اختصاص بخشی از نمايشگاه فعلی اهواز به فعاليت‌های قرآنی
کد خبر: 2169171
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
پنجمين نمايشگاه قرآن و عترت اهواز/7

اختصاص بخشی از نمايشگاه فعلی اهواز به فعاليت‌های قرآنی

گروه فعاليت های قرآنی: يكی از بخش‌های نمايشگاه فعلی اهواز كه در منطقه كيانپارس واقع شده است به فعاليت‌های قرآنی اختصاص می يابد و در طول سال پذيرای فعاليت‌های قرآنی و فرهنگی خواهد بود. ديگر بخش‌های نمايشگاه نيز محلی برای استفاده ديگر نهادها و سازمان‌های استان می‌شود.

«سيد جعفر حجازی» استاندار خوزستان شامگاه پنجشنبه بيستم مردادماه با حضور در غرفه خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خوزستان در پنجمين نمايشگاه قرآن و عترت اهواز، در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ايكنای خوزستان در خصوص احداث محل جديد نمايشگاه اهواز اظهار كرد: نمايشگاه اهواز با همكاری شهرداری شهرستان در 50 هكتار احداث می‌شود. توافقاتی در اين زمينه انجام شده و البته با وقفه يك ساله‌ای اغلب كارها انجام شده و اعتباری برای زيرساخت آن مشخص شده است.
حجازی با بيان اينكه نمايشگاه فعلی به صورت نمايشگاه دائمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، افزود: يكی از بخش‌های نمايشگاه فعلی اهواز كه در منطقه كيانپارس واقع شده است به فعاليت‌های قرآنی اختصاص خواهد يافت و همه سال پذيرای فعاليت‌های فرهنگی خواهد بود. ديگر بخش‌های نمايشگاه نيز محلی برای استفاده ديگر نهادها و سازمان‌های استان می‌شود كه محصولات خود را در آن عرضه كنند.
وی افزود: اميدواريم تا قبل از پايان امسال يكی از سالن‌های نمايشگاه فعلی اهواز به بخش فرهنگی اختصاص يابد. بخش‌های ديگر نمايشگاه كه قابليت ارائه برخی محصولات را دارند در همين بخش فعاليت كنند.
استاندار خوزستان در خصوص فعاليت شورای قرآن خوزستان اظهار كرد: دستگاه‌های متعددی در استان به نوعی فعاليت قرآنی دارند و رشته‌های روخوانی، حفظ، مفاهيم، تفسير، تواشيح و ديگر رشته‌های قرآنی را پيگيری می‌كنند كه البته برخی از آن‌ها مانند دانشگاه‌ها، نيروهای مسلح و بسيج كه مسئول فرهنگی به طور مستقيم ندارند، به طور سطحی به امور قرآنی می‌پردارند. با توجه به اينكه لازم بود فعاليت ها در يك برنامه متمركز شوند و هماهنگی لازم صورت گيرد تا همه سطوح جامعه تحت پوشش علوم قرآنی قرار گيرند، آموزش همه افراد از نونهالان و كودكان گرفته تا ديگر اقشار جامعه همه مد نظر قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اين كه همه فرزندان ما روخوانی و روان‌خوانی قرآنی را فراگيرند، افزود: بايد برنامه ريزی داشته باشيم كه كدام سازمان چه برنامه‌ايی را در اين ارتباط اجرايی كند. در اين ميان برای آموزش علوم قرآنی برنامه‌ريزی صورت گرفته است. تقسيم فعاليت نهادهای فرهنگی كه فعاليت قرآنی دارند در شورای قرآنی مشخص شد و بين سازمان تبليغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اوقاف و امور خيريه و برخی مؤسسات قرآنی خصوصی خوزستان نيز هماهنگی انجام شد.
حجازی افزود: با توجه به اينكه پيش‌بينی شده كه تخصيص اعتبار در سال 90 به طور صد درصد در استان محقق شود، اميدواريم بتوان راه را برای تحقق گام بلندی كه هدف گذاری سال 90 است، فراهم كرد.
وی با بيان اينكه 400 هزار دانش‌آموز ابتدايی در استان خوزستان به تحصيل مشغول هستند، افزود: برنامه‌ريزی شده است اعتبار لازم برای آموزش معلمان علاقه‌مند به تدريس علوم قرآنی فراهم شود. در اين راستا سازمان تبليغات اسلامی فراخوانی اعلام كرد كه هر معلم علاقه‌مند بتواند در دوره آموزش علوم قرآنی شركت كند. تاكنون نام‌نويسی در 16 شهرستان استان خوزستان انجام شده است. دوره‌های آموزشی در ماه رمضان آغاز شده اند و تا پايان شهريورماه ادامه دارد. اين دوره‌ها در قالب صد ساعت آموزش روخوانی و روان‌خوانی است كه دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدايی به عنوان دانش‌آموزان هدف مد نظر قرار گرفته‌اند و با پايان يافتن مقطع ابتدايی و ورود به مقطع راهنمايی از روخوانی و روانخوانی مناسب قرآنی بهره‌مند باشند.
استاندار خوزستان در ادامه تصريح كرد: هر جا كه توفيقی در كشور به دست نيامده است، نقطه‌ايی بوده كه از تذكرات قرآن دوره مانده بوديم و آنجا دچار ضربه شديم. بنابراين برگزاری چنين نمايشگاههايی چندين حُسن دارند؛ اول اين كه فضايی را فراهم می‌كند كه مردم بتوانند با محصولات قرآنی آشنا شوند و نه تنها با قرآن بلكه با علوم مرتبط با آن نيز آشنا شوند و بسياری از مسائلی كه در قرآن نهفته شده را فرا می‌گيرند.
وی تأكيد كرد: نبايد قرآن از زندگی مردم خارج شود. اگر انقلاب اسلامی برای ملت ما باقی مانده و ادامه يافته است به واسطه قرآن كريم و جاری بودن آن در زندگی مردم است. در برخی كشورها شاهد هستيم كه مردم به ظاهر قرآن توجه دارند ولی به باطن آن اهميت لازم را نداده‌اند.
حجازی افزود: در خصوص نمايشگاه قرآن امسال بايد گفت كه تنوع موضوعات از جمله عرضه كتب عربی مزيت خوبی است كه محققين بتوانند از آن‌ها استفاده كنند. ديگر اين كه گستردگی و فعاليت ناشران خود استان مشهود است. نكته سوم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با علاقه‌مندی خاصی اين نمايشگاه را در همه شهرستان‌های استان برگزار كرده و فرصت مناسبی برای بهره‌مندی همه علاقه‌مندان به علوم قرآنی فراهم كرده است.
وی در ادامه با بيان اينكه پيشنهاد می‌شود آثار محققان و مؤلفان خوزستانی در نمايشگاه ارائه شود افزود: همچنين در حاشيه اين نمايشگاه قرآنی به مسائل ديگر علوم قرآنی كه مرتبط هستند نيز پرداخته شود تا شاهد تنوع بيشتری در زمينه علوم قرآنی باشيم. حضور رسانه‌های قرآنی در نمايشگاه اقدام ارزشمندی است كه مردم بتوانند با خبرگزاری های قرآنی و نوع فعاليت آن‌ها آشنا شوند.
استاندار خوزستان در خصوص فعاليت و اقدامات قرآنی استانداری خوزستان اظهار كرد: استانداری در چندين جلسه به فعاليت‌های قرآنی از جمله در شورای فرهنگ عمومی به رياست آيت‌الله «سيد‌محمد علی موسوی‌جزايری» نماينده ولی فقيه در خوزستان پرداخته است و سياست كلی در اين شورا برنامه ريزی شده است. در كارگروه فرهنگی اجتماعی نيز امور اجرايی خواهند شد. اما در شورای قرآنی به صورت تخصصی فعاليت ها تقسيم شده‌اند.
حجازی افزود: اما نكته مهم اين است كه دولت در سال 89 نسبت به تامين اعتبار فعاليت‌های فرهنگی توجه خاصی داشته است. امسال نيز جهش و سرعت ملموسی احساس می‌شود. با توجه به اينكه خوزستان از نظر اعتبارات فرهنگی پيشتاز بوده است، از سال 87 برای تامين زيرساخت نرم افزاری و سخت افزاری اعتباری مناسبی اختصاص يافته است و از سال 87 تاكنون سالانه 18 ميليارد تومان برای مراكز مختلف اختصاص يافته است.
استاندار خوزستان در ادامه به فعاليت ديگر استانداری خوزستان در خصوص حجاب و عفاف اشاره كرد و گفت: برنامه‌ريزی مناسبی در اين زمينه صورت گرفته كه تاثير خوبی در جامعه داشته است و آگاهی مردمی را افزايش داده است.
حجازی به برگزای نمايشگاه كتاب درسال جاری اشاره كرد و افزود: برنامه‌ريزی شده است كه امسال دو كنگره بزرگ مفاخر خوزستان از جمله آيت الله شوشتری و آيت الله وحيد بهبهانی برگزار می‌شود. كار مقدماتی برگزاری دو كنگره نيز برای سال آينده آغاز می‌شود. برگزاری دو كنگره سرداران شهيد دقايقی و علم‌الهدی درسال جاری برنامه‌ريزی شده است. فراگير شدن طرح قرآنی معراج با همكاری آموزش و پرورش خوزستان اجرايی می‌شود.
وی در پايان تصريح كرد: برای اجرای فعاليت‌های قرآنی، همه دستگاههای مرتبط با فعاليت قرآنی می‌توانند به فعاليت بپردازند و پيش‌بينی رقم خاصی نشده است و هر مقدار كه فعاليت انجام شود، تامين اعتبار محقق خواهد شد.
captcha