عدالت‌خواهی بر مبنای آموزه‌های اسلامی، ذات قیام میرزا کوچک است
کد خبر: 2620583
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹

عدالت‌خواهی بر مبنای آموزه‌های اسلامی، ذات قیام میرزا کوچک است

گروه اجتماعی: استاندار گیلان با بیان اینکه قیام میرزا کوچک از ذات عدالت‌خواهی بر مبنای آموزه‌های اسلامی بوده است، گفت: مجموعه‌ای از زندگی و شرح حال مبارزین جنگل را تدوین کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، محمدعلی نجفی، استاندار گیلان امروز، 26 آذر در همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: استان گیلان از سرمایه‌های غنی فرهنگی و تاریخی برخوردار می‌باشد و میرزا کوچک خان یکی از ستارگان درخشان تاریخ این دیار است.

وی با بیان اینکه شناخت ابعاد اخلاقی، اجتماعی و مبارزات ضد استعماری و استبدادی سردار جنگل می‌تواند به عنوان یک الگو نه تنها برای گیلان بلکه برای ایران و شاید فراتر از آن برای سایر ملت‌های عدالت‌جو و آزادی‌خواه جهان سرمشق قرار گیرد، افزود: بی‌تردید نهضت جنگل در گیلان از مهم‌ترین وقایع تاریخ ایران در آغاز قرن حاضر است؛ لذا بررسی این حرکت به ویژه سلوک فکری و عملی رهبری آن یعنی میرزا کوچک از این جنبه حائز اهمیت است که نهضت جنگل در یکی از خطیرترین برهه‌های تاریخ معاصر ایران شکل گرفت.

استاندار گیلان ادامه داد: میرزا با توجه به فشارهای طاقت‌سوزی که از سوی دول استعماری روس و انگلیس بر این کشور وارد می‌شد، توانست مردانه تاب بیاورد و از مسیر اصلی خود و ارزش‌های دینی منحرف نگشت و همچون مقتدای راستین خود امام حسین(ع) بر حق تکیه کرد و با یارانی دلیر مقابل دشمنانی کثیر که از هر طرف بر او و سرزمینش هجوم آورده بودند، ایستاد و سرانجام در آستانه عشق سر باخت.

نماینده عالی دولت در مجلس با بیان اینکه دشمنان میرزا علی‌رغم جنگ با او بر بزرگ‌مردی و وطن‌پرستی‌اش اذعان داشتند، گفت: همه اندیشمندان اعم از ملی و مذهبی نیز از سردار جنگل به عنوان مبارزی ملی، شجاع و باغیرت یاد کرده‌اند و او را ستوده‌اند.

نجفی اضافه کرد: با مطالعه ابعاد فکری و عقیدتی رهبری نهضت جنگل درمی‌یابیم که نگرانی میرزا کوچک تنها از استعمار، نفوذ بیگانه و وجود استبداد داخلی در کشور نبود، بلکه دغدغه بزرگ او جهل و عدم آگاهی مردم نسبت به حقوق خود، بی‌مسئولیتی و عدم تعهد اجتماعی آنهاست و لذا در مرام‌نامه خود می‌گوید «هیچ قومی از اقوام بشر به آسایش و سعادت نائل نمی‌گردد و در شاهراه ترقی و تعالی موفق نمی‌شود مگر آنکه به حقوق خویش واقف شده و اقرار کند که خداوند همه آنها را آزاد آفریده و بنده یکدیگر نیستند و نباید طوق بندگی بر گردن نهند».

استاندار گیلان بر بررسی و تحلیل قیام جنگل و تفکر پیرامون نقاط ضعف و قوت آن تاکید و تصریح کرد: هنر میرزا در جذب افراد از طبقات مختلف جامعه و به کار گیری آنان، هنر ساماندهی و تشکیلاتی او و ابعاد دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا همه اینها می‌تواند نگاه ما را نسبت به آینده تحت تاثیر قرار دهد.

وی خواستار راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی پیرامون تاریخ گیلان، رویدادهای تاریخی این خطه و نهضت جنگل شد و خاطرنشان کرد: این مراکز باید در راستای آگاهی‌بخشی مردم و خصوصا جوانان فعالیت داشته باشند؛ همچنین گردآوری اسناد و گزارشات تاریخی از رویدادهای آن ایام که بعضا ممکن است شفاهی و در خاطرات باشند یکی از بحث‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نجفی بر ایجاد دبیرخانه دائمی همایش بازشناسی نهضت جنگل در گیلان تاکید کرد و گفت: شناسایی خانه‌های مردان نهضت جنگل و مراکز ستادی آنان و احیای این مراکز یکی از ضرورت‌ها در حوزه گردشگری است، زیرا همه جای دنیا برای جذب و حضور گردشگران از بزرگان، هنرمندان، اندیشمندان، علما و... استفاده می‌کنند؛ لذا ما باید از فرصت میرزا و آثار او در استان بهره‌مند شویم و مجموعه‌ای از زندگی و شرح حال مبارزین جنگل را تدوین کنیم.

استاندار گیلان بر ساخت تندیس قهرمانان جنگل در زادگاهشان تاکید کرد و یادآور شد: با نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر به نام قهرمانان نهضت جنگل، شناسایی مقر جنگلی‌ها در سطح استان خصوصا نقاطی که کمتر مورد توجه بوده‌اند، درج در تقویم ایران به عنوان روز آغازین جنبش با هدف پاسداشت این قیام تاریخی، برگزاری هایش‌های بازشناسی و... فصل تازه‌ای در آسیب‌شناسی نهضت جنگل گشوده می‌شود.

وی با بیان اینکه قیام میرزا کوچک از ذات عدالت‌خواهی بر مبنای آموزه‌های اسلامی بوده است، خاطرنشان کرد: همه این روشنگری‌ها در جهت نمایاندن چهره واقعی نهضت جنگل و سردارش و استفاده لازم و کافی اندیشمندان و پژوهشگران تاریخی و اجتماعی از اسناد و مدارک و تحلیل داده‌های آن است.

captcha