره به‌مناسبت ایام محرم و سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع)  آماده تغییر نام آقایانی که نام‌های قابل تغییر دارند را به نام‌های حسین، ابوالفضل، عباس، محمد و علی در اسرع وقت است.

این مقام مسئول دلیل این اقدام را ارج نهادن به مقام شامخ، والا و ارزشمند امام حسین(ع) و خاندان مکرم آن بزرگوار عنوان و اعلام کرد آقایانی که طبق نظر کمیته نام ثبت احوال استان نامشان قابل تغییر باشد می‌توانند با تکمیل مدارک مورد نیاز در اسرع وقت نام خود را به نامهای یاد شده تغییر دهند.

خسروی در ادامه تعداد  تغییر نام از ابتدای سالجاری  تا پایان مهرماه را  603 مورد اعلام کرد و افزود: این امر نشانگر کاهش 603 پرونده از دستگاه قضایی استان است.

وی ادامه داد: تعداد تغییر نام در هفت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 و6 دهم درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان در پایان با اشاره به اینکه تغییر نام (افراد بالای 15 سال) و تغییر نام خانوادگی(افراد بالای 18 سال) نامناسب فقط یک بار در طول زندگی فرد امکان‌پذیر است، یادآور شد: متقاضیان جهت تغییر نام و نام خانوادگی خود نهایت دقت و وسواس را داشته باشند که در صورت موافقت کمیته‌های نام و نام خانوادگی، دیگر تغییر آن‌ها برای فرد متقاضی امکان‌پذیر نیست.

captcha