اختتامیه دومین مسابقات قرآن طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت برگزار شد
کد خبر: 2620709
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
با تجلیل از نفرات برتر؛

اختتامیه دومین مسابقات قرآن طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت عصر امروز ۲۶ آذرماه و با تجلیل از نفرات برتر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات، حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم ویژه طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت کشور، عصر امروز چهارشنبه 26 آذرماه در ساختمان شهید محلاتی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
بر همین اساس در ابتدای این مراسم که با اجرای حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان همراه بود، جبار زندسلیمی، نفر اول رشته قرائت تحقیق از استان کردستان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن ماموستا مصطفی خاتمی، امام جمعه اشنویه و یکی از داوران این دوره از مسابقات به بیان  سخنانی پرداخت.
وی با بیان اینکه قرآن از زمان نزول، تاکنون از جهت الفاظ دچار هیچ نوع، تغییر، جابجایی و کم و زیاد شدنی نشده است، گفت: اما با کمال تأسف یکی از چالش‌های پیچیده‌ و خطرناکی که از صدر اسلام تاکنون با آن مواجه بوده‌ایم برداشت‌های اشتباه جریان‌های منحرف از این نسخه شفابخش بوده است.
ماموستا خاتمی با بیان اینکه این جریانات توانسته‌اند تا حدود زیادی برداشت‌های اشتباه خود را بر مردم تحمیل کنند و تا حدودی موفق هم بود‌ه‌اند، افزود: در طول تاریخ، ظاهرگرایان آیات محکمات و متشابهات را براساس ظاهر تفسیر کرد‌ه‌اند که همین امر به بلایی برای اسلام و مسلمین تبدیل شده است. قرآن با زبان عربی است و عرب‌ها در محاورات از ظاهر، کنایه و ... استفاده می‌کنند اما ظاهرگراها هم در آیات محکمات و هم در آیات متشابهات تفسیر بدوی و ظاهری از آیات قرآن ارائه کرد‌ه‌اند این آیات از «لاحُکْمَ إِلاَّ للهِ» گرفته تا «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» و آیات دیگر را شامل می‌شود. این نظرات باعث شد تا از زمان خوارج و حتی زمان‌های بعدتر نیز شاهد انحرافاتی در بین مسلمانان باشیم.
امام جمعه اهل سنت اشنویه در ادامه سخنان خود به آیه «أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ ...» اشاره و تصریح کرد: برخی در تطبیق و شمول آیات انحراف به وجود آوردند، عده‌ای بر این بارو بودند که آیه‌ای که قرائت شد دلالت بر احوال و ولایت یزیدی دلالت دارد. یعنی زمانی که یزید جنایت کربلا را مرتکب بود تعدادی بی خبر معتقد بودند که باید مطیع یزید بود.
وی اظهار کرد: بعد از واقعه دلخراش و تکان دهنده کربلا و بعد از اینکه تعدادی از یاران امام حسین(ع) در کربلا شهید شدند برخی دست بلند کردند و مدعی بودند که چرا امام حسین(ع) با اینکه از سرنوشت خود خبر داشتند به این قیام برخاستند و چرا با این جمعیت کم به مقابله با سپاهی بسیار بزرگ پرداختند. آنها معتقد بودند که امام حسین(ع) برای قیام کربلا برخلاف صریح آیاتی که آنها تفسیر کرده بودند گام برداشته‌اند.
ماموستا خاتمی با بیان اینکه امام حسین(ع) خیرالناس بودند، بیان کرد: بعد از اینکه خولی، سر امام حسین(ع) را نزد عبیدالله ابن زیاد برد امام(ع) را خیرالناس خطاب کرد و گفت: ای عبیدالله من برای دریافت جایزه‌ای بسیار بزرگ آمده‌ام؛ چرا که سر کسی را آورد‌ه‌ام که هم پدرش و هم مادرش خیرالناس بودند، در حالی که همان افراد می‌گفتند که امام حسین(ع) برخلاف آیات عمل کرده است و در جای دیگر چنین حرف‌هایی را می‌زدند.
امام جمعه اهل سنت اشنویه یادآور شد: برخی از مسلمانان در هر زمانی نسبت به قرآن بی بصیرت بودند، در تاریخ موارد فراوانی داریم، زمانی که اسرای کربلا را به دروازه شام بردند تعدادی برای تبریک به سربازان آمده بودند یکی از آنها خطاب به اسرا گفت که خدا را شکرگزاریم که شما را کشت و نابود کرد. انحرافاتی که به وجود آمده بود در این حد بود و گاهی اوقات بی بصیرتی انسان‌ها را دچار مشکلات فراوان می‌کند.
وی با بیان اینکه امروز تاریخ در حال تکرارشدن است، گفت: امروزه سلفی‌های وهابی و تکفیری، راهی را که ظاهرگرایان و بی‌بصیرت‌های همچون خوارج در گذشته و در صدر اسلام رفته بودند، می‌روند. داعش و ... همه ابزاری در دست غرب برای خدشه‌دار کردن چهره پاک اسلام است. قرآن نه همه مسلمانان را حتی یهودیان و مسیحیان را بر مشترکاتشان دعوت به وحدت کرده است اما مشترکات بین شیعه و سنی به حدی زیاد است که حتی می‌توان گفت در حدی است که احساس نشدنی است.
در ادامه این مراسم کلیپی از حضور طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت در سفر عمره مفرده پخش شد و پس از آن نیز احمد خلفانی از استان فارس که در رشته حفظ قرآن کریم رتبه اول را به دست آورده بود به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین هاجری، معاون فرهنگی و امور روحانیون دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور بخش دیگری از این مراسم بود، وی در سخنان خود با بیان اینکه اگر بخواهیم دارو و وسیله‌ای را مورد استفاده قرار دهیم در کنار آن دفترچه راهنمایی ارائه شده است، گفت: در زندگی انسان‌ها نیز قرآن به عنوان دفترچه راهنمایی است که می‌تواند بهترین راهنمایی‌ها را نصیب ما بگرداند.
وی با اشاره به اینکه قرآن آمده است تا به بیاموزد که چگونه و به چه میزان و به چه شیوه‌ای زندگی کنیم و بهترین دفترچه راهنما برای زندگی انسان‌ها است، افزود: قاریان و حافظان قرآن کریم به گفته ائمه اطهار(ع) بهترین بندگان خداوند هستند.
معاون فرهنگی و امور روحانیون دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور با اشاره به آیه «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ...»، خطاب به حاضران در این مراسم و حافظان و قاریان قرآن کریم، تصریح کرد: سعی کنید ایام خود را با قرآن حیات ببخشید، با اینکه قرائت و حفظ بسیار مهم است اما همه این موارد باید دروازه‌ای برای ورود به تدبر و فهم در آیات الهی باشد.
حجت‌الاسلام هاجری در پایان اظهار کرد: قرآن آمده است دست انسان‌ها را بگیرد تا از ظلمت، جهل، فساد و .. بیرون بکشاند و به سمت نورانیت سوق دهد. انسان وقتی از قرآن فاصله بگیرد به ظلمات می‌رود و دست به برادرکشی می‌زند. زمانی کفار خود رودرروی مسلمین قرار می‌گرفتند و اسلحه بر روی آنها می‌گشودند اما امروزه به دلیل اینکه برخی از مسلمانان از قرآن دور شده‌اند خودشان بر روی برادران دینی خودشان اسلحه می‌گیرند که این مکر کفار و برنامه آنها است.
بخش پایانی این مراسم نیز تجلیل از برگزیدگان این دوره از مسابقات بود که نفرات اول تا سوم رشته‌های قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن کریم بودند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید!

captcha