شیخ بهایی؛ پیشگام عرصه معماری اسلامی ـ ایرانی
کد خبر: 1472200
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک بیان کرد:

شیخ بهایی؛ پیشگام عرصه معماری اسلامی ـ ایرانی

گروه هنر: رحیمی از شیخ بهایی به‌‌عنوان پیشگام در عرصه معماری اسلامی ـ ایرانی نام برد و افزود: وی در زمینه معماری اسلامی خدمات ارزنده‌ای را ارائه داده است که از مهم‌ترین آنان می‌توان به ساخت مسجد امام و حمام شیخ بهایی اشاره کرد.

محمدامین رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به سالروز ولادت شیخ بهایی، گفت: بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی از دانشمندان و اندیشمندان قرن دهم و یازدهم هجری است که در زمینه‌های علمی تلاش فراوانی کرده است.

وی با بیان این مطلب که پدر وی یکی از علمای جبل‌عامل لبنان است و با توجه به فشارهای اعمال شده از سوی حاکمان وقت به شیعیان لبنان به ایران مهاجرت کرد، افزود: در زمان صفویه ایران مهد تربیت دانشمندان و اندیشمندان بود از این رو علمای شیعه که از سوی حاکمان مورد فشار و تهدید قرار می‌گرفتند به ایران سفر می‌کردند.

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه شیخ بهایی از محضر اساتیدی چون پدر بزرگوارشان و میرفندرسکی بهره برده است، اظهار کرد: این عالم برجسته شیعی در دامان این بزرگان رشد و پروش یافته و به مقامات عالیه علمی دست یافت.

وی تبحر و علم شیخ در علومی همچون فقه، عرفان و فلسفه را قابل توجه عنوان کرد و گفت: او در مباحث بیان شده و شعر ذائقه و هوش سرشاری داشت و از بزرگان شعری همچون مولانا تأثیر گرفته است.

رحیمی همچنین به آثار شیخ نیز اشاره کرد و افزود: طبق تحقیقات انجام شده از این عالم و فیلسوف بیش از 88 رساله و کتاب به یادگار مانده که مورد توجه بسیاری از علمای شیعی و سنی در رشته‌های مختلف قرار گرفته است.

وی در ادامه سخنان خویش ضمن اشاره به این مطلب که شیخ در ریاضی و نجوم نیز ید طولایی دارد، اظهار کرد: تسلط وی در بحث مهندسی و معماری نیز قابل توجه بوده است و هنوز هم از بهترین نمونه‌ها به شمار می‌رود که حاکی از نبوغ فکری و ذهنی شیخ بهایی دارد.

رحیمی در رابطه با شخصیت رفتاری شیخ بهایی، گفت: وی از نظر ارتباطی یک انسان قوی، خوش برخورد با اخلاق حسنه بودند که با توجه به تحقیقات به عمل آمده کسی از وی رنجیده خاطر مکدر نبوده است.

وی از ملافیض کاشانی به‌عنوان هم عصر شیخ بهایی نام برد و افزود: با توجه به این مطلب که این عالم برجسته در زمینه ادبیات عرب تسلط کافی داشت برخی از کتب وی در این حوزه از جمله صمدیه مورد توجه حوزویان قرار گرفته و در این مراکز تدریس می‌شود.

رحیمی از شیخ بهایی به‌عنوان پیشگام در عرصه معماری اسلامی ـ  ایرانی نام برد و افزود: وی در زمینه معماری اسلامی خدمات ارزنده‌ای را ارائه داده است که از مهم‌ترین آنان می‌توان به ساخت مسجد امام، حمام شیخ بهایی، طراحی و فکر ایجاد شهر نجف‌آباد، قنات زرین کمر اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک در پایان اضافه کرد: مثنوی فارسی نان و حلوا، شیر و شکر، جامع عباسی در فقه، خلاصه الحساب در ریاضی، تشریح افلاک در نجوم و کتاب اربعین از آثار فاخر این عالم شیعی مذهب است.

captcha