نگاهی گذرا به معماری خانه مرحوم «افتخارالاسلام نبوی طباطبایی» در بروجرد
کد خبر: 2993721
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳

نگاهی گذرا به معماری خانه مرحوم «افتخارالاسلام نبوی طباطبایی» در بروجرد

گروه هنر: خانه مرحوم افتخارالاسلام نبوی طباطبایی از خانه‎های قدیمی بروجرد است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، خانه مرحوم افتخار‌الاسلام نبوی طباطبایی از خانه‎های قدیمی بروجرد است. از آنجایی‎که در بخش‎های مسکونی بافت قدیم شهر بروجرد خانه‌های قدیمی و با ارزش معماری و فرهنگی قابل توجهی وجود دارد که یکی از بخش‎های نسبتاً سالم آن مجموعه خانه‌های مربوط به سادات طباطبایی در محله صوفیان بوده و شامل چندین خانه قدیمی،‌ حمام، مسجد و مقبره بزرگان سادات طباطبایی است.

از جمله ویژگی‎های مهم این بناها می‎توان به وجود حیاط‎های نسبتاً‌ وسیع با باغچه‌های پر گل و درختان تنومند، ‌اندرونی و بیرونی، ‌تالارها و پس تالارها، ‌پستوخانه‌ها، ‌یخچال‎های تعبیه شده در کف حیاط و بعضاً حوض‎خانه و حمام شخصی اشاره کرد.

وجود هنرهای تزئینی مختلف مانند کاشی‎کار، ‌نقاشی، آجرکاری، نجاری و منبت‎کاری، ‌گره چینی و حجازی نیز از خصوصیات قابل توجه و مهم این بناها است.

خانه مرحوم حاج افتخارالاسلام نبوی طباطبایی با وسعتی حدود 1550 مترمربع از جمله این بناها بوده که در کوچه آقا از محله صوفیان احداث شده و این خانه در گذشته شامل اندرونی و بیرونی بوده که قسمت بیرونی آن سال‎ها پیش تخریب و نوسازی شده است.

در حال حاضر عمارت مذکور شامل یک سردر ورودی زیبای کاشی‎کاری همراه با هشتی ورودی،‌ حیاط با طاق‎نماهای زیبای دایره‌ای با تزئینات کاشی و آجر،‌ قسمت اندرونی و بهار خواب،‌ حیاط خلوت و حمام بنا که وردی آن به لحاظ فرم و تزئینات قرینه هشتی ورودی است.

سمت اصلی بنا که در واقع اندرونی آن محسوب می‌شود در شمال حیاط قرار گرفته و به‎صورت دو طبقه احداث شده که طبقه اول(همکف)‌ کمی از سطح حیاط پائین‌تر واقع شده و مشتمل بر چند اتاق است که پوشش سقف آنها به شیوه طاق ضربی اجرا شده است.

طبقه دوم از طریق دو پلکان که نمای فوقانی آن‌ها به‎وسیله کاشی‎کاری مزین شده قابل دسترسی بوده و این بخش نیز شامل دو اتاق قرینه در طرفین و یک تالار هفت دری با پنجره‌های اورسی و دو پس تالار است که سقف آن‌ها با قاب بندی‎های چوبی پوشیده و مزین شده است.

قسمت شرقی حیاط نیز شامل چند اتاق و حمام عمارت بوده که از سه بخش تشکیل و مشتمل بر یک حمام سرد با چهار طاق چشمه‌(رخت‌کن)‌ در چهار طرف که با کاشی‌ها ساده فیروزه‌‌ای تزئین شده، قسمت میان‌دری و حمام گرم بنا که شامل چند طاق چشمه وخزینه حمام است.

در قسمت شرقی بنا یک حیاط خلوت احداث شده که در بخش شرقی و غربی آن تعدادی اتاق در دو طبقه احداث شده است.

captcha