طرح برگزاری مسابقات سراسری قرآن كارگران تشريح شد
کد خبر: 1703190
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱

طرح برگزاری مسابقات سراسری قرآن كارگران تشريح شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: طرح برگزاری ششمين دوره مسابقات سراسری قرآن كريم ويژه جامعه كارگران تهران از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت كار و امور اجتماعی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اهم فعاليت‌های گوناگون صورت پذيرفته درباره طرح برگزاری ششمين دوره مسابقات سراسری قرآن كريم ويژه جامعه كارگران تهران از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت كار و امور اجتماعی تشريح شد.
اهم فعاليت‌های قرآنی دفتر امور فرهنگی و اجتماعی شامل عضويت مؤثر در ستاد نهضت قرآن‌آموزی و پيگيری برنامه‌های آن، تأسيس دارالقرآن در سطح ادارت‌كل استان‌ها و واحدهای توليدی و تجهيز آن‌ها، برگزاری كلاس‌های آموزش قرآن در سطح استان‌ها و واحدهای توليدی و شناسايی و ساماندهی نيروهای قرآنی جامعه كار و تلاش است.
برگزاری محافل قرآنی در ايام خاص، تربيت مربی قرآنی در سطح استان‌ها و واحدهای توليدی، تدوين، خريد و توزيع كتب قرآنی در سطح واحدهای توليدی، عضويت مؤثر در شورای قرآن سازمان تبليغات اسلامی و برگزاری مسابقات سراسری قرآنی كارگران كشور (استانی و كشوری) از ديگر فعاليت‌های قرآنی دفتر امور فرهنگی معاونت امور فرهنگی و اجتماعی است.
در اين رابطه تاكنون مسابقاتی چون نخستين دوره رقابت‌های سراسری قرآن كارگران كشور سال 1379 در كرج با حضور حدود 150 نفر از برگزيدگان استانی، دوره دوم مسابقات اسفندماه سال 1380 با عنوان يادواره عيد ولايت در تهران با حضور 180 نفر از برگزيدگان استانی و دوره سوم مسابقات دی‌ماه 1381 در مشهد مقدس به مناسبت سال عزت و افتخار حسينی و با حضور 200 نفر از برگزيدگان استانی برگزار شده است.
همچنين تاكنون دوره چهارم مسابقات سال 1383 در استان تهران و با حضور 250 نفر از برگزيدگان استانی (در اين دوره برای اولين بار حدود 70 نفر از بانوان كارگر نيز در رشته‌های مختلف حضور داشتند) و پنجمين دوره مسابقات سال 1384 و با حضور 250 نفر از برگزيدگان خانم و آقا در تهران برگزار شده است.
در تمامی دوره‌های بيان شده، مسابقه با هماهنگی نهاد قرآنی برجسته آن مقطع زمانی اعم از سازمان دارالقرآن‌الكريم، سازمان تبليغات اسلامی، كميته قرآن شورای هماهنگی تبليغات اسلامی و سازمان حج و زيارت، اوقاف و امور خيريه و با بهره‌گيری از داوران بين‌المللی كشور انجام پذيرفته است.
ششمين دوره مسابقات نيز با توجه به سوابق ذكر شده برای نيمه دوم سال 1387 برنامه‌ريزی و طراحی شده است كه طرح آن پس از تصويب در زمان مقرر به اجرا درخواهد آمد.
از اهداف برگزاری مسابقات قرآن كارگران می‌توان به فراهم‌سازی زمينه تمسك به قرآن در جامعه كار و تلاش، ارج نهادن به ارزش‌های الهی و اعتقادی، تكميل روند شناسايی نيروهای قرآنی و ساماندهی آنان، حمايت از نيروهای قرآنی جامعه كار و تلاش، ايجاد رقابت مثبت در جامعه كار و تلاش از طريق گسترش مبانی قرآنی، جلب مشاركت كار فرمايان و نيروهای علاقه‌مند به فعاليت‌های قرآنی و ارتقای سطح علمی و فرهنگی نيروهای قرآنی جامعه كار و تلاش و ارائه جامعه آمار نمونه قرآنی اشاره كرد.
همچنين شناسايی آسيب‌های فرهنگی و رفع آن از طريق گسترش فعاليت‌های قرآنی، شناسايی نيازهای آموزشی جامعه قرآنی كار و تلاش، عمل به قرآن، تحقق كار شايسته در سايه عمل به قرآن و گسترش تشكيلات مرتبط با قرآن در واحدهای توليدی از ديگر اهداف مهم برگزاری مسابقات قرآن كارگران است.
دفتر امور فرهنگی هر ساله مسابقات سراسری قرآن را در سطح وسيعی برنامه‌ريزی و اجرا می‌كند در اين‌باره با توجه به وظايف سازمانی و نيز مبانی تبليغی و فرهنگی، فراگير بودن سطح مسابقات و پوشش دادن كارخانه‌ها و واحدهای توليدی، ايجاد تعامل و همكاری بين مديران كارخانه‌ها و واحدهای توليدی، ايجاد تعامل و همكاری بين مديران كارخانه‌ها و واحدهای ستادی و استانی ادارات‌كل و زمينه‌سازی مناسب برای تداوم مسابقات استانی و كشوری و حضور مؤثر تشكل‌های كارگری و انجمن‌های اسلامی مدنظر قرار می‌گيرد.
از اين رو براساس موارد اشاره شده از مراحل اجرايی برگزاری مسابقه پنجم می‌توان به برگزاری مسابقات استانی جهت شناسايی نيروهای برتر، برنامه‌ريزی مراحل اجرايی مسابقه سراسری و اجرای مسابقه سراسری اشاره كرد.
بنابراين گزارش ششمين دوره مسابقات قرآن كارگران در سه رشته حفظ، قرائت و مفاهيم قرآن كريم با حضور كارگران، فرزندان و همسران كارگران طبق پيش‌بينی انجام شده در نيمه دوم سال 1387 در مركز تربيت مربی كرج برگزار خواهد شد و مكان اختتاميه سالن 17 شهريور وزارت متبوع است.
يادآوری می‌شود، برندگان نهايی مسابقه سراسری در رشته قرائت آقايان پنج نفر، قرائت بانوان سه نفر، هر يك از شاخه‌های حفظ آقايان و بانوان و رشته مفاهيم نيز سه نفر خواهند بود.
captcha