میرزا کوچک خان شخصیتی متاثر از آموزه‌های دینی و اسلامی است
کد خبر: 2614424
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
حجت‌الاسلام ذوالنور:

میرزا کوچک خان شخصیتی متاثر از آموزه‌های دینی و اسلامی است

گروه اجتماعی: دبیرکل کنگره شهدای روحانی و طلبه کشور با بیان اینکه میرزا کوچک خان با ملی‌گرایی سازگاری ندارد، گفت: سردار نهضت جنگل شخصیتی متاثر از آموزه‌های دینی و اسلامی و فرهنگ استکبارستیزی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، دبیرکل کنگره شهدای روحانی و طلبه کشور امروز، 11 آذر در یادواره روحانی شهید میرزا کوچک خان جنگلی و 150 شهید روحانی و طلبه گیلان که در مسجد سلیمانداراب رشت برگزار شد، با اشاره به جایگاه میرزا کوچک خان و تاثیر نهضت جنگل، اظهار کرد: نهضت جنگل با اعتقادات دینی و باورهای اسلامی شکل گرفت و استعمارستیزی محور آن بود.

وی امامت و امت را دو رکن اساسی در جامعه اسلامی و دینی دانست و افزود: امامان معصوم(ع) محور جامعه اسلامی هستند و در طول تاریخ اسلام هرگاه دو رکن امامت و امت در کنار یکدیگر قرار داشته‌اند، آثار و برکات آن غیر قابل وزن بوده و هر جا که این دو رکن از هم جدا شده‌اند و مردم امام خود را نشناخته‌اند و پشت سرش قرار نگرفته‌اند، جامعه اسلامی خسارت دیده و دچار تزلزل شده است.

دبیرکل کنگره شهدای روحانی و طلبه کشور به 25 سال خانه‌نشینی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: علی(ع) شخصیت عظیمی است که جهان اسلام نظیر او را ندیده و لذا اگر امت به چنین امامی اقتدا نکنند، فلاکت‌زده خواهند شد، زیرا بیعت با حضرت علی(ع) زمینه امامت را فراهم می‌کند و شرط اجرای ولایت امت است.

حجت‌الاسلام ذوالنور روحانیت را محور وحدت جوامع اسلامی در عصر غیبت امام زمان(عج) دانست و تصریح کرد: دشمنان اسلام و انقلاب همواره به دنبال ناکارآمد جلوه دادن این محوریت هستند و با ترور شخصیتی، افکار عمومی را دچار انحراف می‌کنند.

این کارشناس دینی ادامه داد: وقتی میرزا کوچک خان در جرگه مشروطه‌خواهان قرار می‌گیرد، همین جریان معاند سعی دارد میرزا کوچک خان را به نفع جریان‌های آلوده و فاصله‌دار از اعتقادات و باورهای دینی مصادره کند و سردار نهضت جنگل را فردی‌ ملی‌گرا و نه یک چهره دین‌محور و ارزشی جلوه دهد؛ این در حالی است که مقام معظم رهبری بر دین‌محور بودن نهضت جنگل تاکید دارند و میرزا کوچک را فردی متعهد و مذهبی می‌دانند که مبارزه با اجانب و بیگانگان را رسالت خود قرار داده بود.

وی با بیان اینکه سرسپردگی، بیگانه‌پرستی و تقابل با فرهنگ دینی ویژگی ملی‌گرایان در تاریخ ایران است، گفت: دکتر مصدق محور جریان ملی‌گرایی در ایران است، اما میرزا کوچک خان جنگلی با ملی‌گرایی سازگاری ندارد و شخصیتی متاثر از آموزه‌های دینی و اسلامی است و اتحاد اسلام را در تشکل خود قرار می‌دهد؛ نهضت میرزا کوچک خان صد در صد دینی و مبتنی بر فرهنگ استعمارستیزی و استکبارستیزی است.

دبیرکل کنگره شهدای روحانی و طلبه کشور به نقش مهم روحانیت در طول تاریخ اشاره کرد و یادآور شد: روحانیت همواره پرچمدار دفاع از دین و میهن بوده و با جریان‌های منحط سیاسی و اعتقادی مقابله کرده است و این جای قدردانی دارد و باید مخالفین بدانند همواره روحانیون در همه عرصه‌ها موفق بوده و هستند، چراکه با توکل و توسل به پرودگار حرکت کرده و رحمت الهی شامل حالشان خواهد شد.

وی پشتیبانی، فرماندهی، تخصص و تبلیغ را از جمله محورهای اثرگذاری و نقش‌آفرینی روحانیت در دوران دفاع مقدس برشمرد و عنوان کرد: بر اساس آمار رسمی بنیاد شهید، بیش از 2 هزار و 700 شهید روحانی و طلبه تقدیم اسلام و انقلاب شده‌اند، البته با برنامه‌ریزی و پژوهش‌های انجام شده و با برگزاری یادواره شهدای روحانی و طلبه در کشور از 14 سال گذشته تاکنون این آمار افزایش یافته و اکنون بیش از 4 هزار و 300 شهید در کشور شناسایی شده است؛ سهم استان گیلان از این تعداد، یکصد و 50 شهید می‌باشد.

حجت‌‌الاسلام ذوالنور با اشاره به اینکه برگزاری یادواره شهدای روحانیت در شناسایی تعداد شهدای روحانی و طلبه تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: تاکنون 28 استان کشور یادواره شهدای روحانیت را برگزار کرده‌اند و این یادواره‌ها تنها در استان‌های تهران، کرمانشاه و قم برگزار نشده است؛ لذا آمار شهدای روحانیت بالغ بر 5 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که بیش از 12 برابر سایر اقشار است.

دبیرکل کنگره شهدای روحانی و طلبه کشور با اشاره به فعالیت سایبری دشمن در عرصه‌های مجازی جهت مخدوش کردن چهره روحانیت، ابراز کرد: در طول تاریخ پیوند مردم با روحانیت عمیق و مستحکم بوده و لذا این پیوند موجب بی‌تاثیری تبلیغات سوء دشمنان می‌شود، زیرا روحانیت با حلال و حرام مردم و باورهای دینی آنها سر و کار دارد و دشمن هرگز نخواهد توانست بین مردم و روحانیت فاصله بیاندازد.

وی مرجعیت و ولایت را ستون خیمه انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: سیاستی که هدایتش با چراغ دین است، هرگز آلوده نخواهد بود و سیاست منبعث از دین عین پاکی و راه  امام و رهبری است؛ لذا دشمنان می‌کوشند روحانیون را از سیاست دور و دچار سکولاریسم کنند، اما مرجعیت و ولایت به هم بافته هستند و دشمن هرگز نخواهد توانست در این زمینه کاری از پیش ببرد.

captcha