نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های دینی در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 2922414
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۲

نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های دینی در بوشهر برگزار شد

گروه اجتماعی: در آستانه فرا‌رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا‌(س) نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های دینی در استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالرضا سروستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر عصر روز گذشته، 12 اسفندماه در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های دینی که در این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌‌های دینی استان با محوریت سیاستگذاری برگزاری برنامه‌های ایام شهادت حضرت فاطمه‌(س) تشکیل شده است و اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از آسیب‌های مراسم‌های عزاداری به ویژه تشییع جنازه نمادین از برنامه‌های ستاد ساماندهی استان به شمار می‌رود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر بر لزوم زمینه‌سازی مناسب به منظور بهره‌گیری از ایام فاطمیه بر برنامه‌ریزی مناسب جهت تقویت کیفی محتوای برنامه‌ها و سیاهپوشی معابر و میادین نقاط مختلف استان تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه هر کسی در هر جایگاه و منسبی در نظام اسلامی که تلاش می‌کند مطمئناً صاحب اجر است چراکه ماهیت حکومت ما دینی است‌، افزود: کسی‌که در عرصه فرهنگ و اقتصاد و سیاست فعالیت می کند به دلیل انقلابی بودن دین ما، نزد خداوند متعال از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
حجت الاسلام سروستانی ضمن تقدیر از اصحاب رسانه به جهت پوشش برنامه های چهارمین نشست شورای هیئت های مذهبی کشور که در بوشهر برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسائلی که برای ما باید حائز اهمیت باشد و اساس انقلاب ما بر همین است، دین مداری است و نیز دین مداری را امر مهم و وعده ای برای گسترش دین در جامعه است و همانطور که امام راحل فرمودند «که انقلاب ما باید صادر شود» پس باید این مسئله در اولویت قرار گیرد؛ شهدای ما جانشان را تقدیم کردند تا این درخت تنومند رشد کند.
اولویت انقلاب ایران بر توسعه و ترویج دین‌مداری در سطح جوامع اسلامی است
دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های دینی استان بوشهر با بیان اینکه شهدا برای آبیاری این درخت تنومند جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، گفت: ما نیز در شرایط کنونی باید به فرمان فرمان مقتدای خود لبیک گوییم، به این دلیل که انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب دینی است و ما باید در تمامی مناسبات خدمت رسان مردم باشیم و اساس و اولویت انقلاب ایران بر توسعه و ترویج دین مداری در سطح جوامع اسلامی است.
وی افزود: تمام دنیای استکبار از طرق مختلف در صدد مخالفت با نظام دینی ما هستند و امروز ما در مسیر مذاکرات هسته ای قرار داریم؛ خصومت طرف مقابل با دین است و نه با مسائل هسته ای، پس باید هوشیار بود که دشمنی استکبار ادامه دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر رسانه را فرصت طلایی برای انتقال پیام ارزشمند همراه با رأفت اسلامی به دنیا برشمرد و بیان کرد: نامه مقام معظم رهبری نمونه‌ بارز اثر‌گذاری رسانه‌ها و انتقال پیام بود که غوغایی را در جهان به پا کرد.
وی خواستار تقویت و گسترش حوزه دین شد و گفت: به هر جناح یا جریانی علاقمند باشیم اما در بزنگاه همه یک صدا می‌شویم همچون 22 بهمن که همه می‌آییم تا دِین خود را به این نظام ادا کنیم.
حجت‌الاسلام سروستانی از تشکیل انجمن اسلامی رسانه در تبلیغات اسلامی بوشهر برای اولین بار در کشور خبرداد و اظهار کرد: این انجمن که در کشور راه‌اندازی شده پیش نویس اساسنامه آن طراحی و به زودی در استان بوشهر از آن رونمایی می‌شود؛ امیدواریم با راه‌اندازی آن تحول خوبی را در حوزه دین و فرهنگ در رسانه ها شاهد باشیم.
وی گفت: ایام فاطمیه دو مناسبت دارد که در جلساتی که برگزار شد مقرر شده است که عمده ی فعالیت‌ها و برنامه‌ها در فاطمیه دوم سیاستگذاری شده است و با توجه به این که با ایام نوروز تقارن دارد، طوری برنامه ریزی شده است که از سوم فروردین‌ماه شهر را سیاه پوشی کنیم.
محمد شهبازی، کارشناس فرهنگی، رسانه و فناوری نو اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر نیز در ابتدای این نشست با بیان اینکه رسانه های استان اعم مجازی و مکتوب به لحاظ توجه به مسائل فرهنگی و دینی مورد رصد قرار دادیم، اظهار کرد: در استان تعداد 36 نشریه مکتوب وجود دارد که متاسفانه هیچکدام از این نشریات با موضوع دینی فعالیت نمی کنند
وی تعداد سایت های خبری تحلیلی ثبت شده استان را 59، و تعداد وبلاگ ها را 735 عدد عنوان کرد که تعداد 15 وبلاگ از این مجموع با موضوعات مذهبی فعال هستند. البته تعداد وبلاگ های استان بیش از هزار وبلاگ است اما 735 وبلاگ فعال می باشند.
شهبازی با اشاره به تولید مطالب و محتوای نشریات مکتوب در استان گفت: 27 درصد مطالب نشریات علمی فرهنگی، 14 درصد گوناگون و مسائل اجتماعی، 11درصد مذهبی، 9درصد علمی و 39 درصد سیاسی است.
کارشناس رسانه و فناوری نو اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر در ادامه به تولید مطالب و محتوای سایت های خبری استان اشاره کرد و بیان داشت: 52درصد از مطالب سایت ها سیاسی، 16درصد اجتماعی، 12درصد مذهبی، 11درصد هنری و 9 درصد علمی است.
وی افزود: کمرنگ بودن محتوای دینی و فرهنگی باعث شد تا به فکر تشکیل انجمنی با عنوان انجمن اسلامی رسانه در این سازمان باشیم و همه رسانه های دارای مجوز می توانند در این انجمن عضو شوند واز بین آننها هفت نفر  به عنوان شورای مرکزی انتخاب می شوند و 11 نفر کمیته آن را تشکیل خواهند داد و نیز این اقدام برای اولین بار است که در کشور انجام می شود.

فتح الله حقیقی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر اظهار کرد: برکت مناسبت های مذهبی و به ویژه ایان فاطمیه باعث می شود که مردم به بهترین نحو ممکن مراسم های عزاداری را برپا کنند و برنامه ریزی برای این ایام توفیقی است که نصیب مسئولان می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر  با اشاره به ضرورت استفاده از همه ظرفیت ها در تعظیم و تکریم ایام فاطمیه اضافه کرد: باید در مراسم ها از اشعار، مداحی ها، روضه خوانی ها و سایر بخش های یک مراسم مواظبت کنیم که عملی انجام نشود که باعث ایجاد تفرقه شود.
وی ایجاد روحیه وحدت و همدلی در بین مسلمانان را به عنوان پیام ایام ایام فاطمیه ذکر کرد و افزود: نزدیک کردن مذاهب اسلامی به هم از کارهایی است که در ایام فاطمیه باید انجام گیرد و از انجام کارهایی که باعث بروز تفرقه شود خودداری شود.
حسین کارگر، رئیس ستاد فاطمیه استان بوشهر خواستار سیاهپوشی میادین و معابر و تمام نقاط شهری و روستایی استان در ایام فاطمیه شد و از توزیع اقلام فرهنگی نظیر پرچم و پوستر ویژه این ایام خبر داد.
نوشاد نوشادی، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر با بیان اینکه در استان بوشهر بیش از 1200 هیئت مذهبی فعالیت می کنند، افزود: شورای هیئات مذهبی استان برنامه های خود را بر ایام فاطمیه دوم متمرکز کرده و آمادگی خود را نسبت به اجرای سیاست های کلی سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم های عزاداری ایام فاطمیه اعلام می دارد.
وی از تلاش‌های اهالی رسانه استان بوشهر برای پوشش برنامه‌های چهارمین نشست سراسری شورای هیئت‌های مذهبی کشور در بوشهرتشکر و قدردانی نمود و گفت: این نشست دستاوردهای بسیار مهمی برای استان داشت.
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، خاطرنشان ساخت: بیشتر تمرکز ما بر روی برنامه‌های فاطمیه مربوط به ایام فاطمیه دوم است و برنامه‌های مختلفی را برای این ایام تدارک دیده‌ایم.
وی از برگزاری بیش از یک‌هزار ویژه برنامه طی ایام فاطمیه در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: تلاش داریم تا با همکاری همه هیئت‌های مذهبی استان شاهد برگزاری برنامه‌های با کیفیتی در سطح استان باشیم و برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای برگزاری مراسمات ایام فاطمیه صورت گرفته است و در این راستا امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های مسئول، برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند بهترین استفاده را از آن ببرند.
نوشاد نوشادی ادامه داد و تصریح کرد: تالارها و رستوران‌هایی که مراسمات مختلف را برگزار می‌کنند در ایام فاطمیه باید به احترام این ایام از برگزاری مراسمات جشن و شادی خود داری کنند و در صورت برگزاری اینگونه برنامه‌ها، با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت  و از همه بخشداری‌ها و شهرداری‌ها هم خواسته‌ایم که در ایام فاطمیه به ویژه ایام فاطمیه دوم که از چهارم فرودین‌ماه سال آینده آغاز می‌شود نسبت به سیاه‌پوش کردن خیابان‌ها و معابر در شهرها و روستاهای استان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

یادآور می شود، در پایان این آئین از خبرنگاران خبرگزاری ایکنا، مهر، فارس، تسنیم، شبستان و ایرنا و پایگاه های خبری گام نیوز، دانشجونیوز، سپاس، چغادک نیوز، فاریاب نیوز، تنگستان نیوز از سوی دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های دینی استان بوشهر و رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر تجلیل شدند.

captcha