راه برون‌رفت از مشكلات جامعه كارگری تدوين الگوی ايرانی ـ اسلامی كار است
کد خبر: 1873569
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۸

راه برون‌رفت از مشكلات جامعه كارگری تدوين الگوی ايرانی ـ اسلامی كار است

گروه فعاليت‌های قرآنی: معاون اجتماعی و فرهنگی وزير كار و امور اجتماعی امروز، 26 دی‌ماه، در مراسم افتتاحيه هفتمين دوره مسابقات سراسری قرآن كريم ويژه جامعه كارگری راه برون‌رفت از مشكلات جامعه كارگری را تدوين الگوی ايرانی ـ اسلامی كار دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين مراسم افتتاحيه با تلاوت آياتی از قرآن كريم آغاز شد، سپس «مجتبی زارعی» معاون اجتماعی و فرهنگی وزير كار و امور اجتماعی طی سخنانی گفت: تنظيم روابط كار و مناسبات توليد در جامعۀ مسلمان ايران صرفاً با تكيه بر سه ضلع دولت، كارگر و كارفرما ناكافی است و راه برون رفت از مشكلات تدوين الگوی ايرانی – اسلامی كار در كشور و جامعۀ ايرانی است.
معاون اجتماعی و فرهنگی وزير كار با نقد وضعيت موجود روابط كار در ايران و جهان، افزود: روح سه جانبه‌گرايی و بدبينی در جامعه كار و توليد در سه ضلعی كارفرما، كارگر و دولت، عنصر قرارداد اجتماعی در فلسفۀ غرب برای ظهور دولت مدرن است كه مبداٌ آن توماس هابز، جان لاك و ژان ژاك روسو و ديگر اصحاب قرار در تمدن غرب هستند، در اين تفكر، انسان اصالتاً و ذاتاً سركش، كينه‌جو و صرفاً به دنبال ترجيح نفع شخصی و قدرت‌جويی خود در برابر ديگران است، به عبارتی انسان، گرگ انسان است.
وی تصريح كرد: هستۀ مركزی سه جانبه‌گرايی در محيط كار و توليد بر آن است كه كارگر، كارفرما و دولت هر يك در حال كسب امتياز از ديگری است، بنابراين سه ضلع ياد شده دائماً در حال مراقبت از خود به خاطر جلوگيری از چپاول ديگری و تماميت‌خواهی است.
معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت كار در ادامه اظهار كرد: با سه جانبه‌گرايی مورد تأييد ليبرال دموكراسی در جامعۀ كار و توليد، روی ديگر جريان چپ ماركسيستی است كه بر نزاع دائمی كارگران با كارفرمايان تأكيد داشت، به نظر می‌رسد وقتی همه چيز بر مبنای بد ذاتی كارفرما، كارگر و دولت تعقيب شود، هيچ چيزی در جامعۀ توليدی ضمانت اجرائی به صورت باطنی پيدا نخواهد كرد، قرارداد سه ضلعی و سه جانبه‌گرايی در ذات خود با كاستی‌های فراوانی روبرو است، چون معلوم نيست هيچ يك از سه ضلع به عهد خود در قرارداد در قبال ديگری وفادار بماند، پس بايد به اخلاق، تعالی و عدالت روی آورد كه غرب و سازمان‌های جهانی مدعی حمايت از حقوق كارگران و كارفرمايان از آن تهی هستند، زيرا تنها اسلام قادر است به صورت باطنی و نه ظاهری به حل بدبينی‌ها و انحصار طلبی‌ها در جامعه كار و توليد مبادرت كند.
زارعی ضمن اعلام خبر برنامه‌ريزی برای تدوين الگوی ايرانی ـ اسلامی كار در معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت كار، در بيان برخی مؤلفه‌های آن افزود: در حكمت عملی اسلام‌، كارگر و كارفرما قبل از هر عنوان و صفتی به عنوان انسان مورد توجه بوده و به عنوان يك موجود الهی دارای حق و تكليف هستند، هر قراردادی هم بايد به تعالی انسان و عدالت منجر گردد، بر اين مبنا به قول مقام معظم رهبری كارگر و كارفرما در تفكر دينی مثل دو برادر، مثل دو هم‌سنگر و دو شريك هستند كه هر دو دارای شأن و مرتبه‌اند با اين تفكر، سرمایۀ معنوی و مادی اين دو، جزء اركان الگوی ايرانی ـ اسلامی كار به حساب می‌آيد.
معاون اجتماعی و فرهنگی وزير كار در ادامه گفت: بر اساس ابلاغیۀ اخير وزير كار و امور اجتماعی تلاش خواهيم كرد در تدوين الگوی ايرانی ـ اسلامی كار با مراجعه به فقه پويای شيعه و صاحبان نظر در حوزه دانشگاه، به كار و كارآفرينی و توليد ثروت و روابط و مناسبات كار نه از زاویۀ ديد و فرهنگ مسلط غرب و سازمان‌های بين‌المللی متأثر از آن، بلكه با رجوع به ميراث‌های اسلامی و شيعی و رسائل مربوط به مكاسب اسلامی، رونق‌بخش فضای كسب و كار اسلامی و حكمت عملی منبعث از آن در جامعۀ كار و توليد باشيم، توجه به حكمت عملی در اسلام، فضای ترديد و منازعه را به محيطی امن، بانشاط توأم با مفاهمه و اخلاق مبدل خواهد كرد.
وی تأكيد كرد: بدون دخالت دين و اخلاق هيچ مكتبی قادر به حل مناسبات و روابط كار و توليد ثروت نخواهد شد.
زارعی همچنين ابراز اميدواری كرد بزودی با ايجاد زمينه‌ای لازم در وزارت كار و امور اجتماعی از تمامی صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه در تدوين الگوی ايرانی ـ اسلامی كار و توليد به نحو شايسته‌ای دعوت به همكاری شود.
گزارش ايكنا حاكی است، در ابتدای اين مراسم نيز «حسن رحمانی» مديركل جديد كار و امور اجتماعی استان قم در سخنان كوتاهی ضمن بيان خير مقدم به حضار به ويژگی‌های شهر مقدس قم به عنوان پايگاه آل محمد (ص) و شهر علم و فقاهت اشاره كرد و برگزاری اين مسابقات در استان قم را دارای ويژگی‌های ممتازی دانست.
وی همچنين از آمادگی اين اداره كل جهت برگزاری مسابقات فرهنگی مشابه، با توجه به ويژگی‌ها و برجستگی‌های شهر مقدس قم خبر داد.
به گزارش ايكنا، در اين مسابقات 293 نفر از قاريان و حافظان منتخب قرآن كريم از جامعه كار و تلاش در قالب گروه‌های استانی با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.
در اين دوره از مسابقات، كارگران سراسر كشور در دو بخش بانوان و آقايان و در رشته‌های حفظ، قرائت و تفسير قرآن كريم با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.
captcha