سياست‌گذاران عرصه قرآن‌پژوهی از نگاه سطحی به اين بخش پرهيز كنند
کد خبر: 1694772
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۸

سياست‌گذاران عرصه قرآن‌پژوهی از نگاه سطحی به اين بخش پرهيز كنند

گروه انديشه و علم: امروزه در جهت‌گيری‌ها و سياست‌گذاری‌ها برای پزوهش‌های قرآنی، مخاطب غايب است؛ تصميم‌سازان عرصه قرآن‌پژوهی بايد نياز‌سنجی كنند و با دوری از سطحی‌نگری، در اين بخش سياست‌گذاری كنند.

«محمدصادق يوسفی مقدم»، مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن، در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)شعبه قم، گفت: امروز به لحاظ شرايط زمانی و نياز جامعه، بايد در حوزه قرآن و علوم بيشتر سرمايه گذاری شود.
وی با بيان اينكه در بحث ترجمه قرآن كريم تا كنون ترجمه روان و شيوايی برا ی كودكان وجود ندارد گفت: ما در زمينه ترجمه قرآن كريم مباحث مهم و لازمی برای پژوهش داريم و بايد با احترام به ترجمه گذشتگان و توجه به نياز روز وارد عرصه فعاليت شويم.
يوسفی مقدم گفت: امروزه در جهت گيری‌ها و سياست‌گذاری‌ها برای پزوهش‌های قرآنی مخاطب غايب است و بايد تصميم‌سازان عرصه قرآن پژوهی نياز سنجی كرده و سپس وارد عرصه قرآن پژوهی شوند.
وی ادامه داد: سياست گذاران عرصه قرآن پژوهی بايد به تشويق فعاليتهای قرآنی پرداخته و نگاه سطحی به اين بخش نداشته باشند.
عضو هيئت علمی مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم با اشاره به اينكه بسياری از طرح های پژوهشی به علت كمبود بودجه، قابليت واگذاری به پژوهشگررا ندارد گفت: متاسفانه مراكز تصميم گيرنده در خصوص بودجه، به امكانات لازم برای انجام پژوهش توجه نكرده و بودجه ها يی كه بايد به مراكز پژوهشی اختصاص يابد، داده نمی‌شود.
وی با بيان اينكه در اكثر كشورهای دنيا يه سوابق پژوهشی افراد توجه می‌شود گفت: متاسفانه مراكز علمی كشور ما، برای سوابق پژوهشی اهميتی قائل نمی‌شوند، در صورتی كه آموزش بهينه در گرو توجه به پژوهش است.
وی با انتقاد از اختصاص بودجه‌های پژوهشی به موسسات و مراكز مختلفی كه ظاهرا كار پژوهش می‌كنند گفت:بودجه‌های كلان پژوهشی معمولا به مراكز و موسساتی داده می‌شود كه دارای وسعت زياد اما بار كم پژوهشی هستند، در حالی كه مراكزی كه خود پژوهشگراند و از استعداد و نيروی لازم در اين زمينه برخوردارند برای دستيابی به بودجه‌های پژوهشی با مشكل مواجه‌اند.
يوسفی مقدم گفت: دانشجويان و محققانی كه موضوع پايان‌نامه‌های آنها در زمينه قرآن كريم باشد با مراجعه به دايره المعارف،فهرست تفاسير و ديگر كتب انتشار يافته توسط مركزفرهنگ و معارف قرآن كريم می توانند به 70 درصد از نياز های خود پاسخ دهند.
وی افزود: پژوهش های قرآنی در حوزه های «علوم قرآنی»، «تفسيرقرآن»، «ترجمه قرآن» و «قرآن و علوم» تحقق می يابد كه در همه اين زمينه ها بايد به نياز روز جامعه توجه شود.
وی در پايان گفت: اين مركز به زودی نرم افزار پرسمان قرآن كه در آن به 20 هزار سوال قرآنی پاسخ داده می‌شود و نرم افزار جامع معارف قرآن را توليد و عرضه می‌كند.
captcha